جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024

عضو جامعه مدرسین حوزه با بیان این که دولت و نظام اسلامی برای تبیین مبانی فکری و دینی جامعه باید با حوزه و روحانیت در ارتباط باشد،‌ گفت: درعرصه‌های مدیریت، قضاوت، دانشگاه‌ها و... حضور روحانیت که وظیفه آن حفظ انقلاب و تداوم دفاع از نظام اسلامی است، ضروری می باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین کعبی، عصر امروز، در مراسم تقدیر از اساتید مدرسه علمیه شهید صدوقی (واحد2) قم، بیان داشت: برای تحقق اهداف روحانیت که همان اهداف اسلام است، باید نظام روحانیت را به عنوان نظامی یکپارچه دانست و برنامه‌هایی که برای این نظام در نظر گرفته می‌شود، به صورت جامع تدوین کرد.

وی با اشاره به راه‌اندازی جامعه  مدرسین حوزه علمیه در سال 1337، تصریح کرد: اساتید فاضل که انگیزه‌ای اسلامی داشتند، از آغاز، در نشست‌های جامعه مدرسین شرکت کرده و وظایف اجتماعی، آموزشی، فرهنگی، اخلاقی و... روحانیت را در نظر گرفته و بر این اساس برای حوزه برنامه‌ریزی می‌کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه با تأکید بر این که جامعه مدرسین، خاستگاهی برای برنامه‌ریزی و پیشبرد اهداف روحانیت است، خاطرنشان کرد: تقویت جامعه مدرسین و ارتباط اساتید معظم با آن، تقویت خاستگاه روحانیت است.

وی ادامه داد: این نهاد حوزوی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های اساتید حوزه‌، در تمامی  سطوح درسی، مأموریت‌های روحانیت را ثبت، برنامه‌ریزی و مدیریت می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین کعبی در تبیین مأموریت‌های حوزه‌های علمیه، گفت: تربیت  منابع انسانی کارآمد، متعهد و پاسخ‌گو نسبت به نیازهای زمان، از وظایفی است که بر عهده شورای  عالی  حوزه  و مرکز مدیریت  حوزه‌های علمیه است که در این زمینه باید تلاش گسترده‌ای انجام دهند.

وی تأکید کرد: در تربیت طلاب،‌ باید به تحکیم مبانی عقیدتی،‌ تربیت اخلاقی، بصیرت سیاسی اجتماعی،‌ مهارت‌های تخصصی و مدیریت که برای طلاب ضروری است، توجه نمود.

عضو جامعه مدرسین حوزه توجه به سخنان مقام معظم رهبری را در ایجاد بصریت در طلاب مؤثر خواند و بیان کرد: طلاب با بررسی سخنان رهبری بصیرت پیدا می‌کنند و  در برخورد با مسائل سیاسی و اجتماعی جامعه، گمراه نمی‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین کعبی خاطرنشان کرد: حوزه برای تولید علوم دینی باید با شناسایی نخبگان به صورت سازمان‌یافته، طلابی را تربیت کند که بتوانند در زمینه نظریه‌پردازی در تعالیم اسلامی فعالیت داشته باشند.

وی در ادامه عنوان داشت:‌ طلاب علوم دینی باید به سطح اجتهاد برسند تا بتوانند در علوم اسلامی نظریه پردازی نمایند.

عضو جامعه مدرسین حوزه ارتباط با مراکز علمی و شخصیت‌های تأثیرگذار در مسائل دینی کشورهای مختلف را ضروری دانسته، تصریح کرد: حوزه علمیه باید به صورت سازمان یافته، با دولت‌ها و شخصیت‌های بین‌المللی در ارتباط باشد و بتواند معارف اهل بیت(ع) را به گوش جهانیان برساند.

حجت‌الاسلام والمسلمین کعبی، هدف از راه‌اندازی مرکز مطالعات راهبردی جامعه مدرسین را تبیین مأموریت‌های حوزه و پیگیری آنها معرفی و ابراز کرد: انجام مطالعات بنیادی و کارشناسی به منظور  ارائه به اعضای جامعه متناسب با اهداف محوله، تبیین آموزه‌های متعالی اسلام ناب محمدی‌(ص) متناسب با جایگاه جامعه؛ غنی‌سازی علمی و کارشناسی کمیسیون‌های جامعه، برگزاری نشست‌های علمی و کارشناسی در حوزه مطالعات کاربردی متناسب با اهداف جامعه، پیگیری‌ مأموریت‌ها و‌ بهره‌مندی از نظرات کارشناسی نخبگان حوزه‌های گوناگون از وظایف این مرکز می‌باشد.

وی در پایان خاطر نشان ساخت: جامعه مدرسین حوزه ‌علمیه از نظرات و پیشنهادات اساتید حوزه استقبال می‌کند.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha