چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ |۲۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 29, 2024

پس از اقدام تروریستی یک جوان وهابی در سارایوو، دکتر مصطفی سریچ رئیس العلمای بوسنی واکنش جدی نشان داد.

به گزارش سرویس بین الملل مرکز خبر حوزه، مفتی اعظم بوسنی از انجام جرم و جنایت به نام اسلام به شدت اظهار نگرانی کرد و گفت: اسلام، دین صلح و رحمت است.

وی اظهار نمود: همه رهبران و مؤسسات دینی جهان اسلام، اعمال تروریستی را قاطعانه محکوم نموده و آنرا محاربه با خدا و پیامبرش دانسته و عاملین آن نه تنها به سود اسلام تلاشی نمی نمایند، بلکه وارد جنگ  علیه اسلام و مسلمانان می شوند.

رئیس العلمای بوسنی با کنایه و اشاره، این عمل را به وهابیون و سلفی ها نسبت داد و گفت: ما می دانیم که در میان بوسنیائی ها در داخل و خارج بوسنی افراد  وگروه های مجرم، رادیکال و تندرویی هستند که مردم، آنها را به این  و آن نام می خوانند و ما  بر اساس نهی قرآن کریم که  فرمود " لَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ "  از نام بردن آنها خودداری می کنیم.

* اینها باعث اسلام گریزی می شوند

وی افزود: این  افراد و گروهها  که غالبا  با نمای ظاهرشان و لغلغه های زبانشان  تلاش دارند به گونه ای افراطی پایبندی خود به اسلام و اعتقاد به پیامبر را به رخ دیگران بکشند با زورگوئی، ایجاد و انتشار دشمنی نسبت به همه کسانی که با آنها همفکر نیستند و  دیگر اعمال نا شایستشان  که به نام دین  و اسلام انجام می دهند، این دین  با  کرامت و معارفش را در دید مسلمانان و غیر مسلمانان کریه جلوه  داده و اسلام گریزی را موجب می شوند.

دکتر سریچ از همه این عُمال ، معلمین آنها ، مشوقینشان و همه آنهائی که در برنامه ریزی  این اعمال شرکت دارند  خواست دست از این گمراهی ها  برداشته و به دامن مسلمین برگردند و مبادا مانند کسانی شوند که قرآن درباره آنها می گوید: " وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لاَ تُفْسِدُواْ فِي الأَرْضِ قَالُواْ إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ، أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ ...".

* حضرت علی‌(ع) را هم مسلمان خوبی نمی دانستند!

وی در ادامه با اشاره به سابقه تاریخی این  گمراهی  تصریح کرد: این حرکت خیلی زود  در اسلام پدیدار شد و به دست همین ها مسلمانان زیادی از جمله تعداد زیادی از اصحاب پیامبر‌(ص) و حتی  شخص خلیفه چهارم حضرت  علی رضی الله عنه نیز بدست آنان کشته شد و حتی حضرت علی‌(ع) هم به خیال آنان مسلمان خوبی نبود!

مفتی بوسنی در پایان همه را به روشن بینی و اتحاد دعوت نمود.

* آیا چنین اقداماتی از سوی صربها طراحی می شود؟

یادآور می شودروز سه شنبه هفته گذشته، جوانی که اخیرا در فعالیتهای وهابیون در بوسنی شرکت فعال داشت با همان سیمای  خاص خودشان(ریش بلند و شلوار کوتاه) با یک اسلحه اوتومات در جلو سفارت آمریکا در سارایو حاضر شد و با  تیراندازی به طرف ساختمان سفارت یک نفر را مجروح نمود.

این حادثه در اخبار و رسانه های بوسنی و منطقه در چند روز گذشته بحثهای زیادی را برانگیخته است و عمدتا بر  این عقیده اند که این عملیات به طور غیر مستقیم طراحی صربها، برای به اثبات رساندن ادعای شان مبنی بر ناکار آمد بودن پلیس بوسنی در حفظ امنیت کشور است.

تا کنون، نابخردی وهابیون در کشورهای مختلف و اقدامات سفیهانه آنان، خسارات زیادی برای جهان اسلام ایجاد کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha