یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024

مدیر امورفرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع)دستاورد‌های سفر علمی اساتید این دانشگاه رابه دو کشور روسیه و بلاروس تشریح کرد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام والمسلمین تقدسی نیا طی سخنانی با اشاره به سفر جمعی ازاساتید دانشگاه باقر العلوم(ع) به دوکشور روسیه و بلاروس، اظهار داشت: این سفرها با تصویب شورای فرهنگی دانشگاه باقر العلوم(ع) کلید خورده و مراحل قانونی این کارها بعد از مصوبه شورای فرهنگی انجام می‌گیرد.

وی با بیان این مطلب که؛ این سفرهادر جهت ارتقا سطح علمی اساتید و همچنین دانشجویان برگزار می‌شود افزود: این سفر در جلسه فرهنگی سال گذشته به تصویب رسید و مقرر گردید پانزده نفر از اساتید دانشگاه باقر العلوم به کشورهای روسیه و بلاروس سفر کنند تا بتوانند از نزدیک با امکانات آموزشی، پژوهشی و تاریخی و همچنین مسائل سیاسی و مذهبی یکدیگر آشنا شوند.

وی افزود: بازدید از موزه‌ها واماکن تاریخی از جمله برنامه‌هایی بود که در همین راستا از7 مکان تاریخی از جمله میدان سرخ، جسد مومیایی شده لنین، روستای خاتین به عنوان نمادی از جنگ جهانی دوم بازدید به عمل آمد.

مدیر امور فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع) ادامه داد: بازدید از کتابخانه ملی بلاروس که یک کتابخانه بسیار بزرگ و وسیعی است و به شکل الماس ساخته شده نیز از دیگر برنامه‌های این سفر بود که اساتید از آن بازدید داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین تقدسی نیا بیان داشت: دیدار با سفیر ایران در روسیه و بلاروس و شنیدن گزارشی از مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی دو کشور از زبان سفرا وهمچنین ارائه گزارشی از فعالیت‌های دانشگاه باقرالعلوم(ع)، از دیگر اقدامات این سفر بود.

وی ملاقات با رایزنان فرهنگی و علمی دو کشورو ارائه گزارشی از اوضاع فرهنگی و همچنین گزارشی از اوضاع علمی ایران و بلاروس را از دیگر برنامه‌هایی این سفر بر شمرد .

وی افزود: بازدید از اماکن مذهبی از جمله بازدید از کلیساها و مساجد به عمل آمد تا اساتید با وضعیت مسلمانان و کلیساها در این کشورها، بعد از فروپاشی شوروی آشنایی پیدا کنند.

حجت الاسلام والمسلمین تقدسی نیا بازدید از انستیتوی آسیا و آفریقا وانستیتوی شرق شناسی دانشگاه دولتی مسکو و نشست با شرق شناسان و ایران شناسان این دانشگاه را از دیگر برنامه‌های این گروه اعلام کرد.

وی در خصوص دستاوردهای این سفر گفت: ایجاد زمینه‌های همکاری و توافقات دو جانبه در همایشها و سمینارهای علمی، تبادل استاد و دانشجو و ارائه مدارک تحصیلی مشترک طرفین، و آشنایی عینی استادان با فرهنگ و تمدن مردم اروپای شرقی از جمله دستاوردهای این سفر بود.

 حجت الاسلام والمسلمین تقدسی نیا درک زمینه‌ها و ظرفیتهای دوکشور، گسترش اسلام در اروپای شرقی به ویژه مذهب تشیع، تقویت نگاه بین المللی اساتید و مسائل و آشنایی با وضعیت مسلمانان در اروپای شرقی و چالشهای فراروی آنان را از دیگر دستاوردهای این سفر عنوان کرد.

بر اساس گزارش دانشگاه باقر العلوم (ع)وی افزود: آشنایی اساتید با شیوه‌های حفظ مواریث گذشته و تجلیل از رهبران علمی و مذهبی و ضرورت آسیب شناسی وضعیت ما در این کشورها، آشنایی اساتید با نشر و کارکرد دین در اروپا و درک نیازهای اساسی آموزشی و فرهنگی جوامع شرقی و تعیین اولویتها و همچنین مشاهده میزان شناخت مراکز آموزشی و پژوهشی کشورهای اروپای شرقی از فرهنگ و تمدن ایرانی و انقلاب اسلامی و بررسی نقاط قوت و ضعف مسئله و سنجش میزان موافقت فعالیت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور از دیگر دستاوردهای این سفر بوده است.

 مدیر امور فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع) همچنین انطباق باورها و روشهای موجود و فعال کشور با نظامهای زنده دنیا، زمینه‌سازی برای ارائه طرحهای اصلاحی یا ابداعی اساتید با بهره‌گیری از خروجی یافته‌های اندیشمندان داخلی و خارجی برای برون رفت از مشکلات اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و پژوهشی موجود و ارتقاء سطح کمی و کیفی فعالیتهای آموزش و تحقیقات را از دیگر دستاوردهای این سفر برشمرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha