یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ |۲۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 2, 2024
مکه و مدینه

حوزه/ معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری فعالیت‌های مختلف آموزشی و فرهنگی در عرصه حج و زیارت را بر عهده دارد که بخشی از این فعالیت ها در ایام حج لنجام می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، مدیر امور آموزشی و فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری همزمان با آغاز ایام سفر معنوی حج تمتع به تشریح بخشی از فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت پرداخت که در ادامه به اجمال با برخی از این فعالیت ها آشنا می‌شویم.

بخشی از فعالیت های آموزشی و فرهنگی مربوط به آموزش روحانیان کاروان های عمره مفرده و حج تمتع و همچنین آموزش معینه های حج است که در این راستا برای این افراد دوره های مختلف آموزشی بدو خدمت و ضمن خدمت، کارگاه‌های تمهیدی و ... برگزار می شود تا بتوانند بهتر زائران را در سفرهای معنوی خانه خدا همراهی کنند.

تربیت راویان تخصصی و عمومی مدینه و مکه جهت معرفی بخش های مختلف این سرزمین ها به حجاج و زائران از دیگر فعالیت های آموزشی و فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری است.

دوره های آموزشی کارگزاران و خادمان فرهنگی شامل روحانیان، معینه ها و راویان به صورت سنتی و الکترونیک شامل «آنلاین و برخط» و «آفلاین به صورت صوت و فیلم و متن و بسته خبری»، ارسال محتوا و ... و همچنین از طریق سامانه آموزش مجازی صورت می گیرد.

روحانیان بعد از کسب آموزش های لازم برای زائران کارگاه های آموزشی برگزار می کنند که بخشی از این دوره های آموزشی قبل از موسم حج به صورت حضوری و برخط و برخی از دوره ها نیز در موسم حج برگزار می شود که این دوره ها در مدینه ۴ جلسه و در مکه ۱۰ تا ۱۵ جلسه است.

در دوره های آموزشی روحانیان مناسک حج، اسرار و سیره حج و سبک زندگی در حج و اعمال حج را به زائران آموزش می دهند و ضمن تصحیح قرائت، تصحیح نماز و ... در انجام اعمال نیز زائران را همراهی می کنند.

همچنین سامانه آموزش مجازی زائر و کانال های مجازی در پیام رسان های بله، سروش و ایتا راه اندازی شده که بخشی از آموزش های لازم به زائران را انجام می دهند.

روحانیان، معینه ها و راویان به عنوان بازوان حج و زیارت و خادمان فرهنگی تلاش می کنند تا بهترین کارها و برنامه های فرهنگی را در راستای منویات رهبر معظم انقلاب برای حجاج و زائران خانه خدا برگزار کنند.

برگزاری همایش های مختلف با بهره گیری از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب برای زائران از دیگر برنامه های آموزشی و فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت است که این همایش ها برای فرهیختگان خواهر، فرهیختگان برادر، جوانان و نوجوانان و دانشگاهیان به صورت مستقل برگزار می شود و همچنین در این همایش ها مسابقات مختلفی اجرا و به افراد هدایایی تقدیم می شود.

از دیگر فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت می توان به طراحی و تولید نرم افزارهای مختلف «کاروان مجازی حج»، «کتابخانه گنجینه همراه حج»، «مناسک حج»، «قواعد فقهی احکام بانوان»، «مناسک محشی»، «مناسک همراه» و «نرم افزار کمک آموزشی حجه‌الکمال» و همچنین راه اندازی رادیو اینترنتی مناسک در پیام رسان های ایتا و بله اشاره کرد.

تهیه و تولید نشریه وصال دوست، اجرای طرح قرآنی فصل مهمانی و انتشار کتاب «آداب الحرمین» از دیگر فعالیت های آموزشی و فرهنگی است که این تولیدات به عنوان محصولات فرهنگی نیز در اختیار زائران خانه خدا قرار می گیرد.

یکی دیگر از فعالیت های مدیریت آموزشی و فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت راه اندازی سامانه آموزش مجازی زائران به نشانی http://zaer.hajj.ir/ است که این سامانه از بخش های مختلفی همچون پخش زنده، پرسش و پاسخ، کلاس آنلاین آموزشی، نشریات، چند رسانه ای(صوت، فیلم، عکس، متون آموزشی و نرم افزارها) است.

البته مدیریت آموزشی و فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت به دنبال تولید اپلیکیشن ها و نرم افزارهای بیشتری جهت ارائه به زائران خانه خدا است و در این راستا برنامه های مختلفی را در دستور کارد دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha