جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
آئین اختتامیه نخستین جشنواره پژوهش‌های تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران

حوزه/ آئین اختتامیه نخستین جشنواره پژوهش‌های تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور همراه با تقدیر از برگزیدگان و فعالان پژوهشی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آئین اختتامیه نخستین جشنواره پژوهش‌های تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور با همکاری مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران قم و معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران امروز در سالن همایش های مؤسسه آموزش عالی معصومیه خواهران برگزار شد.

ذلت امروز آمریکا و رژیم صهیونیستی حاصل تربیت و تحول‌آفرینی حضرت امام(ره) است

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید روستا آزاد، معاون فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در این همایش اظهار کرد: موضوع تربیت بیش از یک سال است که موجب تغییر رویکرد در موسسه معصومیه شده است.

آئین اختتامیه نخستین جشنواره پژوهش‌های تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد

وی با اشاره به اینکه این تغییر رویکرد می‌تواند منجر به اتفاقات خوبی شود، مطرح کرد: امیرالمومنین(ع) در نخستین خطبه نهج البلاغه زمانی که اهداف ارسال رسول را می‌فرمایند، کار تربیت را کار پیامبران می‌نامند.

معاون فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه حضرت امام بزرگ‌ترین مربی تربیتی عصر حاضر بودند، عنوان کرد: ذلت امروز آمریکا و اسرائیل نیز حاصل تربیت و تحول حضرت امام است.

وی با اشاره به اینکه کسی که در مسیر تربیت انسان‌ها گام بر می‌دارد در ادامه مسیر پیامبران حرکت کرده است، خاطرنشان کرد: ابزار تربیتی نیز باید در امتداد مسیر تربیت پیامبران باشد.

روستا آزاد با بیان اینکه مربی برای موفقیت باید انسان سالم و با اخلاصی باشد، تصریح کرد: در این مسیر باید الگوها را شناسایی کرده و برای رسیدن به آن‌ها تلاش کنیم.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در سال‌های اخیر حوزه محتوایی و تربیتی مورد غفلت واقع شده است، یادآور شد: یکی از ظرفیت‌های معاونت فرهنگی دفتر تبلیغات تبلیغ تخصصی و یکی از محورهای تبلیغ تخصصی موضوع تربیت است.

معاون فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه متاسفانه فعالین محتوایی و میدانی با یکدیگر هماهنگی ندارند، گفت: باید تلاش کنیم این فاصله را کم کنیم تا به الگوهای عملیاتی که در میدان بتوان اجرایی کرد، برسیم.

آئین اختتامیه نخستین جشنواره پژوهش‌های تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد

ارسال ۲۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره پژوهش‌های تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران

حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد درودی، مدیر مرکز پژوهش‌های اسلامی معصومیه نیز در ادامه با بیان این که مرکز پژوهش‌های اسلامی معصومیه بر موضوع تربیت تمرکز دارد، افزود: تلاش داریم سه سیاست جدی چرخش به سمت مسئله محوری، توجه و اتکا به منابع وحیانی و توجه به مسئله جنسیت را با جدیت پیگیری کنیم.

مدیر مرکز پژوهش‌های اسلامی معصومیه با بیان اینکه یکی از چالش‌های امروز دور بودن فضای علمی و عملی است، مطرح کرد: پیگیری هرکدام از این فضاها بدون دیگری، فعالیت‌ها را کم اثر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تلاش داریم مسئله‌های واقعی میدان مبنای پژوهشگران قرار بگیرد، عنوان کرد: اگر بخواهیم به عرصه‌های مختلف علوم حوزوی ورود کنیم باید سیره اتکا به منابع وحیانی را حفظ کنیم.

درودی با بیان اینکه موضوع تربیت در بانوان و آقایان متفاوت است، خاطرنشان کرد: تلاش داریم با برنامه‌ریزی در اجرای سیاست‌های بالادستی موفق شویم.

وی با اشاره به اینکه در یک برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به دنبال شناسایی و توانمندسازی نیروها هستیم، تصریح کرد: پس از بکارگیری به دنبال حمایت از پژوهشگران هستیم تا آن‌ها بدانند که یک هویت اجتماعی دارند.

مدیر مرکز پژوهش‌های اسلامی معصومیه با بیان اینکه با برگزاری این جشنواره به دنبال شناسایی ظرفیت‌ها بودیم، یادآور شد: یکی از نخستین اقدامات قدردانی و قدرشناسی از فعالیت‌هایی است که تاکنون رقم خورده است.

وی با اشاره به اینکه ۲۰۰ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد، بیان کرد: پس از بررسی نهایی ۱۰۰ اثر به مرحله داوری رسیده و ۱۰ اثر توانستند رتبه‌های برتر را کسب کنند.

آئین اختتامیه نخستین جشنواره پژوهش‌های تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد

بخش قابل توجهی از مشکلات حجاب و عفاف به ضعف در عرصه‌های تربیت باز می‌گردد

حجت الاسلام والمسلمین غنوی، عضو هیئت علمی اخلاق و تربیت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز از دیگر سخنرانان آئین اختتامیه نخستین جشنواره پژوهش‌های تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران بود که اظهار داشت: در میدان عمل همواره فعالین تربیت بانوان بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه هدایت نیازمند زمینه‌هایی است که بخش عمده آن در پژوهش محقق می‌شود، مطرح کرد: بخش بزرگی از مسئله حجاب و پوشش به ضعف ما در عرصه تربیت باز می‌گردد.

عضو هیئت علمی اخلاق و تربیت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه پژوهش مبتنی بر کتاب و سنت در عرصه تربیت زیاد نیستند، عنوان کرد: محققین صبور باید در این زمینه فعال شده و کارهای پژوهشی موثری آماده کنند.

وی با اشاره به اینکه این حضور باید مبتنی بر حوصله و همت باشد، خاطرنشان کرد: اگر این همت و حوصله وجود داشته باشد به لطف الهی، موانع می‌تواند انگیزه کار باشد.

غنوی با بیان اینکه در این عرصه گره‌های بزرگی بر بدنه حرکت جمهوری اسلامی زده شده است، تصریح کرد: متاسفانه یکی از نقاط ضعف جدی در جامعه موضوع تربیت است.

وی با اشاره به اینکه هنوز نتوانسته‌ایم چارچوب خوبی برای تربیت آماده کنیم، یادآور شد: در کار تحقیق و آموزش موضوع عقلانیت از اهمیت بسیاری برخوردار است.

عضو هیئت علمی اخلاق و تربیت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه باید دغدغه‌مند باشیم که یک محتوا و پژوهش گرهی از جامعه را حل کند، گفت: بسیاری از مشکلاتی که امروز در جامعه داریم به این دلیل است که پژوهش‌های انجام شده ناظر به حل مشکلات نبوده است.

وی با اشاره به اینکه بحث هدفمندی در پژوهش و عقلانیت با یکدیگر ارتباط نزدیکی دارند، بیان کرد: در نظر نگرفتن این موضوع موجب شده است که بدون استفاده از روش‌های درست، محتواهای پژوهشی کارآمد نباشد.

غنوی با بیان اینکه باید عقلانیت را به پژوهش‌ها بازگردانیم، اظهار کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های پژوهش موفق، روزآمدی است که باید به آن توجه لازم و کافی بشود.

در نوبت عصر این مراسم نیز ضمن برگزاری کمیسیون های تخصصی همایش از برگزیدگان و فعالان پژوهشی تقدیر به عمل آمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha