شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024
امیرحسین بانکی‌ پور فرد

حوزه/ دکتر بانکی پور با بیان اینکه طبق روال فعلی رشد جمعیت، کشور ما تا سال ۱۴۳۰ پیر می شود و یک سوم جمعیت ما سالمند خواهد بود، گفت: این در حالی است که در آن زمان کشورهای همسایه ما جوان هستند که این موضوع می تواند بحران امنیت را برای ایران در پی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر بانکی پور رییس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس در همایش نیم روزه " شبهات فرزندآوری" (اقتصادی، پزشکی، تربیتی و روانشناسی)، که در سالن همایش های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره, برگزار شد در سخنانی به بیان گزارشی از اقدامات انجام گرفته برای جوانی جمعیت اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: در بخش قانون جوانی جمعیت اتفاقات مبارکی افتاده است و کمتر سیاست جمعیتی در دنیا اینقدر سریع جواب می دهد.

وی افزود: در کشور ما سال ها در عرصه فرهنگ، زیرساخت ها، مسکن، نظام آموزشی کشور و... براساس تنظیم خانواده بوده است حالا ظرف یکی دو سالی که از قانون جوانی جمعیت می گذرد اتفاقات مبارکی در حال رخ دادن است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اجرایی شدن این قانون در کشور ما در بدترین بحران های اقتصادی و پایین بودن سرمایه اجتماعی و کاهش تعداد مادران بین بیست و پنج تا چهل سال بوده است.

وی افزود: خوشبختانه اجرای این قانون به لطف خدا و همکاری خوب مردم بوده است، گروه های مردمی تلاش های زیادی کردند، بسیاری از مدیران با غیرت خاصی پای کار آمدند که لازم است از همه آنان تشکر شود.

وی با بیان اینکه طبق روال فعلی رشد جمعیت، کشور ما تا سال ۱۴۳۰ پیر می شود و یک سوم جمعیت ما سالمند خواهد بود، گفت: این در حالی است که در آن زمان کشورهای همسایه ما جوان هستند که این موضوع می تواند بحران امنیت را برای ایران در پی داشته باشد.

بانکی پور گفت: وقتی جمعیت جوان کاهش پیدا کند، نیروی محرک کشور و رشد علمی، فرهنگی و خلاقیت کشور کاهش پیدا می کند.

وی با بیان این که خطر سیاهچاله جمعیتی کشور ما را تهدید می کند، گفت: وقتی کشور پیر شود و جمعیت سالمندان از هرم جمعیتی خارج شود، نظام سلامت و بهداشت و درمان ما باید پنج برابر هزینه کند، که از عهده آن خارج است؛ بنابراین وضعیت نگران کننده ای به وجود می آید.

نماینده مجلس با بیان این که می توان با برنامه های خاص و همکاری همه جانبه همه بخش ها، مردم و جوانان بر این بحران غلبه کرد، اظهار داشت: کشور ما ۵ سال دیگر وقت دارد اگر در این مدت نرخ باروری به ۲.۵ درصد فعلی برسد، از این وضعیت پیری جمعیت نجات پیدا می‌کنیم.

بانکی پور با بیان این که عملکرد دولت در اجرای قانون جوانی جمعیت نسبت به قوانین دیگر کشور بسیار خوب بوده است، افزود: اما عملکرد دولت در اجرای این قانون هنوز با انتظارات ما بسیار فاصله دارد.

رییس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس در ادامه به برخی تسهیلات اعطایی و مشوق های دولت در خصوص افزایش جمعیت اشاره کرد و افزود: در این مدت دو و نیم میلیون نفر وام ازدواج گرفته اند، در این سالها توانستیم وام ازدواج را ۱۲ برابر کنیم، وام فرزندآوری نیز اضافه شد و این وام فرزندآوری به صورت ۱۰ ساله و قرض الحسنه پرداخت می شود، علی رغم فشار بانک ها توانستیم به یک و نیم میلیون نفر وام فرزندآوری بدهیم.

دکتر بانکی پور گفت: هشتاد هزار نفر زمین رایگان دریافت کرده اند که میانگین قیمتی این زمین ها یک میلیارد تومان می باشد.

وی در پایان گفت: افزایش نرخ باوری در ۱۵ استان شروع شده است و امیدواریم در بقیه استان ها نیز ادامه پیدا کند، در قم گروه های مردمی در این زمینه تلاش های زیادی می کنند که واقعا جای تقدیر دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha