یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ |۱۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 26, 2024
کد خبر: 257781
۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۶

شرق و غرب، معنای حقیقت، سوره کهف، ديدگاه هاي ساكنان مدينه فاضله و المهدی(عج) عناوین کتاب هایی است که به تازگی در جهان عرب به ویژه بیروت منتشر شده است.

به گزارش سرویس بین الملل مرکز خبر حوزه، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیروت در شصت و هشتمین شماره بولتن خود به معرفی تازه های نشر کتاب و مجله پرداخته است.

 

جدیدترین شماره "وحدت اسلامی"

به تازگی شمارۀ جديد مجلة ماهانة «وحدت اسلامی» كه از سوی تجمع علمای مسلمان لبنان منتشر می شود؛ روانة بازار نشر گرديد.

در اين شماره موضوعات گوناگون تحقيقاتی، اجتماعی، سياسی و فرهنگی ديده می شود كه برجسته ترين آنها عبارت از بازگشت موضوع فلسطين به محور اسلامی آن، تركيه و ارتش آن در گذار ميان رويكرد مدنيت و نقشی نو،  نبردهای تونس گرد محور جامعة پس از انقلاب می باشد. علاوه بر اينها، مقالات ادبی و پژوهش های ديگری نيز در اين شماره ارائه گشته است.

 

مجلة الدراسات الفلسطينيه

موسسة الدراسات الفلسطينية بيروت، هشتاد و هشتمين مجلة ماهانة خود را با عنوان «مجله الدراسات الفلسطينية» منتشر کرد، در اين شماره موضوعاتی از قبیل افق های برنامه سازش فلسطينی. بقلم: هاني المصري، نئوليبراليسم و بعد آزادی گرايانه اش و انقلاب های عربی و ارزش های آمده است.

در بخش پژوهش نیز موضوعاتی از قبیل بهار اعراب با تصاوير و جنگ های الكترونيكی،پژوهشی اجتماعی – حقوقی در بارۀ اردوگاه «نهر البارد» فلسطينی واقع در شمال لبنان منتشر شده است.

 

مجله شعائر با رویکرد اخلاقی و اعتقادی

شماره جديد ماهنامه شعائر كه به شناخت دين اسلام و فرهنگ اخلاقي توجه دارد منتشر شد.

اين شماره شامل مقالات، تحقيقات و پژوهش‌هايي از قبیل حملة كلامي به فرهنگ سرمقاله‌أي به‌قلم شيخ حسن كوراني سردبير مجله، تحقيق پيرامون مقام امام رضا(ع) در مشهد مقدس،آداب تلاوت قرآن كريم است.

موضوع اختصاصي در مورد امام جواد با عنوان «امام جواد: معجزه‌ها و تأسيس مهدويت» كه در آن چند مبحث پيرامون شرح حال زندگي امام جواد و علم و تقواي ايشان ارائه شده است.

در قسمت انديشه و نظر مقاله‌اي پيرامون علامه شيخ محمدجواد مغنيه با عنوان "علامه مغنيه فيلسوفي كه فقيه از آن بهره‌مند مي‌شود"، است.

 

کتاب "شرق و غرب" از اندیشمند مصری

روزنامه لبناني السفير در راستاي مجموعه كتب براي همه، كتاب احمد امين نويسنده مشهور و اديب و انديشمند راحل مصري را با عنوان شرق و غرب منتشر كرد.

اين كتاب كه براي اولين بار در سال 1947ميلادي به چاپ رسيد به مشكلات نهضت هاي كشورهاي عربي و اسلامي و موانعي كه باعث جلوگيري از شكل گيري چنين نهضت هايي مي شود مي پردازد.

نويسنده در اين كتاب به مجموعه اي از سؤالات اساسي مانند آيا شرق مي تواند بدون توجه به دستاوردهاي غرب به تمدن جديد خود بپردازد؟ و آيا ضروري است كه شرق روند تمدن خود را از نقطه اي كه غرب آن را به پايان رساند تكميل نمايد؟ پاسخ می دهد.

اين كتاب و سؤال هايي كه در بر دارد، از نيمه هاي قرن حاضر تا به امروز محور بحث و گفتگو ميان نخبه هاي عرب و مسلمان را تشكيل داده است.

 

أبو نصر فارابي و كتاب  ديدگاه هاي ساكنان مدينه فاضله

انتشارات  الدار الشرقية در فرانسه كتاب ابو نصر فارابي فيلسوف مسلمان را با عنوان ديدگاه هاي ساكنان مدينه فاضله منتشر كرد. اين كتاب توضيح كاملي از ديدگاه ساكنان مدينه فاضله و مخالفان آنها را در بر مي گيرد.

اين كتاب به دو قسمت تقسيم مي شود: يك قسمت آن فارابي در خصوص نظريه وجود بحث مي كند كه در آن شاهد مشخص شدن مرز ميان ممكن و واجب هستيم و بخش دوم آن كه مخصوص مدينه فاضله و ديدگاه هاي ساكنان آن است. همچنين اين كتاب شامل قسمت هاي ديگري پيرامون مفهوم شهرها است كه به طور كامل آن را شرح مي دهد.

 

نورهاي پراكنده،صفحه هايي از وحي تبليغ و خاطرات گذشته

در بيروت كتاب آیت الله نابلسي با عنوان «نورهاي پراكنده،صفحه هايي از وحي تبليغ و خاطرات گذشته» منتشر شد.

اين كتاب مجموعه پژوهش ها و نوشته هايي است كه برخي از آن به زمان ابتداي دهه 60 برمي گردد، نويسنده روند علمي در حوزه هاي علميه در نجف اشرف و رابطه خود با اساتيد اين حوزه و درس هايي كه از آنها ياد گرفته است را بيان مي كند.

همچنين نويسنده در دوره هاي بعدي تجربه علمي و تبليغاتي خود در جنوب لبنان  به خصوص تجربه شروع مقاومت اسلامي عليه اشغالگري رژيم صهيونيستي و نقش مبلغان در فرهنگ مقاومت و جهاد را به نمايش مي گذارد.

 

معناي حقيقت

انتشارات دار التنوير در بيروت كتاب خانم امل مبروك پژوهشگر مصري را با عنوان«معناي حقيقت» منتشر كرد.

اين كتاب يكي از مهم ترين و با اهميت ترين مفاهيم فلسفي انديشه فلسفي از زمان يونان تا عصر اسلام و همچنين  انديشه فلسفه غرب  را روشن مي سازد.

اين پژوهش به معناي حقيقت از ديدگاه متافيزيكي هربرت برادلي يكي از برجسته ترين فلاسفه پيشكسوت انگليسي در قرن نوزدهم مي پردازد.

حقيقتي را كه برادلي سعي مي كند آن را ظهر نمايد همان حقيقت نهايي  يا حقيقت كامل يا به اختصار حقيقت مطلق است.

 

سوره کهف

كتاب « سوره كهف» به قلم هبه مشهور كه در واقع تفسير و توضيح سوره كهف قرآن كريم به زبان فرانسوي منتشر شد.

اين كتاب در خصوص اهميت داستان ها در قرآن كريم و معاني و مفاهيم مقدس آن سخن مي گويد و در آن نويسنده سوره كهف را با معاني مجازي آن و همچنين در خصوص اهميت  مجاز لغوي  و بعد معنايي و سبب نزول اين آيه از قرآن كريم و محتواي آن توضيح مي دهد .

 

كتاب المهدی(عج) نوشتة شهيد صدر

کتاب مهدی(عج) به قلم آیت الله شهيد سيد محمد باقر صدر به زبان فرانسه منتشر شده است. در اين اثر مهمترين موضوعاتی كه شهيد صدر در رابطه با امام عصر(عج) و نقش الهی اش در رابطه با نجات بشريت و رهايی آن از گمراهی و جنگ و ستم، تاليف و يا سخنرانی نموده است، ديده می شود.

مولف، همچنين به ارائه دلايل عقلی و نقلی و نيز روايات مكتب اهل البيت دربارۀ قائم آل محمد (عج)، در آخر الزمان كه جهان را پس از فراگيرشدن ظلم و ستم، لبريز از عدل و داد می كند، می پردازد. 

ترجمة اين كتاب از عربی به فرانسه توسط مصطفی محمد و علی ثابت انجام شده است. انتشار اين اثر در پاريس از سوی «دار البراق للنشر» انجام گرفته است.

 

إبن مقفّع و كتاب «كليلة و دمنة»

اخيرا انتشارات المكتبة الشرقية در پاريس كتاب ابن مقفّع به عنوان «كليلة و دمنة» را منتشر كرد.اين كتاب از زبان عربي به فرانسه ترجمه شده است.

ابن مقفع در اين كتاب خود از اهداف خود سخن مي گويد كه در آن از طريق شوخي و طنز به زبان حيواناتي كه نقش انسان ها راايفا مي كنند اهداف حكيمانه خود را بيان مي كند به عبارت ديگر وي حكمت و شوخي را با هم در اين كتاب جمع كرد و هر كدام از حكما و افراد ساده لوح به اندازه فهم و تشخيص خود از آن بهره مند مي شوند.

در اين كتاب ابن مقفع در چند نوبت تأكيد كرد كه اين كتاب يك هدف ظاهري و يك هدف باطني دارد كه در آن به اهميت دقت در خواندن اين كتاب و استفاده از آن در راه كسب حكمت و هدف مطلوب از آن تشويق مي كند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha