جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024

همزمان با اولين سالروز حمله رژيم اشغالگر قدس به نوار غزه و ممانعت كشور مصر از ارسال كمك هاي بين المللي به غزه، شهرهاي اردن شاهد اعتراض شديد مردمي است.

به گزارش خبرگزاري فارس، مساله از آنجا آغاز شد كه در آستانه سالگرد تهاجم وحشيانه رژيم صهيونيستي به مردم مظلوم غزه، كشور مصر مساله ساخت ديوار فولادي ميان خود و نوار غزه را مطرح كرد.
اين آغازي براي به راه افتادن موج اعتراض‌هاي مردمي عليه اقدامات رژيم صهيونيستي و برخي طرفداران آن از جمله كشور مصر و اردن بود اما مساله‌اي كه باعث تشديد اعتراض‌ها در اردن شد، موضوع بلاتكليف ماندن كاروان "شريان الحياة3 " بود كه همچنان نيز در بندر عقبه (جنوب اردن) سرگردان است.
كاروان "شريان الحياة 3 " كه رياست آن را "جرج گالاوي " عضو پارلمان انگليس برعهده دارد، متشكل از 250 كاميون و آمبولانس و ديگر لوازم است كه از انگليس حركت خود را آغاز كرد و با جمع آوري كمك هاي انساني در طول مسير، قرار بود روز 27 دسامبر وهمزمان با سالروز تهاجم وحشيانه صهيونيست ها به نوار غزه برساند.
كاروان مذكور قرار بود پس از ورود به بندر عقبه (جنوب اردن) از طريق درياي سرخ وارد بندر "نويبع " مصر شود و از آنجا به نوار غزه در سرزمين هاي اشغالي انتقال يابد.
اين كاروان روز چهارشنبه هفته گذشته وارد اردن شد و براساس گفته "گالاوي " رئيس آن، قرار بود روز پنجشنبه حركت خود را به سوي مصر آغاز كند ولي پس از 5 روز سرگرداني در بندر عقبه، دولت مصر از پذيرش آن امتناع ورزيد و اجازه ورود به بندر نويبع را نداد.
همين مساله باعث شد تا شهروندان اردن همچون سال گذشته و درجريان جنگ 22 روزه غزه، موج اعتراض‌هاي خود را متوجه رژيم صهيونيستي، مصر و حكومت اردن كنند.
از زماني كه مصر به طور رسمي اعلام كرد حاضر به پذيرش اين كاروان نيست، شهرهاي اردن شاهد اعتراضات گسترده اي شد كه به شكل هاي مختلف و در قالب گردهمايي، تحصن، اعتصاب، تظاهرات نمود پيدا كرد.
در همين راستا "عبدالله عبيدات " رئيس اتحاديه هاي شغلي اردن در مراسمي كه به همين مناسبت توسط مخالفان دولت اردن برپا شده بود، ضمن تاكيد بر ضرورت حمايت از ملت فلسطين از كشور مصر خواست تا دست از محاصره نوار غزه بردارد و طرح بناي ديوار فولادي را نيز پس گيرد.
وي با محكوم كردن اقدامات مصر در راستاي تامين رضايت سران رژيم صهيونيستي، از رئيس جمهور مصر خواست تا دست از خيانت به ملت مظلوم فلسطين بردارد.
در اين مراسم تعداد زيادي از اعضاي اتحاديه هاي شغلي اردن كه از جمله مخالفان دولت اين كشور مي باشند ونيز اعضاي احزاب مختلف سياسي حضور داشتند.
در مراسم ديگري كه در شهر امان به منظور حمايت از مردم مظلوم فلسطين برگزار شد، تعدادي از احزاب مخالف دولت از جمله اسلامگرايان، اعتصاب كردند.
در اين اعتصاب، "همام سعيد " ناظركل اخوان المسلمين ضمن محكوم كردن اقدام مصر در ممانعت از ارسال كمك به نوار غزه، از حكومت هاي عربي و اسلامي و در رأس آن اردن خواست تا هرگونه پيمان با رژيم جعلي قدس را لغو كنند و با اخراج سفراي اين رژيم از كشورهاي حود و بازگرداندن سفراي خود از تل آويو به روابط با رژيم صهيونيستي پايان دهند.
همچنين گروه ديگري از مخالفان دولت اردن از جمله جبهه عمل اسلامي اين كشور با حضور در بندر عقبه، دست به تحصن زدند.
اين افراد با سر دادن شعارهاي ضد صهيونيستي خواستار لغو پيمان سازش ميان اردن و رژيم صهيونيستي (موسوم به وادي عربه) شدند.
همچنين گزارش‌هاي رسيده از ديگر شهرهاي اردن، حكايت از به وجود آمدن موجي از اعتراضات مردمي وحزبي در اردن دارد.
يكي از موارد اعتراض شهروندان اردن، نشانه رفتن انگشت اتهام همكاري با رژيم صهيونيستي در سركوب فلسطينيان به سوي حكومت اردن است.
مهم‌ترين دليل شهروندان اردن مبني بر همكاري حكومت اين كشور با سران صهيونيست اين است كه كشور اردن به واسطه داشتن مرز مشترك با سرزمين‌هاي اشغالي، قادر است تا اين كاروان را از طريق "پل حسين " كه نقطه مرزي اين كشور با كرانه باختري است به نوار غزه ارسال كند و حتي اين مسير بسيار نزديكتر و آسانتر از مسير دريايي است؛ اما اردن ترجيح داده به دليل داشتن پيمان صلح با رژيم صهيونيستي از ارسال مستقيم اين محموله خودداري نمايد تا مبادا خشم سران اين رژيم را برانگيزد.
كارشناسان پيش‌بيني مي‌كنند در صورت عدم ارسال اين كاروان به نوار غزه و ادامه محاصره اين منطقه، كشور اردن توسط اعتراضات مردمي و حزبي، وارد مرحله جديدي از بحران شود؛ زيرا بيش از 70 درصد شهروندان اردن فلسطيني الاصل هستند وهمين مساله چالشي جدي براي حكومت اين كشور است.
انتهاي پيام/ق

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha