یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024

روزگار عجیبی است؛ کشوری که زمانی در دوران حکومت دیوانه ای به نام "صدام" به ایران عزیز ما تجاوز کرده و آثار بی شمار جنایت و خرابی بر بخش قابل توجهی از پیکره این مرز پرگهر بر جای گذاشته بود، ...

روزگار عجیبی است؛ کشوری که زمانی در دوران حکومت دیوانه ای به نام "صدام" به ایران عزیز ما تجاوز کرده و آثار بی شمار جنایت و خرابی بر بخش قابل توجهی از پیکره این مرز پرگهر بر جای گذاشته بود، همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر قهرمان، میزبان مذاکرات حساس ما با کشورهای گروه 1+5 است.

پس از مواضع تاسف بار دولت ترکیه در جریان تحولات مربوط به سوریه و بحرین و به تبع آن ، تغییر محل مذاکرات از استانبول به بغداد ، اینک این دولت نوری مالکی است که می تواند با برگزاری هر چه بهتر مذاکرات و فراهم کردن بستر دست یابی به توافقات سازنده طرفین ،‌ در جاده دیپلماسی مانور قدرت دهد و بیش از پیش خود را به عنوان کشوری اثرگذار در تحولات منطقه ای به جهانیان خصوصا کشورهای غربی بقبولاند.

تحولات بیداری اسلامی، قطعا برگ برنده مهمی برای ایران اسلامی در جریان این دور مذاکرات است، ضمن آن که غرب در مذاکرات اخیر استانبول به این نتیجه رسید که با فشار غیر متعارف و نامشروع و استفاده از ادبیات قلدرمآبانه نمی تواند به اهداف خود دست یابد و مسئولان دیپلماتیک ایران را مجبور به پذیرش شرطها و پیش شرط های خویش کند.

از سویی فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرام بودن تولید و استفاده از سلاح هسته ای و نیز تاکید بر عدم مصالحه بر سر حقوق هسته ای باعث عقب نشینی محسوس غرب در مذاکرات استانبول شد.

نکته قابل توجه در این میان آن که، از آن جا که سیاست ماکیاولی ، محور سیاست ها و کنش های سران غرب در عرصه های بین المللی به شمار می رود و در این نوع سیاست ورزی، چندان به مباحث اخلاقی توجهی نشده و هدف تنها تحقق منافع مادی عنوان می شود، لذا موضع قدرتمندانه و در عین حال هوشمندانه آن هم در بزرگ روزی که در تقویم ها از آن به عنوان "روز ملی مقاومت" یاد شده است،‌ بی شک رمز توفیق ما در این دور از مذاکرات خواهد بود.

کشورهای سلطه گر به خوبی می دانند که ملت ایران به هیچ وجه از تهدیدها و تحریم ها نمی هراسد چه آن که به تعبیر جالب رییس دانشگاه تهران، 161 بار تحریم، اقتصاد ایران را واکسینه کرده است.

از دیگر سو،‌ بی نتیجه بودن اجلاس گروه موسوم به جی 8 در خصوص ایران در آستانه مذاکرات بغداد نوید بخش توفیق برای مسئولان دیپلماتیک کشور ماست چرا که آن ها فهمیده اند ایران کشور ضعیف و منفعلی نیست که با قواعد بازی خودشان بتوانند با او معامله کرده و نتایج دلخواه خود را در این میان کسب کنند.

مستکبران عالم نیک می دانند که امروز هم کم نیستند جهان آراها، زین الدین ها،‌باکری ها،‌ همت ها،‌خرازی ها و باقری ها در جای جای ایران اسلامی که در صورت تجاوزی دیگر به دفاع از خاک مقدس ایران، برخاسته و گستاخی متجاوزان و حریم شکنان را با مشت پولادین خویش و توکل بر خداوندی که به فرموده امام (ره) خرمشهر را آزاد کرد، بدهند؛‌ از این رو، ورای تهدیدات و داد و بیدادهای گاه و بیگاهشان، چاره ای جز مذاکره با چنین ملت رشید و شجاعی نمی بینند و به راستی مگر این ، چیزی جز عزت الهی است که باری تعالی به رهروان و رهپویان مکتب حسینی عنایت فرموده است.

*سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha