جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024

کتاب مزارات استان چهارمحال بختیاری از سلسله کتب هزار مزار، اثر حجت‌الاسلام محمد مهدی فقیه بحرالعلوم از سوی سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری به چاپ رسید.

به گزارش سرویس علمی- فرهنگی مرکز خبر حوزه، این کتاب ابتدا به معرفی اجمالی از وضعیت جغرافیای، اجتماعی و اقتصادی استان چهارمحال و بختیاری پرداخته و سپس توضیحاتی از آرامگاه‌های امامزادگان در این استان را همراه با تصاویر ارائه می‌دهد.

استان چهارمحال‌بختیاری در ناحیه مرکزی سلسله جبال زاگرس قرار دارد و دارای 5 شهرستان، 17 شهر، 10 بخش و 34 دهستان است.

در این استان تعداد 110 زیارتگاه وجود دارد که قریب به 75 بقعه آن متعلق به امامزادگان و 6 بقعه آن، آرامگاه بزرگان و 7 بقعه، مقبره سادات و علمای محلی است و از این تعداد 14 بقعه به ثبت آثار ملی رسیده است.

آرامگاه اوریا در شهر لردگان، امامزاده اسماعیل در کیار، امامزاده بابا پیراحمد  شهرکرد، امامزاده بهاءالدین محمد شهرکرد، امامزاده بی‌بی‌حکیمه شهر کرد، امامزاده بی‌بی‌هاجر شهرکرد و امامزده جعفر میرشاه لردگان از جمله بقاع متبرکه استان چهار محال و بختیار است.

در قسمتی از این کتاب که در مورد امامزاده «بهاالدین محمد» ارائه شده، می‌خوانیم: بقعه باشکوه امامزاده در سه کیلومتری غرب روستای شیخ شبان در 24 کیلومتری شهرکرد واقع شده است. نسب شریف امامزاده با هشت واسطه به امام موسی کاظم علیه‌السلام منتهی می‌‌شود وی سیدی جلیل‌القدری بوده که تمام اجداد وی از بزرگان سادات شیراز، مرو، مدینه و اهواز به شمار می‌رفتند.

بنای بقعه متعلق به دوره صفویه و شامل گنبد، ایوان، گلدسته، حرم، صحن و زایر سرا استا، حفاد سید بهاد الدین محمد به سادات شیخ شبانی مشهور و در اکثر شهرهای ایران اقامت دارند.

«عناوین دیگر کتاب»

امامزاده خاتون فارسان، امامزاده حلیمه خانون اردل؛ امامزاده حمزه علی بروجن؛ امزاداه سعید فارسان؛ امامزاده شریف غیبی  شهرکرد؛ امامزاده عبدالله  شهرکرد؛ امامزاده عبدالله لردگان سایر تباع متبرکه در این استان می‌باشد.

در قسمتی از این کتاب در مورد امامزاده بی‌بی حکیمه این طور آمده است: درباره شخص مدفون در این بقعه دو دیدگاه وجود دارد؛ دیدگاه اول؛ این است که دو تن از دختران امام موسی بن جعفر ((ع)) به نام بی بی حکیمه و بی بی حلیمه در این جا مدفون می‌باشند دیدگاه دوم؛ این دو امامزاده را از نوادگان امام موسی کاظم ((ع)) و از دختران ابراهیم المجاب بن محمد العابد بن امام موسی کاظم ((ع)) می‌داند روایان این قول معتقدند که هجرت این دو خواهر در زمان متوکل عباسی به بصره و سپس به اهواز و از طریق لردگان به شهرکرد بوده است.

کتاب هزار مزار ایران ویژه استان چهارمحال و بختیاری اثر حجت‌الاسلام محمد مهدی فقیه بحرالعلوم، با شمارگان 3000 نسخه؛ در 72 صفحه از سوی انتشارات وثوق به چاپ رسیده است.

علاقه‌مندان جهت اطلاع از نحوه تهیه کتاب می‌توانند در قم به نشانی خیابان صفائیه، کوچه بیگدلی، انتشارات وثوق؛ مراجعه و در تهران به نشانی خیابان آزادی، نبش رودکی، ساختمان حج و زیارت و یا مکاتبه کنند و یا با تلفن 7735700-0251 تماس بگیرند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha