چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ |۲۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 5, 2024
کد خبر: 249343
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۱

دکتر عماد افروغ گفت: در دانشگاه محدوديت علمی وجود دارد، اما در حوزه این گونه نیست؛ من در حوزه آزادتر هستم و احساس آرامش بيشتري می‌کنم.

به گزارش مركز خبر حوزه، دكتر عماد افروغ، امروز در همايش الگوي اسلامي و ايراني پيشرفت از دیدگاه شهید مطهری كه در دانشگاه باقرالعلوم‌(ع) قم برگزار شد با مطرح كردن چرايي بحث از هويت و فرهنگ در الگوي اسلامي و ايراني پيشرفت، اظهارداشت: گرچه اين بحث بيشتر اقتصادي است، ولي نظريه پردازان به حلقه مفقوده‌ای در اين مباحث برخورد کرده‌اند که آن چيزي جز فرهنگ نيست؛ بنابراين بايد از هويت و فرهنگ در اين الگو بحث شود.

* فرهنگ از هویت بر می‌خیزد

وي ادامه داد: جهان امروز دريافته است كه مسئله فرهنگ در توسعه بسيار اهميت دارد؛ به گونه‌ای که فرهنگ از هويت بر می‌خیزد، البته فرهنگ توسعه با توسعه فرهنگي متفاوت است و نبايد اين دو را با هم خلط كرد.

استاد دانشگاه تهران بيان داشت: بر خلاف گذشته كه اين انديشه وجود داشت كه فرهنگ بايد در راستاي توسعه متحول شود، امروز همگان معتقدند اين توسعه است كه بايد خود را در راستاي فرهنگ مطابقت دهد و در خدمت فرهنگ باشد.

وي به تعريف مورد اتفاق انديشمندان در مورد مسئله توسعه و فرهنگ اشاره كرد و گفت: توسعه و فرهنگ اين گونه تعريف شده كه بايد از مردم و از آنچه انجام می‌دهند، می‌خواهند، می‌اندیشند و باور دارند آغاز شده و به سوي توزيع عادلانه‌تر منابع حركت شود.

افروغ تصريح كرد: امروز ديگر نبايد فرهنگ را كنار گذاشته و يا فرهنگ را تحت تاثير سیاست‌های غلط دولت‌ها قرار داد.

* فرهنگ، معرفت مشترک بشری

اين استاد دانشگاه گفت: آنچه جامعه شناسان از فرهنگ تعريف کرده‌اند با آنچه اسلام می‌گوید متفاوت است؛ فرهنگ به نظر من معرفت مشترك بشري است و جنبه تاريخي و اجتماعي دارد؛ بنابراين جنبه‌های ديني كه به اين مقوله داده شده انتزاعي است.

وي افزود: هر فرهنگي داراي  جهان بيني، ارزش‌ها و الگوهای ویژه‌ای است، همچنین اولويت در هر فرهنگي جهان بيني و هستي شناسي آن است؛ بنابراين در تنظيم فرهنگ بايد تكليف خود را با هستي شناسي مشخص كنيم و ببينيم جهان بيني ما چيست؟

دكتر افروغ ادامه داد: براي تدوین الگوي اسلامي ایرانی بايد رابطه خود با هستي را تبیين كنيم و ازجهان بيني و ارزش‌ها غافل نشويم، گرچه عده‌ای شتاب زده وارد اين مباحث می‌شوند و مشكلات فراواني را براي جامعه ايجاد می‌کنند، ولي بايد توجه داشت كه مسئله جهان بيني و هستي شناسي در اين مقوله بسيار اهميت دارد و ورود كارشناسانه لازم است.

* ایرانیان هرگز تندیس نداشتند

وي در ادامه با اشاره به بستر تاريخي ايرانيان در مسئله جهان بيني، اظهارداشت: ايرانيان هرگز بت پرست نبودند و تنديس نداشتند، همواره يكتا پرست بودند؛ استاد شهيد مطهري در اين راستا در كتاب «خدمات متقابل اسلام و ايران» بيانات خوبي دارند.

این استاد دانشگاه عنوان كرد: شهيد مطهري عاطفه، مهرباني، مهمان نوازي و تيزهوشي و آبروداري را از ویژگی‌های ايرانيان دانسته و تاكيد دارد اسلام يك قوه است كه با سوال و چالش به فعليت می‌رسد.

وي تاكيد كرد: در ديدگاه شهيد مطهري انسان جايگاه ولايي دارد؛ همچنین شكوفايي روح در انديشه این عالم بزرگوار جايگاه برجسته‌ای دارد و شناخت شناسي به فهم اسلام كمك می‌کند.

افروغ در بخش پایانی سخنان خود بيان داشت: به دليل تبعيت حوزه از دانشگاه به گره‌های كوري برخورديم و اين مدرك زدگي ها مشكلات فراواني ايجاد كرده كه قابل تامل بزرگان است.

* در حوزه آزادتر هستم!

وی خاطرنشان كرد: در دانشگاه محدوديت علمی وجود دارد، اما در حوزه این گونه نیست؛ من در حوزه آزادتر هستم و احساس آرامش بيشتري می‌کنم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha