شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گیلان، یکی از لوازم و بایسته های مهم توسعه پایدار کشور را تحقق وحدت حوزه و دانشگاه عنوان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سعید مهدوی، در گفتگو با خبرنگار سرویس استان های مرکز خبر حوزه با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: همان طور که وحدت اجزای مختلف یک ملت برای توسعه آن کشور اهمیت دارد به طریق اولی ، وحدت فرهیختگان یک جامعه مهم تر و کلیدی تر خواهد بود؛ بنابراین دغدغه برای وحدت میان حوزه و دانشگاه، دغدغه ای در راستای توسعه و پیشرفت پایدار کشور است. 

وی همچنین افزود: اساس وحدت میان حوزه و دانشگاه، قبل از انقلاب برای مبارزه با استبداد و استعمار بر مبنای هویت دینی و ملی شکل گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین مهدوی ، تحقق وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان دو مرکز اصلی تولید علم و اندیشه را  در دهه چهارم انقلاب اسلامی، مستلزم بازگشت به مبانی خودباوری و هویت دینی، انقلابی و ملی جهت الگو دهی و نظام سازی درست از وحدت مورد نظر عنوان کرد و گفت: بی شک پیشرفت هر جامعه ای وابسته به وحدت میان مراکز علمی آن جامعه است.

وی اضافه کرد: رسیدن به عدالت و تداوم استقلال علمی، فرهنگی، اجتماعی در جامعه تنها در گرو  اتحاد میان حوزویان و دانشگاهیان به عنوان دو قشر فرهیخته تاثیرگذار است چرا که این دو طیف مهم فکری  هم در آسیب شناسی اجتماعی و هم در رصد کردن اوضاع و احوال جامعه و نیز در ارائه برنامه ها بسیار تاثیرگذار هستند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گیلان همچنین وحدت حوزه و دانشگاه را برای تولید علوم انسانی بومی بر اساس مبانی دینی، انقلابی و ملی ضروری دانست و ابراز داشت: بی شک اگر بخواهیم از علوم بومی بهره ببریم و در تولید علوم انسانی همانند قبل از انقلاب عقب گرد نداشته باشیم باید در متون علمی این بخش بازنگری و اصلاح جدی صورت گیرد. 

وی تصریح کرد:  اگر متون دانشگاهی در حوزه علوم انسانی برگرفته شده از خارج فضای دینی و ملی کشور باشد آن چنان که ما هم اکنون شاهد آن هستیم این مسئله به خودی خود باعث ایجاد دو اندیشه متضاد و در نتیجه عدم ایجاد وحدت بین حوزویان و دانشگاهیان می شود.

معادل‌سازی یک کتاب حوزوی در دانشگاه‌های ژاپن

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی بابیان اینکه ما هنوز نتوانسته ایم از  متون دینی خود بهره ببریم و به  گنج های معنوی خودمان واقف نیستیم، خاطرنشان کرد: به طور مثال در ژاپن از کتاب آداب المتعلمین که یک کتاب حوزوی است معادل سازی شده و در کتاب های دانشگاهی برای دانشجویان این کشور به عنوان یک متن آموزشی قرار داده شده است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گیلان با اشاره به اینکه بعضی از عناصر همواره در جهت عدم تحقق وحدت میان حوزه و دانشگاه تلاش کرده اند، ابراز داشت: دلیل خوش بینانه ی این موضوع این است که این افراد فاقد درک صحیحی از مبانی و عملکردهای حوزه و دانشگاه هستند.

وی افزود: دلیل دوم مخالفت با تحقق وحدت حوزه و دانشگاه ریشه در القائات دشمنان دارد زیرا جهان استکبار می داند که اگر این دو مرکز مهم علمی  اتحاد داشته باشند همانند زمان شکل گیری انقلاب می توانند استقلال خواهی و عزت طلبی را به ملت انتقال دهند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی بیان داشت: با توجه به نفوذ کلام روحانیت در توده های مردم و با توجه به اثر گذاری  قشر فرهیخته دانشگاهی در تصمیم گیری های مملکت، در صورت جمع دو قطب قدرتمند حوزه و دانشگاه، دشمنان هرگز توانایی استثمار کشور ما را ندارند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گیلان، یکی از مهم ترین کارهای صورت گرفته در این نهاد جهت تحقق وحدت میان حوزه و دانشگاه را  برگزاری جلسات هم اندیشی اساتید و بصیرت افزایی دانست و ادامه داد: در این هم اندیشی ها  کلیه اساتید دانشگاه در یک محیط  صمیمانه از نوع ایده ها و تفکرات حوزویان و آسیب های اجتماعی و معرفتی که در حوزه جنگ نرم  در حال انجام است آگاه می شوند.

وی از دیگر فعالیت های نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گیلان را بر حسب اوامر مقام معظم رهبری، پیگیری اجرای کرسی های نظریه پردازی عنوان کرد و گفت:  در این کرسی ها با بیان نظریات جدید و ایجاد محیط صمیمی، وحدت و یکپارچگی به وجود می آید، بنابراین باید مسئولین در مراتب گوناگون برای موفقیت کامل این کار، تلاش جدی تری  را اتخاذ کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی با اشاره به اینکه بخش عظیمی از قشر دانشگاهی به روحانیت آگاه  و در صحنه علاقه ویژه ای دارند و تجلی آن را در دیدارهای صمیمانه دانشجویان و رهبری می توان مشاهده کرد، اظهار داشت: استقلال حوزویان و دانشگاهیان از جریانات سیاسی، تهذیب نفس، تحمل هم دیگر در مقام تضارب آرا ، اصلاح وضع ملت و جلوگیری از فساد از دیگر عوامل نزدیکی و وحدت میان حوزویان و دانشگاهیان است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha