یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ |۱۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 26, 2024
کد خبر: 1176
۱۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۰
ییی

کتاب «صلاةالجمعه احکام‌ها و آداب‌ها فی صلاة العیدین» به قلم حجت‌الاسلام محمد رضا فقیهی پزشکی از سوی معاونت فرهنگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه وارد بازار نشر شد.

به گزارش سرویس علمی- فرهنگی خبرگزاری حوزه، نماز جمعه در حقیقت اجتماعی، عبادی و سیاسی به شمار می‌آید که بدلیل و همتایی برای آن نمی‌توان یافت، متن خطبه‌ها که شیوه ایراد آن در کلام معصومین‌(ع) مورد توجه قرار گرفته شامل حمد و ثنای خداوند و درود و سلام بر پیامبر‌اسلام‌(ص) و ائمه‌(ع) و نیز نصیحت و سفارش به تقوا می‌باشد موعظه مومنین، استغفار برای آنها و بیان آنچه که مصالح و مفاسد دنیا و آخرت را شامل می‌شود و از همه مهمتر پرداختن به اوضاع و احوال مسلمین و تحلیل آن از فرازهای دیگر خطبه‌های نماز جمعه است.

کتاب «الصلاةالجمعه» از 8 فصل تشکیل شده است.

در فصل نخست نویسنده به دوازده مورد از روایات در خصوص فضیلت شب و روز جمعه پرداخته است.

در فصل دوم نیز مفهوم و معنای جمعه از کتب لغت و روایات تبیین شده.

نویسنده در فصل سوم به حکم نماز جمعه در زمان غیبت امام معصوم‌(ع) و آراء فقها پیرامون احکام نماز جمعه در عصر غیبت پرداخته است.

در فصل چهارم به نقد آراء فقها در این خصوص پرداخته شده و به 6 مورد درباره آن اشاره شده است.

نگارنده درفصل پنجم به 21 مبحث در خصوص مباحث مهم پیرامون نماز جمعه از قبیل، حکم سفر در روز جمعه سقوط نماز جمعه از افراد معذور، چه موقع امام جمعه می‌تواند نماز جمعه را بخواند؟ وجوب تقدم خطبه بر نماز، کیفیت نماز جمعه، حکم معاملات در روز جمعه و... پرداخته است.

در فصل ششم نیز آداب نماز جمعه و سنت‌های آن مورد بررسی قرار گرفته و یازده سنت در این‌باره مطرح شده است.

نگارنده در دو فصل هفتم و هشتم به نماز عید قربان و عید فطر پرداخته و ضمن بیان مفهوم عید به اقوال علما و فقها اشاره کرده و احکام و مسایل مهم پیرامون این دو نماز از جمله حکم «اتفاق زمانی عید و جمعه» را مطرح کرده است.

«صلاةالجمعه» به قلم حجت‌الاسلام محمد رضا فقیهی پزشکی از سوی معاونت فرهنگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به نحو اهدایی منتشر شده است.

علاقمندان جهت تهیه کتاب تلفن 02177680344 تماس بگیرند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha