یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024

حضرت آیت‌الله سبحانی در گردهمایی اساتید علوم عقلی با اشاره به برتری انسان نسبت به سایر موجودات و بکارگیری عقلانیت در زندگی بشری، کمال و سعادت را در پرتوی تفکر و عقلانیت دانستند.

به گزارش مرکز خبر حوزه، ایشان در ابتدای این نشست با تبریک میلاد حضرت زهرا (س) تاثیرات و ابعاد شخصیتی ایشان در اسلام را بسیار مهم ارزیابی کردند.

معظم‌له در ادامه با توجه به موضوع این نشست، نقش عقل را در تمامی مباحث علمی و اجتماعی لازم دانستند و با اشاره به ادعای مخالفین عقل‌گرایی گفتند: این گرو‌‌ه‌ها گمان دارند که ربوبیت، یک مسئله‌ای جدا از عبودیت است و می‌گویند عقل جهت پرستش است نه درک ربوبیت.

حضرت آیت‌الله سبحانی، بکار نگرفتن عقل در امر پرستش را خیانت به عالم عبودیت توصیف کرده و گفتند: تشکیل مجمع عالی حکمت، جهت بیان و اثبات آموزه‌‌ها با محوریت عقل، ضروری است.

ایشان پاسخ‌گویی شبهات مختلف را بر عهده مسئولین و پرورش‌یافتگان این مجمع دانسته و در بیان حجم عظیم شبهات روزانه گفتند: جهان به صورت یک دهکده‌ای واحد در آمده که اگر اندیشه‌‌ای در ثانیه گذشته تولید شود، در تمامی جهان فراگیر می‌شود و همین عامل است که پاسخ‌گویی و مجهز شدن مسئولین به سلاح علم را تاکید و فقدان آن، توجه به عقلانیت در جامعه را کاهش می‌دهد.

سخنران این نشست با بیان نقش علامه طباطبایی در احیای فلسفه اسلامی، نظریه‌پردازی، نوآوری، طبقه‌بندی مباحث و شناخت ابزارهای مخالفین دینی را جهت مقابله با حرکت خزنده دشمنان لازم دانستند.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha