جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 10, 2024

مسئولان پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، طی نشست مشترکی، علاوه بر بررسی راه‌های گسترش همکاری ها، پیشنهاد اختصاص بخشی از جشنواره فارابی به پژوهش‌های علم دینی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

به گزارش مرکزخبرحوزه در ابتدای این نشست، معاون پژوهشی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی ضمن معرفی این پژوهشکده به بیان اهداف و برنامه‌های سال89 آن پرداخت.

دکترجمالی با اشاره به انجام بیش از یکصد پروژه تحقیقاتی در این پژوهشکده، از انتشار 120جلد کتاب، خبر داد و افزود:96درصد از آثار منتشر شده، حاصل پژوهش‌های پژوهشکده و یا ترجمه آثار است.

وی انجام تحقیقات بنیادین در علوم میان رشته‌ای را مهم‌ترین هدف این پژوهشکده خواند و گفت: شناسایی میان رشته‌ ‌های علوم انسانی و اجتماعی، طراحی رشته‌‌های جدید دانشگاهی و تعریف برنامه درسی آنها در چارچوب روندها و استانداردهای جهانی متناسب با نیازهای بومی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در حوزه مطالعات میان رشته‌ای است.

وی ادامه داد: این پژوهشکده تاکنون بیش از 220 رشته در زمینه مطالعات میان‌رشته‌ای طراحی و تدوین نموده است که رویکرد غالب در آن‌ها همخوانی با نیازهای جامعه و کارآمدی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حکیمیان، معاون پژوهشی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه،نیز در این نشست، با تاکید بر ضرورت گسترش همکاری‌های دو مرکز، انجام طرح‌های پژوهشی و نشر آثار مشترک را از جمله مهم‌‌ترین زمینه‌های فعالیت دانست.

در ادامه، مدیر گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، بر لزوم دقیق‌تر شدن موضوعات بخش‌های دوازده‌گانه جشنواره فارابی و پرداختن به سایر حوزه‌ها و زمینه‌های فعالیت در عرصه علوم انسانی شد.

حجت الاسلام حمیدرضا حسنی، افزودن بخش علم دینی به این جشنواره را امری مهم و مستلزم دقت‌نظر و برنامه‌ریزی کارآمد خواند و از آلوده شدن این بخش به مسائل و اغراض سیاسی ابراز نگرانی کرد.

براساس گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، وی سیاست‌زدگی این بخش از جشنواره را جفایی بزرگ به علوم انسانی به ویژه علم دینی دانسته و تاکید کرد: افزودن بخش علم دینی به جشنواره فارابی بایستی معطوف به شناسایی و تجلیل از فعالیت‌ها و اقداماتی از جمله پژوهش در عرصه روش‌شناسی و شناسایی پارادایم‌های جدید، باشد که منجر به ایجاد، رشد و توسعه زیرساخت‌ها و ملزومات تولید علم دینی خواهد شد.

دکتر موسی‌پور، عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی نیز دراین نشست از بازنگری و بازتصویب شاخص‌های ارزیابی آثار وارده به دبیرخانه جشنواره فارابی در هر دوره، خبر داد و اضافه شدن بخش علوم دینی به این جشنواره را مستلزم تدوین معیارها و شاخص‌های ارزیابی در این بخش و نیز ارسال پیشنهادیی مبنی بر آن، به شورای سیاستگذاری جشنواره دانست.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha