یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024

رییس مرکز رشد واحدهای فناور علوم انسانی شهر مقدس قم از راه اندازی بخش حوزوی مرکز رشد علوم انسانی استان قم در آینده ای نزدیک خبر داد.

مصطفی ملایی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه،‌ افزود: مرکز رشد علوم انسانی برای بالندگی، خلق ایده ها و کاربردی کردن آن مطابق با نظرات بزرگان حوزه فعالیت های خود را از سال گذشته در استان قم آغاز کرده است.

وی با اشاره به منّویات مقام معظم رهبری پیرامون علوم انسانی و جهت دهی آن افزود: مرکز رشد علوم انسانی با هدف جذب و حمایت افراد صاحب ایده و خلاق در عرصه علوم اسلامی و انسانی راه اندازی شد.

ملایی با بیان اینکه مرکز رشد وظیفه کاربردی سازی ایده ها و زمینه ورود ایده های نو را به سطح جامعه فراهم می سازد،‌ اظهارداشت: وجود مرکز رشد علوم انسانی در شهر مقدس قم به برکت وجود مراجع معظم تقلید و حوزه های علمیه به عنوا ن خاستگاه علوم اسلامی و انسانی می باشد که با تاکیدات خاص و حضور وزیر علوم و تحقیقات در شهر مقدس قم راه اندازی شد.

رییس مرکز رشد واحدهای فناور علوم انسانی قم بیان داشت: این مرکز درصدد است با فعال ساختن ایده های طلاب جوان در عرصه های مختلف علوم اسلامی و انسانی گام بردارد و مراکز حوزوی را در ابعاد ساختاری،‌ محتوایی و زمینه ای درگیر سازد.

وی تصریح کرد: مرکز رشد علوم انسانی قم در تعاملات و جلسات متعدد خود به دنبال ایجاد رابطه ای دو سویه بوده و خواستار آنست که مراکز حوزوی جایگاهی برای مرکز رشد علوم انسانی قائل شوند.

وی تاکید کرد: شورای پذیرش مرکز رشد با بهره گیری از اساتید حوزوی در کنار اساتید دانشگاه نهایت همکاری را مدنظر قرار داده است و ان شالله این تعاملات و برنامه ریزی ها با نگاه آینده نگر و جامع مراجع معظم تقلید، اساتید و بزرگان حوزه این مجموعه را در راستای اعتلای بیش از پیش نظام مقدس جمهوری اسلامی یاری رساند.

ملایی در بخش دیگری از گفت وگوی خود خاطرنشان کرد: از بدو تاسیس مرکز خوشبختانه ایده های خوبی را پذیرش کرده ایم که کمک شایانی به توسعه و گسترش صنایع فرهنگی و محصولات نرم افزاری می کند.

وی با تاکید براینکه اساس فعالیت های مرکز رشد علوم انسانی بر محور منویات و نظریات حوزه علمیه قم است گفت: برگزاری بیش از 70 جلسه مشاوره و تفاهمی با بزرگان حوزه و اساتید متعهد دانشگاهی راهکارهای بسیار روشنی را برای آینده این مجموعه روشن کرده است.

وی با تشريح اين مطلب كه مراكز رشد دركنار ظرفيت های صنعتی و معدنی تشكيل می شوند، افزود: از جمله ظرفیت ها و معادنی که در جوامع بشری وجود دارد سرمایه انسانی است که بالاترین سرمایه است و این مهم در استان قم هم بصورت بالفعل و هم بصورت بالقوه وجود دارد.

ملایی بیان داشت: با توجه به ظرفیت های خوبی که در استان قم وجود دارد ما بدنبال این هستیم که حلقه های مربوط به علوم انسانی که منجر به تربیت و اصلاح انسان می شود را توسط صاحبنظران عملیاتی نماییم و افراد مختلف که صاحب ایده هستند بر اساس جهان بینی اسلامی هدایت نموده و وارد فضای جامعه نماییم.

وی با اعلام اين مطلب كه با توجه به اهميت بهره گيری از رهنمود های انديشمندان حوزه و دانشگاه، ارتباطاتمان را با اساتید حوزه و دانشگاه برقرار نمودیم تا از نظرات آنها جهت حرکت نظام مند بهره گیری نماییم، گفت: طی این مدت دهها جلسه با اساتید برجسته حوزه و دانشگاه داشته ايم كه مفيد هم بوده است و یکسری مشکلات و خلاهایی داریم که جهت حل آنها نیاز است تا از رهنمود های عزیزان بهره گیریم.

ملايی با تاكيد براينكه با خلا محتوایی مواجه هستيم، گفت: اين بدان معناست كه بايد از لحاظ فکری، مبانی نظری نياز داريم كه موضوع و ابعاد آن تبيين گردد تا بصورت دقيق حركت و نظام كار تدوين گردد.

ریيس مركز رشد علوم انسانی با اشاره به برپایی جلسات مکرر با کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از وظایف کمیسیون تخصصی حوزوی شورایعالی انقلاب فرهنگی این است که نیازهای فرهنگی را مشخص نماید.

وی اظهارداشت: کمیسیون حوزوی می بایست مرکز رشد را راهنمایی نماید تا پذیرش هسته ها بر چه اساسی بررسی، جذب، اولویت بندی و پذيرش گردند؟ و بر اساس همان نيازها در آیین نامه ها و بخشنامه ها و اساسنامه های مربوط به مرکز رشد اصلاحاتی صورت پذيرد.

ملايی يكی از نيازهای اساسی مركز رشد علوم انسانی را جريان سازی محتوايی دانست و گفت: بايد پاسخ اين سوال مهم با اين مضمون كه در مباحث نوآوری، خلاقیت، کاربردی سازی و تجاری سازی چگونه جریان سازی نماییم؟

وی ادامه داد: این مرکز آمادگی دارد علی رغم ظرفیت بالای حوزه ها و مدارس علمیه همچنین مراکز تخصصی حوزوی به صورت مجزا نمایندگی ها خود را آن مراکز فعال سازد.

وی در پایان با اشاره حمایت های این مرکز از فرهیختگان و دانش پژوهان حوزه و دانشگاه افزود: حمایت های این مرکز در قالب ایجاد فضای مناسب، تجهیزات اداری و ارائه خدمات مشاوره ای در زمینه های فنی، اقتصادی، راهبردی و حقوقی به صورت کاملا رایگان می باشد.

گفتنی است، علاقه مندان می توانند برای استفاده از امکانات این مرکز به نشانی قم – پردیسان- بلوار دانشگاه- ابتدای بلوار مولوی مراجعه و یا با شماره 02512811225 تماس بگیرند.

313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha