پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ |۲۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 6, 2024

حجت الاسلام و المسلمین بحرینی گفت: بزرگترین وظیفه حوزه در حال حاضر، نوسازی با تکیه بر سنتهای خود است.

مدیر مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن در گفت‌وگو با خبرنگار مرکز خبر حوزه، افزود: سیستم امروز حوزه برای دنیا جذابیت های بسیاری دارد که با استفاده از فناوری‌های روز دنیا می‌توان دانش‌های حوزه و دسترسی‌ها را ارتقا داد.

وی تلاش برای استاندارد کردن کتابهای درسی و دوره‌های آموزشی را لازم دانست و گفت: حوزه در کوتاه کردن زمان تحصیل سطح نیز باید به دنبال روشهای جدیدی باشد.

حجت الاسلام‌والمسلمین بحرینی با بیان این مطلب که حوزه در پرورش عالمان مبلغ به زبان‌های مختلف، تکلیف بزرگی دارد، افزود: ما در دنیا نزدیک به ششصد میلیون اسپانیولی زبان داریم درحالیکه در پرورش عالمان و وعاظ مسلط به زبان اسپانیولی گامهای بلندی برنداشته ایم.

وی بر تلاش حوزه در جهت پرورش مبلغین انگلیسی زبان تاکید کرد و گفت:‌  بیش از یک میلیارد چینی زبان در دنیا وجود دارد، درحالیکه این زبان نیز چندان مورد توجه حوزه قرار نگرفته است.

مدیر مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن با بیان این مطلب که حوزه باید به طور جدی بر چگونگی ارائه و عرضه حقیقت تفکر اسلام ناب به دنیای امروز بیاندیشد، گفت: ارائه این حقیقت با میزان عملکرد امروزی عملی نیست و اگر عزممان جدی است با این میزان فعالیت، نمی توانیم جوابگو باشیم.

وی ادامه داد: البته این بدان معنا نیست که هیچ قدمی برداشته نشده است، اما باید دانست تا رسیدن به مقصود، راه بسیار زیادی در پیش است .

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بحرینی در بخش دیگری از این گفت‌وگو گفت: حوزه اگر در راستای نوآوری، فونداسیون بیش از هزارساله تاریخ حوزه را حفاظت نکند، دچار تغییرات زیادی خواهد شد و آسیب های اساسی پیدا می‌کند.

وی با بیان این مطلب که نوآوری و استفاده از ابزارهای لازم برای ارتقا حوزه امری ضروری در جهان امروز است، گفت: پیاده کردن بسیاری از الگوهایی که حوزه را از هویت خود دور می کند خطری جدی قلمداد می شود که بزرگان امر، باید نسبت به آن حساسیت نشان دهند.

مدیر مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن افزود: امروز این موضوع که حوزویان در عرصه های علمی جهان برای اثبات بعضی از موضوعات استناد به سخنان بعضی از دانشمندان فلسفی غرب می کنند و بزرگان خویش را فراموش می کنند، غیر قابل تحمل و امری غیر قابل قبول است.

وی ادامه داد:‌ دنیا تشنه شنیدن مطالب بزرگان حوزه است، حوزه علمیه افرادی نظیر ملاصدرا و علامه طباطبایی را دارد و حرفهای اینها در دنیای امروز قابل تدبر است.

حجت الاسلام‌والمسلمین بحرینی با اشاره به این مطلب که متاسفانه دچار نوعی تغافل فرهنگی شده ایم، گفت: عده‌ای عظمت بزرگان را فراموش کرده و از کنار آنها بی‌توجه می‌گذرند و خود را به فلاسفه و اندیشمندان غربی می سپارند.

وی افزود: البته استفاده از دانش دیگران امری مطلوب است، اما در صورتی که در آن بخش خود ما از غنا برخوردار نباشیم. صرف تکیه به نام آنها و جملات آنها برای اثبات خود امر قابل قبولی نیست و این همان بی هویتی و دور شدن از اصل است.

حجت الاسلام‌والمسلمین بحرینی به فرهنگ اصیل ایران اسلامی اشاره کرد و گفت: روزگاری بود که ما فرهنگ خود را به دنیا ارسال می‌کردیم و از یک فرهنگ ریشه‌‌دار و بسیار عمیق برخوردار بودیم، اما امروز دچار شرایطی شدیم که صرفاً به گذشته خود می بالیم، اما در نوسازی گذشته خود و عرضه آن به دنیای امروز؛ کمرنگ هستیم.

وی افزود: استدلال اسلام، استدلالی نیست که دچار ضعف باشد آنچه که دچار ضعف است ارائه و نحوه ارائه استدلال است که ما متاسفانه از ابزار لازم دراین ارائه برخوردار نیستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha