چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024

همایش «سیدجمال الدین اسدآبادی و چالش‌های فراروی امت اسلامی» در کشور قطر برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، در این همایش دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، سفیر، رایزن، مسئولان و اساتید ایرانی مقیم قطر و صاحب‌نظران حوزه دین و فرهنگ و نخبگان جهان عرب شرکت داشتند.

آیت‌الله تسخیری در مراسم گشایش این همایش گفت: مرحوم سیدجمال‌الدین اسدآبادی همواره امت اسلامی را به نفی اقدامات تحریک‌آمیز و اختلاف انگیز و تکفیر دیگران به هر بهانه فرامی‌خواند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر این که سیدجمال‌الدین اسدآبادی از بزرگترین شخصیت‌های بیدارگر در جهان اسلام بود، افزود: اندیشه‌‌ها و فعالیت‌های وحدت گرایانه او، جهان اسلام را آماده انقلاب بزرگی علیه استعمار و بازیابی نقش تمدنی خود ساخت.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین نقاط ضعف امت اسلامی از دید سیدجمال‌الدین اسدآبادی وجود تحجر فکری، تکفیر، تعصب، گسترش عناصر تفرقه مذهبی و قومی و عقب‌ماندگی در همه عرصه‌های علمی، اقتصادی و اجتماعی و اشغالگری غربی و استعمار بود.

آیت‌الله تسخیری با تأکید بر برنامه وحدت طلبانه سیدجمال‌الدین اسدآبادی و خیزش اسلامی در دوران معاصر عنوان کرد: از نظر این اندیشمند مسلمان، نبود معنویت و فضیلت‌های اخلاقی و گسترش رذایل و فساد بزرگترین عوامل فروپاشی اجتماعی است.

وی در پایان گفت: به توجه به تأثیر سترگ این شخصیت، وفات وی در 19 اسفند 1277 ه.ش (9مارس 1898) خلأ بزرگی در جهان اسلام به جای گذاشت.

یادآور می‌شود، شناخت و بررسی راه‌کارهای نظری و علمی اتحاد اسلامی و بحران هویت اسلامی از دیدگاه سید جمال‌الدین اسدآبادی از جمله موضوعات اصلی این همایش بود.

این همایش یک روزه از سوی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و با همکاری دانشگاه قطر و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در قطر برگزار شد.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha