یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: ویژگی حکومت اسلامی این است که همه می توانند حرف های خود را به مسئولان برسانند.

به گزارش مرکز خبر حوزه، ‌آیت‌الله یزدی در نخستین نشست از سلسله نشست های تحول در حوزه که از سوی انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم برگزار گردید افزود: سیاست مورد تایید حوزه هیچگاه مانند سیاست غرب و اروپا نیست، بلکه سیاست در اسلام به معنای ریشه یابی مشکلات و نقص ها و پیدا کردن راه حل هاست.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با تبیین مفهوم فقه و تلاش حکومت های غیردینی در تحریف دین و نقش ائمه معصومین(ع) در صیانت از آموزه های فقهی گفت: اگر حکومتی بخواهد تعیین کننده دین باشد، طولی نخواهد کشید که دین از بین می رود، زیرا هر قدرتی، بخشی از دین را نمی پسندد و آن را کم یا زیاد می کند، از این رو وظیفه اصلی ائمه معصومین(ع) این بود که جلوی اینگونه تصرفات و بدعت ها از ناحیه قدرت ها و حکومت ها را بگیرند.

وی با بیان اینکه فقه، علمی قانونمند است و سلیقه ای نیست، به نقش حکومت اسلامی در تبیین مبانی دینی اشاره کرد و گفت: دید حکومتی در استنباط از ظاهر روایات و تطبیق آن بر مصادیق، نقش دارد و نمونه بارز آن در شورای نگهبان است.

‌آیت‌الله یزدی، با اشاره به جایگاه ولایت در جامعه اسلامی، صدور حکم در موارد و مصالح خاص را از شئونات ولی امر دانست و گفت: از نمونه های فقه حکومتی 20 مورد جمع آوری شده و مقاله ای در این زمینه تدوین شده است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به رسالت حوزه‌های علمیه در تبیین مبانی دینی گفت: حوزه جای مطالعه مضبوط، بحث و پیدا کردن راه حل است و اسلام دین بن بستی نیست، اما آنگونه نیز آزاد نیست که هر کس هر چه بخواهد بگوید و بعد بگوید که این حکم الهی است.

وی افزود: مسئولیت حوزه‌های علمیه، تأمین نیازمندی های امت اسلام و تربیت و پرورش مرجع تقلید، فیلسوف، مفسر، مورخ، سیاستمدار و ... است، همانگونه که مراجع عظام تقلید معتقدند حوزه باید نیازهای امت اسلامی را برآورده کند.

‌آیت‌الله یزدی در بخش دیگری از سخنان خود، درباره فقه حکومتی و سیاسی با تعریف این نوع از فقه به تأثیر عنصر زمان و مکان در فتوای مراجع معظم تقلید اشاره کرد و توضیح داد: آشنایی با مسایل زمان و مکان در فقه سیاسی و حکومتی بسیار کارساز است، اگر فقیهی مسایل روز دنیا را نداند و فقط در حوزه علمیه درس بخواند، در شورای نگهبان وقتی با ماده یا تبصره ای روبر می شود، خیلی راحت می گوید خلاف شرع است، اکنون در دنیایی زندگی می کنیم که کشورهای مختلف با ارتباط های گسترده ای در اطرافمان وجود دارند و توجه به این ارتباط ها ضروری است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری، برلزوم تحول در حوزه‌های علمیه به تدوین چشم انداز بیست ساله حوزه اشاره کرد و گفت: در خصوص چشم انداز بیست ساله حوزه، قبلا از سوی مرکز مدیریت کارهایی شده بود و هم اکنون نیز گروهی از سوی شورای عالی ماموریت یافته اند تا کارهای انجام شده را بررسی نمایند تا در مدت کوتاهی این چشم انداز تدوین گردد.

‌آیت‌الله یزدی برلزوم اهتمام بیشتر طلاب به تحصیل معارف دینی گفت: مقام معظم رهبری بارها تصریح کرده اند که در هیچ شرایطی وظایف طلبگی، تحقیق، مطالعه و اشتغالات تحصیلی را تعطیل نکرده ام.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha