دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ |۲۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 3, 2024

تلاش در تولید و قناعت در مصرف، دو عنصر محوری در زندگی به شمار می‌رود که ائمه‌(ع) به آن تاکید کرده‌اند.

به‌ گزارش ‌مرکز‌ خبر ‌حوزه، حضرت آیت‌الله جوادی آملی، امروز در درس اخلاق و تفسیر نهج‌البلاغه در قم با اشاره به کلام 225 امیرالمومنین‌(ع) گفتند: این کلام امیرالمومنین‌(ع) دعای آن حضرت‌(ع) است که بسیار کریمانه بیان شده است.

ایشان افزودند: همه موجودات، عائله خداوند هستند و روزی همه به عهده او است اما بعضی‌ها با واسطه و برخی از آنان بی واسطه روزی داده می‌شوند.

استاد درس خارج حوزه ادامه دادند: امیرالمومنین‌(ع) در دعای خود کریمانه از خداوند می‌طلبند که بی‌واسطه به او روزی دهد، تا عزت و استقلالش حفظ گردد.

آیت‌الله جوادی آملی، روزی با منت را مطلوب ندانسته و با تاکید بر استقلال اقتصادی، افزودند: خاندان عصمت و طهارت‌(ع) بی واسطه از خدا روزی دریافت می‌کردند، همانطور که علمشان را بی‌واسطه می‌گرفتند.

ایشان با اشاره به حفظ عزت اسلامی مردم ایران، تصریح کردند: کشوری که تلاش می‌کند واردات را کاهش دهد و نیاز‌های کشاوروزی و صنعتی خود را تولید ‌کند، زندگی ملت آن با عظمت خواهد بود.

ایشان بیان داشتند: باید از خداوند بخواهیم کشور را با استقلال اقتصادی اداره کند و همه مشغول کار باشند تا با عزت و آبرو زندگی کنند.

معظم‌له در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایام شهادت صدیقه‌کبری‌ حضرت فاطمه‌زهرا‌(س)، گفتند: خدای سبحان قبل از اینکه وجود این بانوی شهید را به عالم خلقت بیاورد، در عالم دیگر ایشان را امتحان کرده که سر فراز از آن بیرون آمدند.

آیت‌الله جوادی آملی ادامه دادند: معصومین‌(ع) قبل از اینکه به این عالم بیایند مورد آزمایش خداوند قرار گرفته‌اند و اگر خداوند این نعمت را به جز آنان به کس دیگری می‌داد، آن را ضایع می‌کرد.

ایشان، خودشناسی را بخشی از نظام خلقت بر شمرده و افزودند: اگر خودمان را بشناسیم که چگونه هستیم، می‌فهمیم که خداوند قبل از اینکه موجودات را به این عالم بیاورد، آنها را ارزیابی و مورد امتحان قرار می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha