چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024

یکی از اساتید درس خارج حوزه علمیه خراسان بر اخلاق عملي و توجه به چگونگي رفتار و كردار اسلامي در ميان حوزويان، تأكيد نمود و گفت: بايد از علماي گذشته درس گرفت و زندگي متعارف و ساده زيستي، داشت.

آيت الله قاضي زاده، در گفت و گو با خبرنگار سرويس استان هاي مركز خبر حوزه،  با اشاره به خاطره ای از آيت الله حكيم، گفت: ايشان بر خلاف نوع رفتارش با مسؤلان، در برابر افراد عادي و طلاب علوم ديني، تواضع و فروتني داشت.

استاد خارج حوزه علميه خراسان افزود: طلاب، اساتيد و مسؤلان حوزه بايد مراقب رفتار و برخورد خود با فقير و غني باشند و از الگوهاي گذشته درس بگيرند.

آيت الله قاضي زاده اذعان‌كرد: متأسفانه مردم همه عظمت و شخصيت افراد را در اموال و ماديات مي دانند كه وقتي اينگونه فضايي در جامعه حاكم شد، مادي گرايي در ميان اقشار مردم رواج مي يابد، بنابراين حوزه علميه بايد در اين زمينه دقت لازم را داشته باشد.

وي، در ادامه با بيان اين كه انگيزه هاي تحصيلي متفاوت است، رضاي خدا، تبليغ و ترويج دين و احكام آن، آگاه شدن نسبت به مسائل ديني، سوق دادن مردم به ولايت و ...را از جمله اهداف تحصيل در حوزه اعلام كرد و گفت: از كساني كه در كسوت مقدس طلبگي حضور دارند، انتظار و توقع مي رود بيش از پيش در اين زمينه فعاليت داشته باشند.

استاد حوزه علميه خراسان، با اشاره به اين مطلب كه اگر هدف از درس خواندن، آموختن و آموزش دادن درست و صحيح يك رشته تخصصي مانند ادبيات عرب باشد، نيازي به فقه و اصول نيست، اظهارداشت: اگر براي فهم دين، دانستن يك رشته تخصصي مانند ادبيات عرب كافي بود، مراجع عرب زبان، وقت خود را براي فقه و اصول مصرف نمي كردند، زيرا به راحتي الفاظ، بيان و مقصود آن‌را به خوبي مي فهميدند.

وي در ادامه به پاسخ‌گو بودن دروس خارج با در نظر گرفتن نياز جامعه اشاره و خاطرنشان‌كرد: بايد به تعريف و منظور نياز توجه نمود؛ زيرا هر چند فقه و اصول اساس مباحث را بيان مي كند، ولي به صورت تخصصي و مستقيم به مسائلي چون اقتصاد، كلام و... پرداخته نمي شود.

آيت الله قاضي زاده افزود: البته در ضمن دروس، به مباحث مختلفی همچون اخلاق، عقايد، كلام و ... اشاره مي شود.

وي در پايان توصيه نمود: طلاب درس خارج در ابتداي سال تحصيلي، اساتیدی را كه بتوانند بيشترين استفاده و تأثير را از وي داشته باشند، انتخاب نمايند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha