جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024

متاسفانه قرآن در تمام ابعادش در مراکز علمی و سطح جامعه مهجور مانده است و تنها، شعار قرآن داده می‌شود اما از پژوهش قرآن در سطح مطلوب خبری نیست.

مدیر موسسه فرهنگی نور فرقان در گفت‌وگو با مرکز خبر حوزه، با اشاره به طرح‌های کلان و بنیادی این موسسه در زمینه قرآن و پژهش‌های تفسیری گفت: این موسسه قبل از اینکه کار خود را به صورت رسمی آغاز کند، طرح بنیادی و جامعی را شروع کرد که این طرح شامل گردآوری اطلاعات دینی پیرامون آیات قرآن بود و بر این اساس، پروژه ای تعریف شد، تا نگاه کلان و جامع به قرآن و ابعاد مختلفی که در خصوص یک آیه مطرح شده لحاظ شود.

آقای محمد هاشم زمانی، از جمله ارایه دهندگان این طرح، به بررسی سبک های مختلف تفسیری و انتخاب بهترین آنها پرداخته بود و برای اساس سبک تفسیر قرآن به قرآن به عنوان بهترین سبک پذیرفته و آیاتی که در تبیین یک موضوع ناظر و شاهد هم بودند شناسایی را کردیم.

وی ادامه داد: تا کنون هزار صفحه از آیات متناظر استخراج شده که به تعبیر آیت الله جوادی آملی این یک تفسیر موضوعی است و این کار هنوز ادامه دارد و  پیش‌بینی می‌شود در سه جلد تدوین شود و هم اکنون هفتاد درصد آن انجام شده است.

وی افزود: موسسه فرهنگی«نور فرقان» با هدف تبیین نظام موضوعی آیات قرآن، تهیه منابع و فهرستگان از موضوعات قابل پژوهش با ارائه روش جدید، تحقیق و پژوهش در مسایل مستحدثه و شبهات با محوریت قرآن و نیز تبیین آیات علمی قرآن بر اساس تفسیر قرآن به قرآن از سال 1379 فعالیت خود را آغاز کرده است.

آقای زمانی با بیان اینکه در تلاش هستیم نظامی را طراحی کنیم که همه موضوعات و مفاهیم اعتقادی، سیاسی و اخلاقی در آن لحاظ شود بیان داشت: این کار نیاز به طبقه بندی علوم دارد و ما آن را عملی کرده ایم و در این زمینه دو پروژه «رده بندی علوم به صورت کلان» و «اصطلاح نامه معارف» آغاز شده است.

مدیر موسسه فرهنگی نور فرقان به آثار مکتوب این موسسه اشاره و عنوان داشت: دو جلد کتاب معارف انسانی در تفسیر در یک هزار و چهار صد صفحه بر روی تفسیر راهنمای آیت‌الله هاشمی‌رفسنجای انجام شده اما به علت عدم توانایی مالی، چاپ نشده است.

وی اضافه کرد: چهار نشریه در پژوهش های قرآن چاپ شده و همچنین خلافت انسان در قرآن، نگرشی بر عصمت حضرت آدم‌(ع)، ارزیابی معاجم موضوعی قرآن، به سوی تدبیر در قرآن ویژه آموزشی جوانان و دانشجویان و نیز نجوم در قرآن از دیگر آثار منتشر شده در موسسه نور فرقان است.

مدیر موسسه نور فرقان با اشاره به جایگاه علم نجوم در قرآن گفت: بحث نجوم و هیئت که در آیات قرآن بر آن تاکید شده است مهجور مانده است و موسسه نور فرقان آیاتی را که در ارتباط با نجوم است را استخراج کرده تا به عنوان مباحث آموزشی مورد توجه طلاب قرار بگیرد.

وی افزود : این موسسه چهار بار در نمایشگاه قرآن شرکت کرده و غرفه آن مورد استقبال بازدیدکنندگان و کسانی که پروژه تحقیقی داشته‌اند، قرار گرفته راهنمایی و مشاوره لازم ارایه شده است.

مدیر موسسه نور فرقان خاطر نشان کرد : در کتاب اصطلاح نامه معارف واژه‌های معرفتی و ارتباط آنها با همدیگر مشخص شده و در ضمن این موسسه شناسایی علوم که از کارهای ضروری برای نظام آموزش عالی کشور است را طراحی کرده‌ایم.

وی با بیان این که اگر بخواهیم تمام وجوه آیات را پیدا کنیم باید قرآن را از صدر تکوین اثر استخراج کنیم گفت: ما برای این کار برداشت‌ها و پیام‌هایی که در آیات قرآن بوده را تهیه و از کتب و منابع مختلف استخراج کرده‌ایم و نزدیک به 180 هزار فیش از ذیل آیات قرآن برداشت شد که به صورت نسبی از هر آیه 20 فیش به دست آمده که نوعی بانک اطلاعات محسوب می‌شود .

آقای زمانی با اشاره به کمبود بودجه مورد نیاز این موسسه افزود: در ابتدای فعالیت 5 محقق در موسسه فعال بودند، اما به علت کمبود بودجه در حال حاضر با سه محقق به فعالیتهای علمی و پژوهشی ادامه می دهیم .

وی با انتقاد از بی توجهی مسئولین به موسسات علمی و پژوهشی خاطر نشان کرد: کسانی که دارای طرح‌های پژوهشی هستند، متاسفانه آنقدر درگیر کار اجرایی می‌شوند که از تحقیق خود باز می‌مانند و زمان زیادی را برای جذب اعتبار، صرف می‌نمایند.

مدیر موسسه نور فرقان اضافه کرد : به مراکز زیادی برای تامین هزینه های انتشار آثار موسسه مراجعه کردیم ، اما جواب مثبتی نشنیدیم، لذا بسیاری از پروژه‌هایی که شروع کرده‌ایم زمین مانده است.

وی با بیان اینکه فعالیتهای پژوهشی ، نیاز به حمایت و توجه مسئولان دارد، اظهار داشت: متاسفانه قرآن در تمام ابعادش در مراکز علمی و سطح جامعه مهجور مانده است و تنها، شعار قرآن داده می‌شود اما از پژوهش قرآن در سطح مطلوب خبری نیست .

آقای زمانی گفت : باید مسئولان کاری کنند همه مراکز و نهادهای علمی و آموزشی اقبال به قرآن داشته باشند، این در حالی است که مستشرقان و غربی‌ها توجه زیادی به قرآن پیدا کرده‌اند.

وی طرح نور فرقان و سیر اندیشه، کیهان‌شناسی در قرآن و روش نوین تفسیر موضوعی قرآن را از طرح‌های مصوب پژوهشی موسسه نور فرقان بر شمرد.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha