جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024

روحانیون عربستانی با انتقاد از جو سنگین امنیتی در عربستان و سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز هشدار دادند در صورت جدی نگرفتن این اعتراضات و بی توجهی به امنیت انسانها، مردم خودشان وارد صحنه خواهند شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، شیخ فیصل العوامی مسؤولیت جو امنیتی موجود را که مردم از آن رنج می­برند به دوش مسؤولین دانست و تاکید کرد: مسؤولین باید مسؤولیت حل و فصل این خشونت ها و تشنج موجود را بپذیرند.

 وی از تمام مسؤولین خواست که قبل از اقدام مردم، مسؤولیت حل و فصل تمام برخوردهای خشونت آمیز و تشنج زا را بپذیرند. این سخنان در حالی بیان شده که منطقه شرقیه عربستان، روزهای طوفانی را با شهادت چهار نفر از اهالی منطقه با گلوله جنگی نیروهای امنیتی در محله الشویکه در قطیف پشت سر گذاشته است.

شیخ عوامی گفت: اولین کسی که باید به خاطر نبود امنیت و آرامش میان مردم مورد سرزنش قرار بگیرد حکام هستند.

وی نسبت به عواقب خونریزی هشدار داد و گفت: هرچیزی را می­شود نادیده گرفت و از آن عذرخواهی کرد به جز خون که اگر ریخته شود شکاف عمیقی میان حاکم و محکوم ایجاد می­کند که قابل اصلاح نیست.

این روحانی عربستانی تامین امنیت را از مهم ترین وظایف حکومت دانست و خاطر نشان کرد: تامین رفاه و معیشت مردم یکی از راه های رسیدن به این هدف است.

وی گفت: برطرف کردن گرسنکی مردم مقدمه برقراری امنیت و آرامش میان مردم است چون بدون آن ترس بر آنها حاکم می­شود و هرگاه که گرسنگی برطرف شد، ترس نیز از بین می­رود، زیرا گرسنگی عامل ترس و بی ثباتی است و قوت زندگی اگر به همراه امنیت و آرامش نباشد ارزشی ندارد.

شیخ فؤاد المتروک نیز خشونت ماموران امنیتی بر ضد مردم را محکوم کرد و خواستار تشکیل کمیته تحقیق برای اتفاقات قطیف شد.

امام جماعت مسجد الرسول الاعظم در شهر صفوی در استان قطیف اعمال خشونت علیه تظاهرات کنندگان قطیف را محکوم کرد و خواستار به کار گیری عقل و حکمت در حل و فصل حوادث اخیر قطیف شد.

شیخ فؤاد المتروک گفت: ما اعمال خشونت از طرف حکومت را محکوم می­کنیم زیرا همواره باید امور را با حکمت و عقل حل و فصل کرد.

وی افزود: در کنار مردم و خواسته های برحق آنها خواهد ایستاد.

وی همچنین خواستار تشکیل کمیته ای مستقل برای تحقیق در اتفاقات اخیر قطیف شد که چهار قربانی بر جای گذاشت و خواستار مجازات مسؤولین این کشتار شد و در همین حال خواستار برداشتن ایست های بازرسی در ورودی های شهرها شد که به نظر او موجب ناراحتی و تحریک بیشتر مردم و ضایع شدن حقوق زیادی می­شود.    

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha