چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024

حضرت آیت‌الله موسوی‌اردبیلی در ادامه جلسات درس تفسیر پیرامون مبحث اخلاق به تبیین جنبه‌های مختلف این علم پرداخت.

به گزارش مرکز خبر حوزه، ایشان با اشاره به معانی مختلف اخلاق حسنه اظهار داشتند: هر کس که با گشاده‌رویی و لبخند دیده شود، خوش‌اخلاق تلقی نمی‌گردد، زیرا در بیان علم اخلاق صورت باطنی فعل انسان مدنظر است که از آن به خُلق تعبیر می‌شود و خلق ظاهر افراد می‌باشد که به طور کلی از بحث اخلاق جداست.

معظم‌له با بیان اینکه کلمه اخلاق کلمه‌ای کثیرالتداول است و معمولاً عامه مردم به اشتباه اخلاق را به معنای خوشرویی به کار می‌برند افزودند: اخلاق ملکه نفس انسان می‌باشد، بدین معنا که هر کس خوی پسندیده و فعل درست از او سر بزند و بدون تامل، اعمال خیر انجام دهد فردی اخلاقی است.

ایشان خاطرنشان کردند: علمای اخلاق با ارایه دستورات اخلاقی، فعل افراد را تبدیل به عادت حسنه می‌کنند به نحوی که کار و عمل برای افراد ملکه نفس شود.

حضرت آیت‌الله موسوی‌اردبیلی با اشاره به سخنان ارسطو، خواجه‌نصیرالدین طوسی و بوعلی‌سینا پیرامون معنای اخلاق، گفتند: ارسطو علم اخلاق را  فعالیت نفس با موافقت عقل می‌داند، تا آنجا که عمل درست، لازم‌الاجرا باشد و خواجه نصیرالدین طوسی در این مورد، نفس انسان را بنابر اینکه چه خلقی می‌‌تواند بدست آورد را اخلاق می‌داند، حال آنکه  بوعلی‌سینا این دو نظریه را جمع کرده و ابراز داشته است که علم اخلاق عبارتست از علمی که هم به انسان شناخت می‌‌دهد و هم اینکه عمل او را هدایت می‌نماید.

ایشان در پایان تصریح کردند: افراد با خلاق کسانی هستند که اعمال حسنه و خیرات را به راحتی و بدون شک و تردید انجام می‌دهد و در نیکی اعمالشان سرعت عمل دارند، زیرا فعلیت حسنات برای آنها سنگین نیست.

 انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha