یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024

سرپرست کمیته امداد امام خمینی با انتقاد از کم‌توجهی به کارکردهای مساجد، بر لزوم نگاه راهبردی به مقوله مسجد‌محوری در همه امور تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حسین انواری سرپرست کمیته امداد امام خمینی‌،‌ امروز در همایش «مسجد‌محوری و زکات» با اشاره به ضرورت اهتمام ویژه به کارکردهای فراوان مسجد در نظام اسلامی، اظهار داشت: امام خمینی (ره) انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی را بر اساس تعالیم ارزشمند اسلام پایه‌گذاری کردند و کمیته امداد نیز یکی از نهادهای ارزشمندی بود که بر اساس تفکر ناب امام راحل (ره) طراحی و ایجاد شد.

وی ادامه داد: یکی از کارهای ویژه‌ کمیته امداد در ترویج سنت‌های حسنه‌ اسلامی ، توجه به جایگاه بالای مساجد در رسیدگی به امور مردم و حل مشکلات و نیازمندی‌های آنان است؛ چرا که مساجد همواره پایگاه‌های اجتماعی فعال و محل رجوع مردم برای حل امورات دینی، اجتماعی، فرهنگی و حتی مسائل فردی و خانوادگی بوده و از اهمیت ویژه‌ای در تعالیم دین مبین اسلامی برخورد ار هستند.

انواری با انتقاد از عدم توجه به کارکرد‌های فرهنگی- اجتماعی مساجد گفت: متاسفانه تاکنون کارکرد‌های متعدد مساجد در حل مشکلات و ساماندهی امور فرهنگی و اجتماعی جامعه آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته و به جای آن کارکردها، فرهنگ‌سراها بدون مدیریت دینی و بدون اتصال به مسجد و امام جماعت تاسیس شده است که آسیب‌های اجتماعی بسیاری را هم در بر داشته است.

وی افزود: محصول تعطیلی کارکرد مسجد، رشد عرفان‌های کاذب است؛ چرا که وقتی از محوریت دینی مسجد خارج شویم عطش و تشنگی جوانان در امور اجتماعی و فرهنگی به زیرزمین‌ها و مانند آن کشیده خواهد شد.

سرپرست کمیته امداد در ادامه، مسجد محوری در امر زکات و امور خیریه را در راستای رهنمودهای حکیمانه مقام عظمای ولایت عنوان کرد و یادآور شد: در توسعه شهرها شاهدیم که محله‌ها محوریت اصلی خود را حفظ کرده‌اند و در این میان مساجد به عنوان پایگاه‌ها و اماکن امن و مورد اعتماد همواره محل رفت‌وآمد، تبادلات فرهنگی اجتماعی و رفع مشکلات مردم بوده‌اند.

وی ادامه داد: می توان مساجد را به محل‌های امداد اجتماعی و رفع نیازمندی‌های مردم تبدیل کرد؛ به نحوی که فرهنگ و تعالیمی ارزشمند چون زکات و امور خیریه به همین روش در بین نمازگزاران و جوانان نهادینه و ترویج شود.

انواری اضافه کرد: وحدت ملی و همبستگی مردمی از اصول انقلاب اسلامی است و همواره ما را در برابر تهدیدات دشمنان مصون نگاه داشته است و یکی از ارکان این وحدت همبستگی مردم محله‌ها در مساجد و تشکیل شبکه‌های مردمی منسجم و ایجاد حلقه عظیم وحدت ملی در جامعه است، لذا اهتمام ویژه به بسط تعالیم اسلامی و رسیدگی به امور مردم در مساجد از عوامل تاثیرگذار در حفظ وحدت ملی محسوب می‌شود.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی در پایان خواستار توجه بیشتر به مسجد محوری در رفع نیازهای مردم در حوزه‌های مختلف شد و گفت: دین و مبانی رفتاری و نیازهای معیشتی و فرهنگی مردم در مساجد به خوبی می‌تواند سامان یابد و غفلت از این امر آسیب‌های جدی را به جامعه وارد خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha