چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
مصر

حوزه/ روابط تاریخی و فرهنگی ملت‌های مصر و فلسطین و داشتن مرزمشترک بین دو کشور از گذشته تا امروز این دو کشور را همچون دو برادر به جهان معرفی کرده است اما سازشکاری برخی از سران مصر مسئله فلسطین را با چالش روبرو کرده است .

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، در حالی ۲۰۰ روز از جنگ غزه گذشته است که مردم این ناحیه با درد و رنج بسیار از کمبود مواد غذایی و دارویی گرفته تا بمباران‌های شدید و بی وقفه رژیم صهیونیستی دست و پنجه نرم می‌کنند.

هر روز اخباری از آنچه در غزه می‌گذرد در صدر رسانه‌های جهان قرار می‌گیرد، علارغم پیروزی‌های گسترده جبهه مقاومت از فلسطین تا عراق و سوریه و یمن و حزب الله لبنان در مقابل تجاوزات رژیم صهیونیستی و از سوی دیگر گسترش تظاهرات مردمی در جهان در دفاع از آرمان فلسطین همچنان مهمترین راه حل قضیه فلسطین قطع همکاری و روابط کشورهای عربی و مسلمان با رژیم صهیونیستی و خیزش ملت‌های مسلمان بویژه کشورهای همسایه فلسطین برای نجات مردم غزه است.

یکی از کشورهای بزرگ و همسایه فلسطین، کشور مصر است. روابط تاریخی و فرهنگی ملت‌های مصر و فلسطین و داشتن مرزمشترک بین دو کشور از گذشته تا امروز این دو کشور را همچون دو برادر به جهان معرفی کرده است. اما آنچه که در دهه‌های اخیر مشاهده شده با روی کار آمدن سران دولت مصر که روابط خوب و حسنه‌ای با رژیم صهیونیستی بر قرار کردند مسئله فلسطین دچار چالش‌های جدی شده است.

تلاش مردم مصر در مبارزه با اسرائیل

بسیاری از مردم مصر برای دفاع از آنچه آنها آرمان فلسطین می نامند در گذشته تلاش‌های زیادی کردند. به عنوان نمونه در سال ۲۰۱۱عملیات تسخیر سفارت دشمن صهیونیستی در قاهره به منزله اعلام انزجار ملی مصر از سیاست‌های رژیم‌های سابق این کشور که دست آشتی به سوی رژیم اشغالگر قدس دراز کرده‌اند انجام شد و در حقیقت عملیات تخریب دیوار سفارت مذکور ترجمه عملی این نفرت افکار عمومی مصر از سیاست‌های حسنی مبارک در قبال رژیم صهیونیستی بود.

روح الله هلال یکی از جوانان انقلابی که در تسخیر سفارت رژیم صهیونیستی دست داشت طی گفت و گویی اعلام کرد: انقلابیون در شعارهایشان بر لزوم بازگشایی کامل گذرگاه رفح به روی اهالی غزه، آزاد سازی غزه، دفاع از تمامیت اراضی اسلامی در برابر اشغالگری‌های دشمن صهیونیستی، لزوم بازگشت شهرک نشیان صهیونیست به مناطقی که از آنجا به فلسطین مهاجرت کرده‌اند، تاکید کردند.

خیانت دولت انقلابی مصر به آرمان فلسطین

بعد از به پیروزی رسیدن انقلاب مردمی مصر به رهبری مرسی نشانه‌های نفاق رئیس جمهور انقلاب مصر عیان شد. روزنامه مصری الاهرام تصویر نامه مکتوب محمد مرسی خطاب به شیمون پرز را که سفیر جدید مصر در اسرائیل به پرز داده است، منتشر کرد.

روابط برادرانه دو ملت فلسطین و مصر در سایه خیانت و سازش با اسرائیل

به نوشته این روزنامه مصری، پیام مکتوب محمد مرسی، رییس‌جمهوری مصر به شیمون پرز، رییس رژیم صهیونیستی از طریق عاطف سالم، سفیر جدید مصر در سرزمین‌های اشغالی به وی داده شده است. مرسی در این پیام گفته است که تمایل زیادی به گسترش روابط دوستانه میان مصر و اسرائیل دارد و عاطف محمد سالم را به عنوان سفیر جدید مصر تعیین کرده تا سفیر فوق‌العاده و مخبری از سوی وی در نزد اسرائیل باشد.

روابط برادرانه دو ملت فلسطین و مصر در سایه خیانت و سازش با اسرائیل

رئیس جمهوری مصر همچنین، رئیس رژیم اسراییل را "عزیزم و دوست بزرگوارم"، خطاب کرده است و برای صهیونیستها نیز آرزوی رفاه و شکوفایی و آسایش کرده است و در پایان نامه خود آورده است : محمد مرسی دوست وفادار شما یعنی دوست وفادار شیمون پرز.

با روی کارآمدن مرسی همگان فکر می کردند وی سیاستهای ضدصهیونیستی دارد، اما وی با تقویت روابط تل آویو - قاهره در طول مدت ریاست جمهوری خود، تمام شک و شبهات در این باره را از بین برد.

باوجود خوش خدمتی مرسی به رژیم صهیونیستی، مصر شاهد کودتایی حمایت شده از سوی رژیم صهیونیستی و روی کار آمدن السیسی وزیر دفاع دولت محمد مرسی بود.

روزنامه مشهور هاآرتص در تمجید از اقدام السیسی در برکناری اولین رئیس جمهور منتخب تاریخ مصر نوشته بود: قهرمان جدید از نظر اسرائیل، کسی نیست جز یک شخصیت مصری به نام عبدالفتاح السیسی وزیر دفاعی که از سوی محمد مرسی منصوب شده بود.

رادیو رژیم صهیونیستی در گزارشی که به تحولات مصر پس از برکناری محمد مرسی رئیس جمهور منتخب مصر پرداخته بود، از اقدامی عبدالفتاح السیسی در برکناری وی تمجید و تأکید کرد :" السیسی قهرمان ملی یهود در تمام جهان است."

خدمات السیسی به رژیم صهیونیستی

یکی از مهمترین راه های ارتباطی و کمک رسانی به مردم غزه حفر تونل هایی در مرز رفح مصر با نوار غزه است. اما پس از کودتای ۲۰۱۳، ارتش مصر تحت رهبری عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور خودخوانده، تخریب تونل هایی را که به مصر منتهی می شد را آغاز کرد و عملاً به عملیات محاصره غزه توسط رژیم اشغالگر اسرائیل پیوست.

متاسفانه در تاریخ روابط اسرائیل و مصر این جمله مشهور است : صلح با اسرائیل را انور سادات کلید زد(با امضای معاهده کمپ دیوید)، حسنی مبارک توسعه داد و السیسی نیز به دنبال بسط و توسعه آن در بین سایر کشورهای عربی است.

روابط برادرانه دو ملت فلسطین و مصر در سایه خیانت و سازش با اسرائیل

نقش مردم مصر در دفاع از آرمان فلسطین

اگر چه در دهه‌های اخیر روباط سیاسی مصر و فلسطین دچار فراز و فرودهایی بوده و سران سیاسی مصر بی توجهی کاملی نسبت به آرمان فلسطین داشتند اما مردم مصر همواره در فکر و ضمیر خود رژیم صهیونیستی را دشمن خود و ملت فلسطین و امت اسلامی می‌دانستند شواهد نشان می دهد همه مردم مصر از رژیم صهیونیستی متنفر هستند و خواهان نابودی این رژیم دیکتاتور هستند.

در طول شش ماهی که از جنگ غزه می گذرد اخبار مختلفی از راهپیمایی مردم مصر علیه رژیم صهیونیستی منتشر شد.

در ماه اول جنگ غزه روزنامه «رای الیوم» در یک گزارش با اشاره به همبستگی کامل و حمایت تمام عیار مصری‌ها از مردم غزه آورده است: میادین قاهره، اسکندریه، دمنهور و دیگر استان‌های مصری شاهد خلق صحنه های بی نظیری بود که طی آن، مصری‌ها اعم از پیر و جوان و زن به میدان آمدند.

روابط برادرانه دو ملت فلسطین و مصر در سایه خیانت و سازش با اسرائیل

شعارهای حماسی از سوی مصری‌ها در جانبداری از فلسطین سر داده شد. مصری ها در مسجد مصطفی محمود در کوی مهندسین در مرکز قاهره شعار دادند: « نه به نقب نه به سینا؛ کل فلسطین از آن ما است.»

مردم مصر نیز در این مدت سعی کردند با برگزاری اجتماعات و راهپیمایی‌های مختلف اعتراض خود را به تجاوزات رژیم صهیونیستی اعلام نمایند اما این تظاهرات از سوی مقامات سیاسی مصر به بهانه نداشتن مجوز سرکوب شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وکلای مدافع تظاهرکنندگان طرفدار فلسطین در مصر اعلام کردند مقامات امنیتی بیش از یکصد تن از تظاهرکنندگان مصری را درپی اعتراض به کشتار مردم غزه بازداشت کرده اند.

دولت مصر که با فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها رابطه دارد از آن بیم دارد که گسترش این تظاهرات به سایر مسائل کشیده شود. تظاهرکنندگان طرفدار فلسطین در تظاهرات خود وارد میدان تحریر قاهره شدند که در سال ۲۰۱۱ کانون اعتراضات به دولت حسنی مبارک، رئیس جمهور وقت مصر بود.

نیروهای امنیتی به همین دلیل سریعا وارد عمل شده و تظاهرکنندگان را متفرق کردند. تظاهرات بدون مجوز در مصر ممنوع است و میدان تحریر به دلیل سوابق گذشته اش در این باره در کانون توجه نیروهای امنیتی است.

نبی الگانادی، وکیل حقوق بشر مصر در این باره گفت: نزدیک به ۴۰ تظاهرکننده در مصر دستگیر شده اند. همچنین نیروهای امنیتی ۶۵ تظاهر کننده را در اسکندریه بازداشت کرده اند. دادستانی قاهره ۱۴ تن از بازداشت شدگان را به دادگاه فراخوانده است.

جنبش های مصری حامی آرمان فلسطین

در همین راستا جنبش‌های حامی فلسطین چون جریان الناصری بازداشت شرکت کنندگان در همبستگی با مردم غزه در مقابل مقر سازمان ملل در منطقه المعادی را محکوم کردند.

به گزارش المیادین، این جنبش خواستار آزادی فوری زندانیان مرد و زن به دلیل ایستادگی امروز آنها در حمایت از مبارزات زنان فلسطینی شد و مجددا خواستار آزادی تمام کسانی که قبلاً به دلیل تظاهرات برای فلسطین دستگیر شده بودند و همچنین تعدادی از زندانیان اعضای جنبش الناصری و تمامی زندانیان عقیدتی شد.

همچنین کمیته آزادی‌های سندیکای روزنامه‌نگاران خواستار آزادی روزنامه‌نگاران و تمامی شهروندانی شد که در تظاهرات مسالمت‌آمیز خود در مقابل مقر سازمان ملل متحد در مخالف با بی توجهی این سازمان در قبال تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه دستگیر شدند.

تنها راه حل قضیه فلسطین افزایش بیداری مردم است

به نظر می‌رسد با گسترش جریان‌های ضد صهیونیستی در جهان اعم ازکشورهای غربی و اروپایی و کشورهای عربی و مسلمان تنها راه حل قضیه فلسطین افزایش بیداری مردم در کشورهایی است که دولتمردان آن قصد عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را دارند. با تقویت جریان‌های مردمی مخالف با اشغالگری صهیونیستی و ارتباط حلقه‌های مردمی در سراسر کشورهای جهان دولتمردان هم پیمان با اسرائیل تحت فشار سیاسی قرار گرفته و در نتیجه در طولانی مدت روابط این کشورها با رژیم اشغالگر قدس دچار چالش های جدی می شود و این راهی است که امروز تمام ملت‌ها علیه اقدامات یکجانبه دولت‌های خود در دفاع از آرمان فلسطین در پیش گرفتند و ملت مصر نیز به دنبال تحقق این آرمان بزرگ است.

گزارش از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha