یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل از برگزاری همایش بین المللی بیداری اسلامی با حضور بیش از 700 اندیشمند و متفکر داخلی و خارجی در تهران خبر داد.

دکتر علی‌اکبر ولایتی، دبیرکل نخستین همایش بین‌المللی بیداری اسلامی در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی اظهار داشت: از مدتی پیش مباحثی پیرامون ضرورت برگزاری یک گردهمایی با حضور اندیشمندان جهان اسلام به منظور هم‌اندیشی راجع به تحولات بیداری اسلامی در عصر کنونی مطرح شده بود.

وی با بیان این که در این اجلاس موضوع تحولات جهان اسلام به طور خاص مدنظر قرار می گیرد، بیان داشت: در این گردهمایی عمدتاً از اصحاب فکر و اندیشه دعوت شده تا بدون تکیه بر مقام و منصب، در خصوص موضوعات دنیای اسلام به طور خاص و مسایل سیاسی کل جهان به طور عام به بحث و تبادل نظر بپردازند.

ولایتی، تاریخ بیداری اسلامی، مسایل سیاسی منطقه و تبیین عناصر فکری را از جمله مسایل مورد توجه در این اجلاس اعلام کرده و افزود: متفکرین اسلامی به طور کلی با محوریت این موضوعات به بیان دیدگاه‌های خود خواهند پرداخت.

مشاور مقام معظم رهبری با اشاره به مشارکت وسیع دستگاه‌های داخلی در برگزاری هر چه بهتر این گردهمایی، افزود: صدا و سیما، وزارت امور خارجه، وزارت فرهنگ و ارشاد، وزارت علوم، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجمع تقریب مذاهب، مجمع جهانی اهل‌بیت‌(ع)، سازمان تبلیغات اسلامی، اتحادیه رادیو و تلویزیو‌های  جهان اسلام، سازمان فرهنگی هنری حکمت و جامعةالمصطفی‌العالمیه از جمله نهادها و دستگاه‌های مشارکت کننده در برگزاری همایش بیداری اسلامی می‌باشند.

دبیر کل همایش بین المللی بیداری اسلامی در خصوص سطح‌بندی محتوایی این گردهمایی، اظهار داشت: در این همایش پنج کمیسیون تخصصی پیش‌بینی شده که به ترتیب به تبیین تاریخچه مبانی و مفاهیم بنیادین بیداری اسلامی، نقش‌آفرینان بیداری اسلامی، جریان‌شناسی و آسیب‌شناسی جبهه متحد بیداری اسلامی، احزاب و پیامد‌های بیداری اسلامی و همچنین چشم‌انداز و آینده بیداری اسلامی پرداخته می‌شود.

وی افزود: از 500 نفر از متفکرین جهان اسلام از 80 کشور اسلامی و غیر اسلامی برای شرکت در همایش دعوت به عمل آمده که امید است در این هم‌اندیشی فرهنگی، به نتایج ارزشمند و مثبتی دست یابیم.

مشاور مقام‌معظم‌رهبری با بیان این که در این همایش هیچ‌گونه محدودیت و مرز‌بندی فکری به رسمیت شناخته نمی‌شود، افزود: در این اجلاس فضا و محیط جهت ارائه آراء و نظرات متفکرین باز می‌باشد و هر شخصیتی از هر گوشه‌ای از جهان اسلام می‌تواند متناسب با شرایط اقلیمی، اجتماعی و سیاسی کشورهایی که دستخوش تحولات ناشی از موج بیداری اسلامی قرار گرفته‌اند، به بیان نظرات خود بپردازد.

وی، یکی از رویکردهای این همایش بین‌المللی را تمرکز بر مشترکات موج بیداری اسلامی در منطقه عنوان کرد و مهمترین فاکتورهای آن را مردمی بودن، اسلامی بودن و استکبارستیز بودن آن بر شمرد.

ولایتی با اشاره به ضرورت حفظ ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب‌های صورت گرفته در سطح منطقه، اظهار داشت: جلوگیری از انحراف و حفظ دستاوردهای انقلاب در برابر دسیسه‌ها و مخاطرات از اهم مسایل می‌باشد که در این رابطه چشم‌انداز ما از آینده لیبی، یمن، بحرین، مصر و تونس شکل‌گیری شرایط جدید غیر از آنچه که تا به حال جریان داشته، می‌باشد.

وی افزود: امروز موج بیداری اسلامی نه تنها در جهان اسلام، بلکه می‌توان از آن به عنوان محور تحولات سیاسی کل جهان یاد کردکه این نیز در اندیشه برخی از نظریه‌پردازان غربی همچون ساموئل هان‌تینگ‌تون مشروط بود.

وی دخالت‌های نظامی دول غربی را در منطقه پس از فروپاشی شوروی سابق نشات گرفته از همین تفکر اسلام‌هراسی دانسته و ابراز داشت: اندیشمندان و دولتمردان غربی به خوبی دریافته‌اند که تحرکات استکبارستیزی ملت‌های دنیا در حال حاضر متاثر از تحولات ناشی از موج بیداری اسلامی در جهان است.

ولایتی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری حوزه(حوزه نیوز)، به نقش مستقیم متفکرین حوزوی در برپایی این اجلاس اشاره نموده و ابرازداشت: همواره استفاده از پتانسیل و ظرفیت‌های حوزه و علمای دین یکی از شاخص‌های اصلی ما محسوب می‌شود که در این رابطه می‌توان به کثرت مدعوین مذهبی اعم از علمای شیعی و سنی اشاره کرد.

شایان ذکر است، همایش بین المللی بیداری اسلامی روزهای 27 و 26 شهریور ماه در سالن همایش‌های صدا و سیما با حضور بیش از 700 اندیشمند داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha