چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی گفتند: زکات فطره از واجبات مهم است و شرط قبولی روزه ماه مبارک رمضان به شمار می‌رود.

به گزارش مرکز خبر حوزه، معظم له در ادامه سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم در حرم مطهر حضرت معصومه (س) با اشاره به شرایط زکات فطره بیان داشتند: زکات فطره از طرف خود شخص و کسانی که نان‌خور او محسوب می‌شوند، پرداخت می‌شود ولی مهمان یک شب، نان‌خور محسوب نمی‌شود.

ایشان افزودند: کارگران و کارکنانی که در محل کار غذا می‌خورند نیز نان‌خور کارفرما به شمار نمی‌روند، بلکه مزد بگیر او هستند همچنین فرزند شیرخوار نیز زکات فطره دارد، ولی فرزندی که در شکم مادر است زکات فطره ندارد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه زکات فطره باید قبل از نماز عید فطر پرداخت شود یا کنار گذاشته شود، گفتند: تا زمانی که نیازمندی در شهر فرد زکات دهنده وجود دارد، نمی‌توان آن را به نیازمند شهر دیگر داد.

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به  میزان فطریه اشاره کرده و بیان داشتند: برای هر نفر به اندازه سه کیلو از غذای اصلی که با قیمت گندم حداقل 1200 تومان و با قیمت برنج حداقل 7000 تومان است  باید پرداخت شود.

ایشان تصریح کردند: زکات فطره را برای ساخت و تعمیر مساجد و حسینیه‌ها نمی‌شود، استفاده کرد و باید به نیازمندان پرداخت شود.

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی همچنین درادامه سخنان خود پیرامون زندگانی حضرت ابراهیم (ع) بیان داشتند: وقتی خداوند به حضرت ابراهیم را آزمود و او از آن امتحانات به خوبی بیرون آمد، بزرگترین پاداش که امامت است را به او عنایت کرد.

ایشان افزودند: خداوند پنج  مقام عبودیت، رسالت، خلیل‌الهی، و امامت را به حضرت ابراهیم اعطا کرد و بالاترین افتخار حضرت ابراهیم امامت بود.

معظم له با اشاره به مفهوم امامت به بیان دیدگاههای مختلف پیرامون آن پرداخته و بیان داشتند: باید در تبیین مفهوم امامت تعصبات را کنار گذاشت و در این زمینه تنها پیروان مکتب اهل بیت (ع) بهترین تفسیر را ارایه کرده‌اند.

 

 

 


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha