یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024

حوزه‌نیوز/ واپسین روزهای سال جهاد اقتصادی را سپری‌ می‌کنیم، سالی که امید می‌رفت منویات رهبر فرزانه انقلاب در این خصوص و رشد و شتاب حرکت‌های اقتصادی پایدار را شاهد باشیم، خبرنگار حوزه‌نیوز در چند روز باقی مانده سال جهاد اقتصادی، مطالبات رهبری را از نگاه فضلای حوزه بررسی می‌کند.

عضو هیات مدیره انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم، عدم ترسیم مدل «جهاد اقتصادی» را از جمله ضعف‌های مهم اقتصادی عنوان کرد و گفت: با برگزاری همایش‌ها و انتشار چند کتاب،«جهاد اقتصادی» محقق نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین ناصر جهانیان در گفتگو با مرکز خبر حوزه، با اشاره به ویژگی های مد نظر رهبر معظم انقلاب نسبت به «جهاد اقتصادی»، اظهارداشت: «جهاد اقتصادی»، موضوع یک سال یا دو سال نیست، بلکه باید یک جریان مدون، مشخص و مستمر باشد؛ بدون شک نمی توان تصور داشت ابعاد این جهاد در بخش های مختلف از جمله تولید، اشتغال و... بدون نظریه پردازی و عدم تبدیل به یک گفتمان و بدون در نظر گرفتن عوامل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به یک جریان تبدیل شود.

وی افزود: به دلیل اینکه تا کنون چنین مدلی تبیین نشده است، نمی توان انتظار داشت با انتشار چند کتاب و همایش در این رابطه به نتیجه جدی رسید؛ بلکه این جهاد در ابتدا باید در قالب یک مدل خاص تعریف و بر اساس آن، عملکردها مشخص شوند، نه اینکه هر کس به فراخور حال و احوال و تخصص خود اقدام به فعالیت های پراکنده در این عرصه کند.

این اقتصاددان حوزوی ادامه داد: وقتی در این عرصه به یک مدل نظری منظم، برسیم می توانیم بر اساس آن، عرصه های تولید و افزایش بهره وری بخش های مختلف را در حوزه اجتماع و اقتصاد فعال کرد؛ وقتی این کار آغاز شد به تدریج  گفتمان «جهاد اقتصادی» به شکل درونی شده در لایه های مختلف اجتماعی و اقتصادی شکل می گیرد.

*ورود شتابزده به بحث «جهاد اقتصادی»!

وی یادآور شد: یکی از مشکلاتی که در این عرصه و در سال جاری به چشم خورد، این بودکه اکثر مباحث مطروحه در باب «جهاد اقتصادی» در رسانه ها و مکان های مختلف، به طور عموم چندان علمی و عمیق نبود و اکثر کارشناسان و اهل فن و نظر در زمینه علم اقتصاد نیز وارد فعالیت جدی تحقیقاتی در این زمینه نشدند؛ چندین کتاب نیز به شکل شتابزده و به دور از نگاه جامع علمی و محتوایی همسان با برخی آثار تولیدی در این عرصه نیز به بازار نشر وارد شد که موفقیت نظری خاصی در میان اهل عمل و نظر پیدا نکرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، خاطرنشان کرد: از جمله مهم ترین محورهایی که می تواند در عرصه «جهاد اقتصادی» مورد توجه قرار گیرد، توجه به عنصر رشد اقتصادی کلان کشور به عنوان یک شاخص مهم

 در ارزیابی است؛ این شاخص می تواند بر تلاش های مختلفی که در  سطح خرد و کلان در دایره اقتصادی کشور انجام می شود، معیار سنجی کرده و به ارایه برنامه و چشم انداز بپردازد.

وی با اشاره به این که رشد اقتصادی کشور در برنامه توسعه چهارم، هشت درصد پیش بینی شده است که باید بر این اساس سال به سال نسبت به افزایش شاخص های تولید و توزیع و بنگاه های اقتصادی کشور اقدام کنیم تا از این میزان رشد، عقب نمانیم، گفت: شاخص رشد اقتصادی کشور امسال 6 درصد اعلام شد که نسبت به سال های اخیر، عدد مناسب تری است، ولی بازهم می بایست نرخ رشد اقتصادی کشور را با هدایت مناسب در عرصه های کلان و خرد، به طور منظم افزایش دهیم.

*فشارهای جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران

عضو هیات مدیره انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم، با ذکر این مطلب که افزایش نرخ رشد اقتصادی در فضای داخلی می تواند به افزایش امنیت اقتصادی در کشور نیز منجر شود، اظهارداشت: بالاخره جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک حکومت انقلابی که بر گرفته از یک جهان بینی الهی است، در نظام جهانی با فشارهای متعددی روبرو است و پس از پیروزی این انقلاب، تحریم های بسیاری علیه کشور صورت گرفته است که هر کدام از آنها بدون شک می تواند بر میزان رشد و توسعه اقتصادی تاثیر گذار باشد.

وی افزود: تحریم بانک مرکزی یکی از مهم ترین تحریم هایی بود که نسبت به نظام اسلامی از سوی کشورهای غربی انجام گرفت که به طبع آن شاخص های بازرگانی  کشور را با نوسانات روانی نیز مواجه کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین جهانیان یادآور شد: سعی دولتمردان کشور برای مقاومت در برابر تحریم ها و ایجاد امنیت اقتصادی در کشور بسیار زیاد بوده است و این مساله را می توان در نوع تحریم ها و به کار گیری روش های اقتصادی مختلف مشاهده کرد؛ در این زمینه و به منظور حفظ نرخ رشد اقتصادی با وجود تحریم های شدید اقتصادی می توان به تعامل بیشتر علمای علم اقتصاد و نظریه پردازان این حوزه در کشور، راه های مختلف را برای حفظ این رشد و مقابله با تحریم ها به کار گرفت.

*ضرورت استفاده از فعالیت‌های علمی نخبگان اقتصادی حوزوی

این کارشناس حوزوی در پایان خاطرنشان کرد: اقتصاد دانان حوزوی در حوزه کلان اقتصاد اسلامی و الگوی اقتصادی و اسلامی، رشد فعالیت های علمی بسیاری داشته اند که مجموع این مباحث، زیربنای مدل سازی در عرصه جهاد اقتصادی را ایجاد می کند؛ فعالیت های علمی برخی از نخبگان اقتصادی حوزوی در این عرصه در حال انجام است که با پیگیری عملیاتی در آینده می توان به مبانی فلسفی و تئوری سازی در حوزه «جهاد اقتصادی» به شکل دقیق دست یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha