یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024

محورهای کنگره علامه ابوالحسن شعرانی‌تهرانی از سوی دبیرخانه این همایش اعلام شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، ‌مباحث تفسیری، کلامی، فقهی و اصولی در آراء و نوآوری‌های علامه شعرانی و یا مقایسه با اندیشه عالمان دیگر از محورهای اصلی مورد بررسی در این کنگره عنوان شده است.

بر پایه این گزارش در بخش مباحث ریاضی و هیات عناوین: تعیین قبله، تعیین روز عاشورا، نظریه گرانش و نقد گرانش، نوآوری‌های نجومی و تقویم‌نگاری برای ارائه مقالات توسط صاحب‌نظران و کارشناسان مطرح شده است.

همچنین در بخش مباحث تفسیری مواردی نظیر نوآوری‌های تفسیری، علوم قرآنی، روش‌شناسی تفسیر، مفردات قرآنی، تجوید قرآن، صیانت قرآن، نزول و جمع قرآن، سور و آیات قرآن، نسخ، اختلاف قرائت، قواعد تفسیری، بطون و تأویل قرآن مطرح شده است.

مباحث فلسفی، محور دیگری از بررسی آراء علامه شعرانی است که شامل زیر مجموعه‌های تعریف فلسفه، فلسفه‌های مضاف، حرکت جوهری، اصطلاحات فلسفی، حقیقت روح، قلمرو فلسفه، وحدت وجود، واجب الوجود، صفات واجب، حدوث و قدم و فلسفه غرب است.

همچنین مباحث حدیث‌شناسی که در کنگره علامه شعرانی مطرح می‌شود به حدیث‌پژوهی، دیدگاه‌های سندی، نقل به معنا، خروج از نص، نقد متن، ارزیابی منابع حدیثی و آراء اختصاصی مقتل خواهد پرداخت.

در بخش مباحث کلامی محورهای توحید، نبوت عامه و خاصه، امامت عامه و خاصه، معاد جسمانی و روحانی، حسن و قبح عقلی، خاتمیت معجزه، اثبات نبوت نبی‌اکرم(ص)، نقد مسیحیت و یهود برای ارائه مقالات به کنگره علامه شعرانی اعلام شده است.

مباحث فقهی و اصولی محور دیگری است که شامل فلسفه علم اصول، فلسفه فقه و حقوق، فلسفه تحلیلی، نوآوری‌های اصولی و نوآوری‌های فقهی می‌شود.

شایان ذکر است هر سال همزمان با روز جهانی فلسفه، و با محوریت پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی، مقام علمی یکی از شخصیت‌های برجسته فلسفی کشورمان گرامی داشته می شود. از همین رو برگزاری کنگره علامه شعرانی در آبان ماه سال جاری در دستور کار پژوهشگاه قرار گرفته است.

علامه شعرانی دوازدهم آبان ماه 1352 در سن 73 سالگی درگذشت و در جوار حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) به خاک سپرده شد. این عالم شیعی اگرچه شاگردان بزرگی همچون علامه حسن‌زاده‌آملی را به جامعه اسلامی معاصر تحویل داده است اما ابعاد شخصیتی‌اش مانند بسیاری از بزرگان دینی ما هنوز ناشناخته مانده است.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha