یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ |۱۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 26, 2024
کد خبر: 250922
۱۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۹

بيان نكات ظريف تفسيری، نقل آرای گوناگون و انتخاب يك نقل، دقت در نكات ادبی و بلاغی، تفسر نمونه را قابل بهره برداری فراوان برای محققان كرده است.

به گزارش خبرنگار مرکز خبر حوزه ، حجت الاسلام سیدرضا مودب شب گذشته، در اولین نشست  از سلسله نشستهای بررسی «تفسیر نمونه» که در محل مرکز تخصصی تفسیر علوم قرآن کریم حوزه علمیه قم به عنوان ارائه دهنده بحث با اشاره به اختلاف قرائات تفسیر نمونه اظهار داشت: همه محققان می دانند كه بحث نص و قرائت واحد از مبانی تفسيری است و مفسران در تفاسیر خود به اختلافات قرائات و ... پرداخته و قرائتی را رد كرده و يا پذيرفته اند كه موجب اختلافات تفسيری است.

وی افزود: قرآن بايد بر اساس قرائت صحيح كه همان قرائت واحد است تفسير شود؛ شيخ طوسی در تبيان در اين باره بحث كرده و در الميزان نيز در مواردی به اختلاف قرائت پرداخته شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا مودب در خصوص فعالیت گروه‌های پژوهشی این مرکز در بررسی تفسیر نمونه تصريح كرد: اعضای بررسی تفسیر در پنج گروه، وهر گروه بررسی پنج جلد از تفسير نمونه را برعهده دارند و اختلاف قرائت را مورد بررسی قرار دادند.

معاون پژوهشی دانشگاه قم بيان كرد: حضرت آيت الله مكارم سعی كرده اند، عنوانی برای اختلاف قرائات باز نكند و حتی در مقدمه كتاب نيز به قرائت مشهور نمی پردازند و بنای ايشان اين است كه قرائت معصوم (ع) و متداول را در كل تفسير دنبال كنند.  

وی با بيان اين‌كه اختلاف قرائت از ديد برخی حدود يك چهارم قرآن است و اين اختلاف هم ربطی به وحی و نزول ندارد و مربوط به راويان است اظهارداشت: از حدود ده هزار موضوع كمتر از 50 مورد اختلاف قرائت وجود دارد كه می‌تواند معنا و تفسير را تغيير دهد، به طور مثال در تفسير نمونه 30 مورد مهم در اختلاف قرائت كه نقش مهم در تفسير دارد مورد بررسی قرار گرفت (19 نساء، 6 مائده، 45 و 95، احزاب 33، مزمل 20 و ....) و از جلد ده تا انتهای تفسیر حضرت آیت  الله مکارم، به مباحث اختلافی وارد نشده اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مودب عنوان كرد: در مجلدات شش تا ده هيچ موردی اختلاف قرائت ديده نشده، از جلد 11 تا 15، تنها موردی كه اشاره گذرا به قرائت مشهور شده در آیه 137 سوره شعرا است ودر جلد 16 تا 20 تفسير هيچگونه اشاره و يا تصريحی به بحث اختلاف قرائت نشده است كه علت آن به رسميت شناختن قرائت مشهور است، تنها در پنج جلد اول، ايشان در دوسه مورد به اختلاف قرائت اشاره دارد، در تفسير آيه 126 سوره بقره، اصرار بر عدم ذكر اختلاف قرائت دارند.

وی تاكيد كرد: در مجموع به نظر می رسد اين مفسر اعتقاد چندانی برای دخيل كردن اختلاف قرائات در تفسير ندارند و وارد اين موضوع نمی شود.

*تفسیر نمونه‌ جای خود را در میان محققان نویسندگان و خطبا باز کرده است

  در ادامه حجت الاسلام سعید داودی نماینده حضرت آیت الله مکارم شیرازی  با اشاره به جایگاه تفسیر نمونه اظهار داشت: تفسیر نمونه جای خود را در ميان محققان، نويسندگان و خطبا باز كرده و خوب است نواقص آن توسط خود حوزويان نقد و تكميل و اصلاحات آن انجام شود، اين تفسير در شرايط خاصی نوشته شده است و ايشان برخی بخشها را در تبعيد و در زمان انقلاب و جنگ نوشته اند و ناظر به زمان های روز، نوشته شده است.

وی  نگارش روان را از ضروریات  عصر حاضر دانست و گفت: امروز متاسفانه در برخی آثار نويسندگان مغلق نوشتن،‌ رسم شده است، اين هنر نيست! زيرا ديگران با بيانی روان جوانان را به سمت انحرافات خود جذب می كنند، که در این میان تفسیر نمونه در پاسخ به شبهات قرآنی و در پايان نامه ها مورد استقبال گسترده دانش جویان قرار گرفته است.

*تفسیری که قابل عرضه به اهل سنت است

وی افزود: اين تفسير قابل عرضه به اهل سنت است و دارای قلمی معتصبانه نيست، روان نوشته شده و حقایق را بازگو می‌کند که هم اکنون  برخی مجلدات تفسير نمونه نیز بيش از 50 بار چاپ شده و برگزيده تفسير نمونه به چاپ هفتم رسيده و بخشی هم به زبان های اردو و اسپانيولی در حال چاپ است و قرار است به انگليسی نيز چاپ شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha