یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024

به مناسبت دومین سالگرد ارتحال مرحوم آیت الله سید محمد حسین فضل الله، مراسم بزرگداشتی در سالن کوثر واقع در طریق المطار بیروت برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، سخنان حجت الاسلام والمسلمین سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان توسط محمد فنیش از وزرای حزب الله در دولت لبنان قرائت شد،

 

* علامه فضل‌الله از یاد ما نمی رود

سید حسن نصرالله تصریح کرد: علامه راحل، همانند مصلحان بزرگی بود که از یاد نمی­روند و روزگار یاد و خاطره آنها را در خود نگاه می­دارد. او به واسطه تلاش در جهت خیزش و آگاهی و تحول جامعه و امت ما همواره در یادها زنده است. تاریخ معاصر، سهیم بودن او در تاسیس بیداری اسلامی و نهضت اسلامی را خواهد نوشت، زیرا سید فضل الله از ارکان برجسته جنبش اصلاحگرای دینی معاصر و تربیت نسل دینی بود، آن هم در زمان غربت دین از زندگی بشر و سیطره گرایش های فکری و فلسفی مادی.

وی خاطر نشان کرد: ما در سالگرد این عالم بزرگوار، خواستار تحقق مواضع او و پیروی از روش او هستیم یعنی: گفتگو و گذشت در برخورد با شهروندان دیگر و حفظ وحدت ارکان جامعه و تقویت قدرت آن و افزایش مقاومت در برابر دشمنان اشغالگر و تاکید برمقاومت و نقش آن و تکیه بر دستاوردهای آن برای بازپس گیری سرزین ها تا اینکه دولت بتواند توان خود را افزایش داده و از مردم حمایت کند.

 

* منتظر بازگشت مصر به جایگاه حقیقی اش هستیم

سید حسن نصرالله همچنین در خصوص تحولات اخیر در لبنان و منطقه ابراز داشت: ما از موفقیت جنبش مردمی و اسلامی مصر و رسیدن آن به اهداف مورد نظرش خوشحالیم و منتظر بازگشت مصر به موقعیت و جایگاه خود به عنوان یک قدرت سیاسی در رویارویی با رژیم صهیونیستی و یاری فلسطین هستیم و همچنین بازپس گیری جایگاه عرب ها که اکنون به سود جریان تفرقه و فتنه و تعصب به عقب رفته است. همچنین خواستار توقف دخالت های بیگانگان در سوریه و فتنه انگیزی آنها و تکیه بر گفتگو به عنوان تنها ابزار گذر از بحران و ایجاد اصلاحات برای جلوگیری از خونریزی و حفظ موقعیت و جایگاه سوریه و وحدت آن و نقش پیشتاز آن در حمایت از مقاومت و رویارویی با رژیم صهیونیستی هستیم.

سید حسن نصر الله تصریح کرد: ما هنگامی که در لبنان با تهدیدات و تجاوز دشمن روبرو می­شویم به مقاومت روی می آوریم؛ عنصری که به عنوان بخشی از معادله قدرت، که سرزمین ما را آزاد کرده و دشمنان را شکست داده و از میهن ما حمایت نموده است و در مردم و ارتش و مقاومت نمود یافته است. ما از نیروهای سیاسی می­خواهیم که متوجه اظهار نظرهای سیاسی خود باشند و از تحریک تعصب بپرهیزند که این به ضرر همبستگی جامعه است و باعث سوء استفاده برخی افراد نادان و تندرو برای ایجاد تفرقه و به خطر انداختن آشتی ملی می­شود.

 

* ابراهیم جعفری: شعارهای او مزین به خداترسی و تقوا بود

دکتر ابراهیم جعفری نخست وزیر سابق عراق هم در این مراسم گفت: مرحوم فضل الله از معدود حاملان پرچم وحدت انسانی و اجتماعی و دینی بود. ما از آنجا که در جامعه شرقی مردسالار زندگی می­کنیم، ایشان صدای مادران و خواهرانی بود که خداوند آنها را انسان های جامعه ساز قرار داده است. نوشته ها و رفتار ایشان دو بال بود و شعارهای او مزین به خداترسی و تقوی بود.

وی ادامه داد: آن مرحوم در سیاست قهرمان همه میدان ها بود. از اسلام حقیقی سخن می­گفت، از اسلامی که طایفی گری را محکوم می­کند و به معنای واقعی یک سیاستمدار بود. سید فضل الله در روزگار غربت آگاهی و عصر گمراهی زندگی کرد.

 

* نبیه بری: مرحوم فضل الله، پیشگام وحدت بود

سخنان نبیه بری رییس پارلمان لبنان نیز نیابتا توسط علی بزّي عضو پارلمان لبنان قرائت شد.

وی گفت: مرحوم فضل الله پیشگام وحدت و نگهبان آرزوهای فقرا بود و با کلمات زیبای خود شعر انسانیت می­سرود و نور و روشنایی را بر اهالی مقاومت می­تاباند و می گفت: متعهد باشید و متعصب نباشید.

نبیه بری ادامه داد: سید هرجا که بود در وجدان و سینه خود غم مردم داشت، همه مردم. و تقریب مذاهب دغدغه و آرزوی او بود.

 

* سلیم العوا: آشنایی با سید فضل الله در کنفرانس تهران

دکتر محمد سلیم العوّا متفکر اسلامی و از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مصر نیز برای ادای احترام به این عالم شیعی به این مراسم آمده بود.

وی در سخنان خود بیان داشت: در کنفرانسی در تهران با سید آشنا شدم، کنفرانسی درباره امت مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی. و خودم را در برابر مردی بزرگ و عظیم الشان یافتم که آنچه را می­داند می­گوید و آنچه را که می­گوید به خوبی می­داند.

سلیم العوا افزود: دغدغه او وحدت اسلامی و وحدت امت مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی بود. درباره گروه های اسلامی و جنبش های اسلامی بسیار صحبت کردیم و درباره تعصب منفور. ما به این مرد بزرگ احترام می گذاریم و او را دوست داریم.

وی یادآور شد: خاطرات این سید بزرگوار معلمی بزرگ است و ما از آنهایی نیستیم که غصه آنها را فراگیرد. ما آنچنانیم که سموئل گفته: هر سیدی که از ما بمیرد سید دیگری به پا می­خیزد.

 

* شیخ حسن الصفار: مرحوم فضل الله، مصلح نوگرا بود

شیخ حسن الصفار از روحانیون سرشناس عربستان نیز در این مراسم اظهار داشت:از آنجایی که مصلحان و نوگرایان جوامع بشری تعداد کمی هستند، کسانی که از این میان از لحاظ عملی در اجتماع موفق می­شوند، اندک هستند و مرحوم فضل الله از این برگزیدگان است که خداوند متعال به او توفیق داد که با تفکرات نو و اصلاحگر خود راه تلاش و عمل را باز کند.

وی موفق شد بسیاری از تفکراتی را که از آنها سخن گفته بود در زندگی خود مجسم سازد و به یک برنامه موفق مبدل سازد و ثابت کند که امکان اصلاح و تغییر وجود دارد تا از این راه، حجت بر همه مشتاقان و منتظران تجدید و اصلاح تمام شود. ما اگر میزان رنج و مشقتی را که ایشان در راه جهاد مبارک خود از داخل و خارج متحمل شده می­دانستیم بر ما واجب بود که با این دستاوردهای عظیم که توسط ایشان محقق شده با انصاف برخورد کنیم.

 

* سید علی فضل الله: بسیاری از مردم را با دین آشتی داد

حجت الاسلام سید علی فضل الله فرزند مرحوم آیت الله فضل الله، از دیگر سخنرانان این مراسم بود.

وی گفت:  در این مراسم یادبود عواطف خود را کنترل می­کنیم و از دایره حزن و اندوه به سوی عواطف کسانی بیرون می آییم که اصرار دارند سیره و تفکر و راه و واژه های این سید در عقل و قلب و وجدان آنها زنده بماند. سید از طریق روابط و حرکت خود دید بازی نسبت به زندگی داشت و متعلق به بشریت بود، یک انسان خدایی و جهانی. مهر و محبت تنها مساله و رسالت او بود و دانش و تفکر او در خدمت ایجاد شجره طیبه ای بود که با تعصب و خرافات و تندروی بیگانه باشد.

سیدعلی فضل الله گفت: ایشان توانست بسیاری از مردم را با دین آشتی بدهد و به بسیاری از آنها که خارج از دین بودند می گفت دین در بسیاری از کارهای خیر آنها و ارزش هایی که به آن باور دارند حاضر است و جریان دارد و بدین ترتیب آنها را آماده می­کرد که به آغوش ایمان بیایند.

 

* زبان عصر حاضر را به خوبی می­فهمید

وی افزود: سید زبان عصر حاضر را به خوبی می­فهمید و میزان تاثیر رسانه را در زندگی جوانان به خوبی می­دانست و نیز می­دانست که عقب نشینی از این میدان و پشت کردن به آن به معنی واگذاری میدان به دیگران است تا دیدگاه خود را تحمیل کنند و به همین خاطر به دنبال راه چاره بود.

خطیب جمعه بیروت گفت: وی در مقابل تمام کسانی که می­خواستند به ارزش های زندگی بی احترامی کنند ایستاد و بی مبالاتی را درست نمی­دانست. در زمینه دفاع از منبع انرژی زندگی، سید همراه جوانان بود و همواره شکوفه های آینده و واقعیت زنده متحرک برای کندن ریشه های فساد و عقب ماندگی را در آنها می­دید. و از همین موضع بود که در کنار زن و جایگاه زنان بود و می­خواست که این منبع انرژی که به نام دین یا تمدن از جامعه جدا شده جایگاه اصلی خود را بازیابد. او می­خواست زنان با فرهنگ و نوآور و تولیدگر و مبارز و فعال و هدفمند باشند.

 

* انسان های بیطرف را مشکل تمام ملت های آزادی خواه می­دانست

وی گفت: سید هیچگاه در حاشیه مسایل زمان خود نبود برای همین قائل به همراهی دین و سیاست بود و بیطرفی را عقب نشینی از میدان زندگی می­دانست و انسان های بیطرف را مشکل تمام ملت های آزادی خواه می­دانست و باور داشت که گفتگوی بر اساس محبت و به دور از وقت کشی و تعارف می­تواند موانع و پیش قضاوت ها را از بین ببرد.

سید علی فضل الله اظهار داشت:دغدغه همیشگی او وحدت امت اسلام بود چون می­دانست که خطر ناشی از تفرقه و پراکندگی از خطر استکبار جهانی بیشتر است و آیا سلاحی خطرناک تر از تعصب مذهبی برای امت وجود دارد؟

مساله فلسطین نسبت به ایشان همچون قطب نما و ملاک و معیار بود و همیشه بر مواضع خود در برابر استکبار حامی رژیم صهیونیستی تاکید می­کرد. چالش های امروز ما در جهان عرب و اسلام نشان دهنده میزان نیاز ما به امثال سید است، به کسانی که به دنبال باز کردن پل های بسته میان عقل و قلب و میان مناطق مختلف هستند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha