یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ |۱۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 26, 2024

دانشنامه امام حسین(ع) دستاورد پژوهشگران دارالحدیث پنج شنبه 19 آذر ماه، در مراسمی با حضور پژوهشگران و فرهیختگان در موسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث رونمایی می‌شود و پیش از آغاز محرم در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

به گزارش مرکزخبر حوزه، معاون فرهنگی و ارتباطات موسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث اظهار داشت: دانشنامه امام حسین (ع) ابعاد مختلف زندگی ایشان را از ولادت تا شهادت، با بهره‌گیری از قرآن و حدیث در 14 جلد مورد بررسی قرار می دهد.

آقای هادی ربانی افزود: تدوین این مجموعه بیش از ده سال به طول انجامید و افزون بر قرآن و منابع و متون حدیثی و تاریخی ازبسیاری از تحقیقات و پژوهش های نوین استفاده شده است.

وی با بیان اینکه دانشنامه امام حسین در 15 بخش اصلی و 138 فصل همراه با ترجمه فارسی تدوین شده به ویژگی‌های این دانشنامه اشاره کرد و ادامه داد: زندگانی، شخصیت و قیام امام حسین (ع) بر اساس آیات و روایات و متون تاریخی کهن و معتبر ارائه شده و بیش از 400 بیان و تحلیل پیرامون موضوعات مرتبط ، پاسخ به شبهات و همچنین ترسیم 5 نقشه ابتکاری خط سیر کاروان حسینی (ع) از ویژگی‌های این دانشنامه است.

معاون فرهنگی و ارتباطات موسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث با اشاره به اینکه این مجموعه 14 جلدی 4 هزار و 191 نقل به دو زبان فارسی - عربی را شامل می‌شود گفت: 15 بخش اصلی دانشنامه امام حسین (ع) شامل زندگی، خانواده سیدالشهدا، فضیلت‌ها و ویژگی های ایشان، دلایل امامت، فرزندان، قیام عاشورا،خروج امام از مدینه تا رسیدن به کربلا ، بازتاب شهدا زیارت امام و مزار امام حسین (ع) و ... می‌باشد.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دارالحدیث ربانی به عناوین برخی از تحلیل ها و پژوهش های مندرج در دانشنامه اشاره کرد و بیان داشت: پژوهشی درباره انتساب رقیه به امام حسین(ع)، تحلیلی درباره اهداف قیام امام ، تحلیلی درباره ارزیابی سفر امام حسین (ع) به عراق و نهضت کوفه، موقعیت خیمه‌های امام و نقش آنها در صحنه نبرد، تحلیلی درباره منفردات منابع متاخر، سخنی درباره بازگشت اهل‌بیت (ع) امام و سرانجام قاتلان و عزاداری و گریه بر حضرت و... از دیگر مسائل درج شده در دانشنامه است.

وی افزود: بخش هایی از این دانشنامه مانند حکمت نامه امام، فرهنگ نامه مرثیه سرایی و عزاداری سیدالشهدا، آسیب شناسی عزاداری و ارزیابی مشهورترین منابع تاریخی عاشورا، موسوعه الامام حسین(ع) ، المقتل الصحیح لامام حسین(ع) و گزیده دانش نامه امام حسین (ع) به صورت مستقل منتشر شده است.

خاطرنشان می‌شود چاپ اول دانشنامه 14 جلدی امام برپایه قرآن و حدیث تالیف آیت الله محمدی ری شهری، با همکاری سید محمود طباطبایی نژاد و سید روح‌الله سید طبایی، ترجمه عبد‌الهادی مسعودی، مهدی مهریزی و محمد مرادی در قطع وزیری به دو زبان عربی و فارسی طی مراسمی در تالار علامه مجلسی در دارالقرآن حدیث رونمایی می شود و پیش از آغاز ماه محرم در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

 

 


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha