شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
کد خبر: 270168
۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۴

دبیر کنگره بین‌المللی آخوند خراسانی گفت: این عالم فرزانه نقش سازنده‌ای در هدایت و حمایت نهضت مشروطه ایران داشته و در تاریخ مشروطیت به عنوان پدر معنوی این نهضت معرفی شده است.

محمد جواد صاحبی امروز در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب افزود: آخوند خراسانی رهبر بلامنازع نهضت مشروطه ایران است و ما وظیفه داریم یاد او را بزرگ شمرده و به اندیشه‌ والایش احترام بگذاریم.

وی این عالم مجاهد را شخصیتی ممتاز و برجسته معرفی کرد و یادآور شد: جنبه‌های اخلاقی و معنوی آخوند خراسانی و مجاهدت‌‌های او در رهایی ملت ایران از یوغ استعمار و استبداد نقش تأثیر‌گذار داشته و این روحیه جهادی در شاگردان ایشان هم تاثیرگذار بوده است.

دبیر علمی کنگره آخوند خراسانی با اشاره به اندیشه‌های والای سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و علمی این عالم وارسته گفت: ملا محمد کاظم آخوند خراسانی یک رهبر و شخصیت برجسته سیاسی حوزوی بود که به لحاظ علمی عقل‌گرایی را در حوزه‌‌های علمیه قوام بخشیده و منشا تحول در حوزه‌ها گردید.

وی افزود: تمامی اسنادی که درباره ایشان در مطبوعات، رسانه‌ها، کتابخانه ملی، وزارت امور خارجه و حتی در ترکیه موجود بوده گردآوری و به کمک محققین این مطالب در قالب مجموعه‌ای سه جلدی به نام شناخت‌نامه آخوند خراسانی به چاپ رسیده است.

صاحبی همچنین از تالیف مجموعه اندیشه‌‌های سیاسی این عالم به صورت مستقل در رساله‌‌ای به نام اندیشه‌های سیاسی اجتماعی آخوند حراسانی خبر داد و تصریح کرد: فقه فتوایی آخوند خراسانی، حاشیه‌نویسی و فتاوی ایشان و زندگی نامه که شامل سیره علمی و عملی او توسط نوه ایشان و یادداشت‌های آیت‌الله شبیری زنجانی از ویژگی‌های اخلاقی ایشان به کمک محققین و صاحب‌نظران برجسته گردآوری، ساماندهی و تدوین شده و در اختیار مخاطبان قرار خواهد کرفت.

وی ادامه داد برای جمع‌آوری و تالیف آثار این عالم ربانی بیش از 40 قرارداد علمی بسته شده و کارهای علمی عمیق و ژرفی در قالب 50 مقاله در راستای معرفی شخصیت و جایگاه والای ایشان صورت پذیرفته است.

کنگره بین‌المللی ملا محمد کاظم آخوند خراسانی ساعت15 روز چهارشنبه 23 آذر ماه سال جاری در مرکز فقهی ائمه اطهار واقع در میدان معلم، خیابان معلم، شهر قم با سخنرانی آیت‌الله العظمی صافی و آیت‌الله آملی لاریجانی آغاز و روز پنج‌شنبه 24 آذرماه با سخنرانی آیت‌الله جوادی آملی در مرکز همایش‌‌های بین‌المللی تبلیغات اسلامی قم پایان خواهد یافت.

گفتنی است در این کنگره میهمانانی از کشورهای عراق، لبنان و افغانستان در کنار علما و محققین ایرانی به بحث و تبادل نظر در خصوص مبانی فکری ، فقهی؛ اصولی، سیاسی، کلامی و فلسفی آخوند خراسانی خواهند پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha