پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ |۲۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 30, 2024
کد خبر: 243783
۸ دی ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۵

نشست تخصصی «چشم‌اندازی بر فلسفه روان‌شناسی» با حضور طلاب و فضلای حوزه از سوی انجمن علمی روانشناسی اسلامی حوزه علمیه قم، شامگاه امروز در سالن انجمن‌های علمیه حوزه برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام و المسلمین شاملی، به عنوان ارائه دهنده مقاله و سخنران این نشست تخصصی با اشاره به کتاب فلسفه روان‌شناسی، اظهار داشت: کتاب فلسفه روان شناسی نوشته ماریو بونژه و روبن آردیلا تالیف 1987 از آمریکا است که توسط حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جواد زارعان و همکارانشان ترجمه و از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تلخیص و نقد شده است.

مدیر روابط بین‌الملل انجمن علمی روان‌شناسی اسلامی حوزه  افزود: نویسندگان این کتاب کوشیده اند با پیش گرفتن رویکرد عصبی – زیستی مسائل و مولفه های روان شناسی را توصیف و تبیین کنند، در این رویکرد، نَفس،  افسانه و اسطوره، دوگانگی نفس و بدن ایده ای کهنه و روابط و تعامل تَن و روان بر اساس فرضیه « این همانی» تلقی و تحلیل شده است.

وی ادامه داد: در رویکرد روان زیست شناختی با تکیه بر مبانی دوگانه هستی شناختی، ماده گرایی غیر ازلی و پدیده ای و واقع گرایی ماده انگارانه و ضرورت مطالعه تجربی انسان مورد توجه قرار گرفته و به طور خلاصه انسان و حیوان یکی انگاشته شده اند.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی روان‌شناسی اسلامی حوزه با اشاره به رویکرد های مطالعه در روان و رفتار بیان داشت: در روان شناسی 3 رویکرد جزئی نگر، کلی نگر و نظام نگر وجود دارد که روش های مطالعه هر یک متفاوت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین شاملی ادامه داد: امروز در عصر جامعه اطلاع رسانی به سر می بریم؛ بنابراین اکثر روان‌شناسان غربی به سراغ برون داد اطلاعات رفته و تاثیرات هجوم و انفجار اطلاعات بر شهروندان را مورد بررسی و ارزیابی روانکاوانه  قرار می دهند.

وی با اشاره به نگاه فلسفه روانشناسی به آینده این علم عنوان کرد: محورهای مهم فلسفه روان‌شناسی در آینده، پیوند فلسفه و روان‌شناسی ، فروکاهی یا فراروی فلسفه روان‌شناسی ، آینده روش ، رویکرد و برداشت فلسفی در روان‌شناسی، نقش هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی فلسفی در روان‌شناسی و روان‌شناسی زندگی در عصر اطلاعات است.

حجت‌الاسلام والمسلمین شاملی، توجه به فن آوری های روان‌شناسی را مهم دانسته و بیان داشت: روان‌شناسی بالینی و روان پزشکی، روان‌شناسی آموزش، روان شناسی صنعتی و سازمانی و فرهنگ سازی یا طراحی فرهنگی از مهمترین فن آوری های روان شناسی است.

عضو هیئت مدیره این انجمن علمی در پایان با اشاره به روش های پژوهش در روان‌شناسی خاطرنشان کرد: مشاهده، اندازه گیری، آزمایش، استنباط، دورن نگری، برون نگری، روش های کمی و کیفی مهمترین روش های پژوهش در روان شناسی هستند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha