یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 248770
۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۲۳:۱۷

40 درصد از دانش آموزان شهر «گونیا» از شهرهای مرزی کشورکرواسی مسلمان هستند.

به گزارش سرویس بین الملل مرکز خبر حوزه ، شهر «گونیا» که در  فاصله 280 کیلومتری شرق زاگرب و 300 متری مرز بوسنی و هرزه گوین قرار دارد، با 5000 نفر جمعیت دارای 1500 مسلمان می باشد.

شهر گونیا شاهد جنگ های فراوانی بین قومیت های مختلف این منطقه بوده  و در این میان پذیرای خانوار های جنگ زده و مهاجر گشته و قبرستان ویژه مسلمانان شهر پذیرای 300 متوفی مسلمان مهاجر می باشد .

* نخستین مسلمانانی که به این شهر آمدند

اولین مسلمانانی که به این شهر آمدند مهاجرینی بودند که بعد از جنگ جهانی دوم از مرز های شرقی صربستان به این منطقه آمدند .

 مسلمانان این منطقه که در جمهوری بوسنی، یوگسلاوی سابق ساکن بودند، پس از فروپاشی یوگسلاوی فرصت های شغلی خود را از دست دادند و در حال حاضر فاقد مشاغل دولتی بوده و از راه کشاورزی امرار معاش می نمایند.

* احداث اولین مسجد دارای مناره در کرواسی

مسجد این شهر با کمک های مردمی در سال 1969 میلادی بعنوان اولین مسجد دارای مناره در کرواسی تاسیس و در سال 2000 میلادی توسعه و بازسازی شد و مجددا شروع بکار نمود.

در این شهر 170 دانش آموز مقطع ابتدایی در روز های شنبه و یکشنبه علوم اسلامی را توسط امام مسجد و کارشناسان امر فرا می گیرند ، آمار ها نشان می دهد 40%  دانش آموزان  این شهر را دانش آموزان مسلمان تشکیل می دهد .

* تأسیس مرکز درمانی ویژه بانوان مسلمان

آقای "ادریس افندی بشیج " امام جماعت و موسس مرکز اسلامی و مسجد این شهر با حدود 30سال سابقه  از قدیمی ترین امامان منطقه محسوب می شود ، وی در سال 1980 دروس اسلامی را در حوزه علمیه سارایوو به اتمام رسانده و با انگیزه ی ایجاد  تغییر و تحول به شهر گونیا مهاجرت و با کمک های مردمی اقدام به ساخت مسجد و مرکز اسلامی نمود ، وی همچنین در صدد است تا برای بانوان مسلمان منطقه مرکز پزشکی و درمانگاه ویژه تاسیس نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha