دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه بر لزوم اجرای طرح های گسترده تبلیغی بر اساس نیازهای واقعی و استفاده از همه ظرفیت های حوزه و نظام تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی در اجلاسیه مشترک مدیران حوزه های علمیه استانها و مدیران کل تبلیغات اسلامی استانها که در مشهد مقدس برگزار شد، با تقدیر از تلاش های سازمان تبلیغات و مدیران حوزوی گفت: برای اینکه ریل ارتباط و تعامل و هم افزایی را توسعه و البته تغییر دهیم نیازمند ارتقا تعامل و هم افزایی و همکاری هستیم.

وی افزود: چند نکته از چالش های امروز نظام روحانیت و اموری که کار را بر ما و شما سنگین و دشوار می کند را در این مقال یادآوری می کنم، گرچه بعضی از این ها ابتدا دور از میدان تلقی می شود. نکته اول آنکه امروز در مغز تمدنی بشر یک نرم افزار خاصی حاکم است که این نرم افزار حاصل و رهاورد بیش از پنج قرن مطالعات و تعهدها و تلاش های جهان غرب و تمدن غرب است که یکی از نمودهای آن علوم انسانی است.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: منظومه تمدن غربی یک منظومه ای است که از فلسفه های بنیادین شروع می شود و به سبک های رویین و لایه های رویین زندگی می رسد. این منظومه هر چقدر هم غلط باشد از نگاه ما و یک کج راهه ای در زندگی بشر باشد، ولی زرق و برق دارد و دستاوردهای مادی با خود داشته است. از دیگر سوی هم دارای پشتوانه بسیار گسترده علمی و دانشی بوده است.

وی بیان کرد: این ره آورد پنج و شش قرن، در دو قرن اخیر به طور ویژه در قرن اخیر به طور اخص در دهه های اخیر به اوج و تاثیر گذاری بسیار قوی در دنیا رسیده است.

آیت الله اعرافی گفت: اگر نبود انقلاب اسلامی و فریاد روحانیت و انقلاب اسلامی این هیمنه همه چیز را تاکنون گرفته بود و شرق و کمونیسم و موارد دیگر در مقابل هیمنه فلسفی و دانش و فناوری غرب نمی توانست عرض اندامی بکنند. این مساله به این معنی است آن استاد عزیزی که در دبیرستان یک روستای شهر کوچک کار می کند، بداند یا نداند در مقابل این هجوم و نرم افزاری که روی بچه های ما سوار می شود مواجه است. این مساله کار ما را سنگین می کند و قطعا فقط امام راحل و انقلاب بود که این عرصه را تکان داد.

وی اظهار کرد: روز بعد از عملیات وعده صادق در اجتماع فیضیه، پیش از سخنرانی نگاه بنده به سکوی سخنرانی تاریخی امام در عاشورای انقلابی افتاد. عاشورای سال شصت و یک یک انقلاب بزرگ بود و امام راحل نیز بنیادی عظیم را پیاده کردند. تولید امام راحل بر اساس متن دین و مبانی عقلی و حوزوی بود.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: مهم ترین مسئله امروز ماست یعنی ما که در برابر یک نرم افزار عمیق گسترده غربی قرار داریم از آن سوی جنبش بزرگ معرفتی در برابر آن تولید شده و تولید این جنبش و نهضت فکری حقیقتی که است که یکی از مظاهر آن جریان مقامت و امثال آن است.

وی گفت: حرکت در مقابل این هیمنه بسیار مشکل است، ولی باید بدانیم که وارد عرصه حساسی شده ایم. یعنی می خواهیم درخت تنومند تمدنی که ریشه در تفکرات غرب با این شاخ و برگ ها دارد را بتکانیم. وارد این میدان شدن به شکل طبیعی چشم ها را بیدار می کند و انسان را حساس می کند. نقطه اصلی این حرکت مبتنی بر حرکت روحانیت است، زیرا ولایت و مرجعیت و انقلاب اسلامی یا نهضت اسلامی و مقاومت اسلامی همه برآمده از یک هسته سخت و تاریخی و بسیار اثر گذار است که از متن دین و معارف الهی و اهل بی(ع) بر می آید.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: قطعا در این مسیر، ضعف هایی هم داریم که شامل ضعف بینشی و دانشی و اخلاقی و معنوی و سلیقه تعاملی و... است. ولی باید بدانیم که در چه کارزاری قرار داریم. باید بدانیم که رقیبان و معاندان وارد عرصه ضربه زدن به این نهاد شده اند، ولی باید بدانیم که مرد میدان این مبارزه تمدنی هستیم و باید در این مسیر موفق باشیم.

آیت الله اعرافی بیان کرد: هم دشواری این کارزار تمدنی به این معنا که در تاریخ گذشته حتی در عصر رسول خدا (ص)نیز سابقه نداشته و امور به این شکل نبوده است و کار ما را بسیار سخت کرده است و هم اینکه ما رخنه در لانه مورچگان فاسد دنیا کرده ایم و آنها نیز بیدار شده اند و در حال تلاش برای شکست دادن ما هستند.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: در همه سالهای فعالیت و تبلیغ دین در سراسر جهان به این نتیجه رسیده ام که ده ها مرکز و صدها دانشمند روی پروژه روحانیت و حوزه و نهاد دین و ولایت فقیه و انقلاب اسلامی متمرکز شده اند. این اندیشکده ها و پژوهشکده ها طرح ها و پروژه های مطالعاتی متعددی راجع به ایران با تمرکز روی انقلاب اسلامی تا عمق حوزه و روحانیت دارند که این مساله نشان دهنده تلاش گسترده ای است که آنها در این مسیر دارند.

وی افزود: از همین روی است که نباید در این مسیر سر از پا بشناسیم. امروزه چه بخواهیم یا نخواهیم نهاد روحانیت وارد میدان شده که در ذات آن سختی بی سابقه ای را نیز به شکل تاریخی و تمدنی در قلب تمدن مادی با همه پیچیدگی های تحمل می کند. مساله دوم آن است که با امام و روحانیت این عرصه را با چالش مواجه کردند و دشمنان نیز امروز بیدار شده اند و برای مقابله با جریان بزرگ انقلاب و روحانیت برنامه و تمهید دارند.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: در امتداد این دو نکته تطورات دنیای معاصر مرجعیت معرفتی و علمی و فرهنگی را از محدود بودن و گاهی انحصار در نظام روحانیت را بیرون برده و کشور ما را نیز بیرون برده که دراین عرصه فضای مجازی و فضای فیزیکی و... نیز مؤثر بوده است.

روحانیت و انقلاب اسلامی به دنبال شکستن بت بزرگ تمدن غربی است

آیت الله اعرافی بیان کرد: روحانیت و انقلاب اسلامی به دنبال شکستن بت بزرگ تمدن غربی است. حوزه عصر انقلاب مزایات و ابزارها و قدرت و اختیارات بزرگی دارد ولی به موزات این ویژگی ها با سخت ترین هجمه های عظیم تاریخی مواجه است.

وی گفت: حوزه و روحانیت در کارزاری قرار گرفته است که امروز باید با جرأت بگوییم که از سی درصد ظرفیت خود استفاده می کنیم. واقعا هرشب غصه این مساله را می خورم که این کارزار بزرگ و نیاز عظیم نیازمند عرصه های عظیم تری است. همیشه دغدغه این حوزه داشتم، ولی به رغم عقب بودن، کارهای بزرگی را انجام داده ایم، اما آن قله بسیار رفیع و آن نیاز بسیار رفیع است.

مدیر حوزه های علمیه کشور اظهار کرد: اگر نگاه کلانی که نهادهای مختلف از جمله سازمان تبلیغات دارند، تعاملان میان بخش های را متفاوت می کنند و این شرایط نیز نیازمند ارتقای عزم و تلاش هستند. حوزه باید ماهیت کنشگری و تبیینی و جهادی را در ذات خود تقویت کند. تلاش ما نیز آن بوده است که در بطن فعالیت های حوزه نیز دارای اثر باشد.

وی گفت: یکی از مهم ترین کنشگری حوزه در آن ساختار و نهادها است. بنده بارها به حضرت آقا در خصوص شورای انقلاب فرهنگی و شورای نگهبان عرض کردم که بیشتر به کارهای حوزه می پردازم، ولی حضرت آقا گویا بر این مبنا نظر داشتند که یک کسی در حوزه فعال است باید در این امور مرتبط به نظام نیز حضور داشته باشند.

آیت الله اعرافی بیان کرد: اصل چهارم قانون اساسی بر این نکته اشاره دارد که تمام قوانین مقررات دستورالعمل های نظام باید مبتنی بر اسلام باشد و مسئول آن نیز فقهای شورای نگهبان هستند ولی فقهای شورای نگهبان وقت آن را نداشته اند که در این عرصه ورود جدی داشته باشد. اگر این کار به شکل کامل بخواهد انجام شود، حوزه باید بهش کل کامل ورود کند. مواد خام این عرصه کامل است ولی نیازها نیز فراوان است.

وی گفت: نکته دیگر آن است که کل کار دولت و نظام اسلامی و حوزه های اقتصادی سایه افکن روی کار ماست و اگر بخواهیم و نخواهیم باید دستی در این حوزه داشته باشیم.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به تاکیدات رهبری معظم در خصوص حوزه تبلیغ و تبیین محور گفت: اندیشه رساندن و تبلیغ دین و تجهیزات و امکانات و نرم افزار آن باید در نظامات حوزه انعکاس و بازتاب داشته باشد. البته تلاش ناکافی نیز در نظام آموزشی، نظام پژوهشی نظام تهذیبی، نظام خدماتی و نظام های مختلف حوزه باید روی محور اصیل و بنیادین تبلیغ بنا شود. سازمان تبلیغات در این راستا می تواند به ما کمک زیادی داشته باشد.

وی گفت: در این ارتباط تقاضایی که داریم آن است که طرحی که دوستان بخش هایی از آن را برنامه ریزی کرده اند از جمله مسجد محوری و... را با طرح ها و برنامه های سازمان هماهنگ کنیم و به یک محور کلی برسیم و جمع بندی عملیاتی کنیم. یعنی نظام جامع تبلیغ ظرف یک مدت با همکاری چند جانبه تکمیل تر شود.

آیت الله اعرافی بیان کرد: موضوع دوم که ذیل این مورد قرار می گیرد، تولید محتوا ولی به معنایی است که بر اساس و محوریت فرمایشات رهبری بنا شده است. ایشان می فرمایند که نظام روحانیت باید به شکلی باشد که مساله های بنیادین را بشناسد و برای حل آنها یک نظام کارآمد تعیین کند. بزرگانی که عمق علمی و کلامی و تفسیری دارند، ولی ناظر به مسایل جاری تولید اندیشه و فکر کرده اند الگوی ما در این حوزه باشند. این رویکرد نیازمند عمق و نگاه به میدان است. البته دنیای امروز با دنیای که شهید مطهری در آن کار می کردند متفاوت است ولی ایشان الگوی عمل ما هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: در این حوزه و از جمله آن در عرصه فقه معاصر نیز کارهای خوبی انجام شده ولی کافی نیست. سرمایه ای که انجمن های علمی و مجلات حوزوی و مراکز تخصصی و پژوهشی و مراکز آموزشی و تخصصی و پایان نامه ها داریم باید در این مسیر به کار گرفته شود. یعنی این سرمایه ها باید به سمت تولید در این عرصه سوق پیدا کند.

آیت الله اعرافی بیان کرد: مساله دیگر، مساله اقتصاد و تبلیغ و مسجد است. روحانیت باید به سمتی برود که اقتصاد مسیر تبلیغ روی دولت استوار نباشد. اقتصاد نهاد دین یک مقوله مهم است که باید روی وقف و منابع پایدار و مسجد و مردم استوار باشد.

وی با اشاره به اهمیت نظام سفارشی و فرایندی پذیرش و تربیت و مشخص شدن متصدی این امور بیان کرد: نظام درختواره و سند سازی در حوزه بر اساس نظرات حضرت آقا است ولی نیازمند یک کار قوی تر و منظومه وار تری هستیم.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: طرح هجرت و طرح مستقر تبلیغ مساله مهمی است که در این زمینه جلسات متعددی در شورای عالی انجام شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha