دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ |۲۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 3, 2024

خبرگزاری حوزه در گفتگو با چند تن از نمایندگان مجلس راهکارهای اجرایی شدن منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص افزایش جمعیت و نیز پیامدهای منفی کنترل جمعیت را بررسی کرد.

بر پایه این گزارش حجت الاسلام محمد رجایی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه بالا رفتن سن جمعیت باعث کاهش نیروهای فعال جامعه می‌شود گفت: این نگرانی باعث شد که رهبری بحث افزایش موالید را مطرح کرد، اما باید ساز و کار لازم برای آن اندیشیده شود.

نماینده مردم گناباد در مجلس با اشاره به اهمیت ساز و کارهای اقتصادی در بحث افزایش جمعیت گفت: اگر چه افزایش جمعیت باعث حضور شاداب نیروی جوان می‌شود و افزایش بازار کار و رشد اقتصادی را به دنبال دارد، اما نباید از این مساله غافل بود که لازمه رشد جمعیت در نظر گرفتن ساز و کارهای لازم برای حضور نسل جوان در ابعاد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را می‌طلبد.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر کشور ما در یک دو راهی قرار گرفته است گفت: از طرفی نسلی از کشور در حال پیر شدن است و از سوی دیگر، با نرخ بالای بیکاری مواجه هستیم. بنا بر این اگر قرار است به افزایش جمعیت فکر کنیم ابتدا باید زمینه اشتغال آنان را مورد بررسی قرار دهیم.

حجت‌الاسلام رجایی با تاکید بر اینکه باید اصلاحات اساسی در لایه‌های مختلف در جامعه صورت بگیرد گفت: باید در اصلاح الگوی مصرف و افزایش تولید تلاش کنیم تا بتوانیم در عین کنترل هزینه ها، به فکر افزایش تولید هم باشیم.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه هر دو مساله بیکاری و افزایش جمعیت را در کنار هم باید دید گفت: وقتی قرار است نسلی با نشاط به جامعه اضافه شود، اشتغال، تحصیل، و سیاست‌گذاری برای تامین معیشت آنها اجتناب ناپذیر است و اگر خدای‌ناکرده بدون برنامه مدون جمعیت کشور را افزایش دهیم و به جای تزریق نسل با نشاط تعداد بیکاران یا خانواده‌های فقیر اضافه شود، قطعا با رهنمودهای رهبری سازگار نیست.

نماینده گناباد و بجستان با تاکید بر اینکه هدف رهبری این است که جمعیت با نشاط و توانمند برای اداره فردای جامعه افزایش یابد گفت: هدف این است که نیروهای فعال بیشتر شود تا خود را در سطح جهان در همه ابعاد عرضه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر با جمعیت 75 میلیون نفری با مشکل مواجه هستیم گفت: عدم برنامه‌ریزی‌های صحیح و علمی در خصوص مسکن، اشتغال و معیشت باعث شده تا سن ازدواج به شدت بالا برود.

*افزایش جمعیت کار فرهنگی می‌خواهد

حجت‌الاسلام رجایی با اعلام اینکه برای افزایش جمعیت کار فرهنگی لازم است گفت: روحانیت می‌تواند در منابر و هنگام سخنرانی ها مردم را به افزایش جمعیت تشویق کنند، اما نکته مهم آن است که ابتدا مشکلات جامعه را برطرف کنیم زیرا در صورتی مشکلات مالی کشور حل شود، مردم به افزایش جمعیت تمایل پیدا می کنند.

نماینده گناباد و بجستان با تاکید بر اینکه کار فرهنگی در رتبه دوم قرار دارد گفت: اگر مسوولان مشکلات معیشتی، اشتغال و مسکن جوانان را حل کنند نه تنها ازدواج صورت می‌گیرد، بلکه به سوی افزایش موالید هم می روند، اما تا زمانی که جوانان از فردای خود مطمئن نباشند اگر به ازدواج هم فکر ‌کنند، با این شرایط به بچه‌دار شدن قطعاً فکر نمی‌کنند زیرا در تامین نیازهای خود در مانده اند.

*مشکلات مقطعی را سد راه کلان‌نگری نکنیم

ابوالقاسم خسروی سهل آبادی نماینده تربت حیدریه نیز به خبرنگار خبرگزاری حوزه گفت: هر چند فعلا یک کشور جوان است اما کنترل موالید باعث شده تا این جوانگرایی متوقف شود و به زودی به سوی پیری گام برداریم.

وی با اشاره به تاثیر کنترل موالید بر فضاهای آموزشی گفت: با کنترل جمعیت، فضاهای آموزشی از دانش آموزان بهره لازم را ندارد و از سال جاری باید بحث کنترل جمعیت در تاسیس فضاهای آموزشی لحاظ ‌شود.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه در 33 سال پس از انقلاب مورد هجمه های سنگین مخالفان قرار گرفته ایم گفت: بحث جنگ تحمیلی و تحریم ها بیانگر آن است که نظام سلطه نمی‌خواهد ما یک کشور مستقل و توانمند باشیم و طبیعی است که جمعیت ما از نظر اقتصادی در فشار باشد و تمام تلاش مجلس و دولت نیز در این است که از این گردنه سخت اقتصادی بگذریم.

خسروی با تاکید براینکه باید در اثر تدابیر مسوولان از این مشکلات اقتصادی عبور کنیم گفت: این تورم ها موقتی است و نباید به واسطه این مشکلات مقطعی، از برنامه های جدی کشور دور بمانیم.

وی با تاکید بر اینکه رحمت خداوند همواره شامل حال ملت مسلمانان ایران بوده است گفت: امیدواریم از این پس نیز توجه خداوند به ملت شریف ایران باشد تا بتوانیم از این بحران‌ها نیز عبور کنیم.

خسروی تاکید کرد:باید برای جمعیت ایدآل 150 میلیونی زیر ساخت‌هایی آماده کنیم تا نسلی که امور کشور را به دست می‌گیرند با خیال آسوده ایران اسلامی را اداره کنند.

*از اهرم‌های تشویقی استفاده کنیم

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر نیز در این گفتگو با تاکید براینکه افزایش جمعیت به کار فرهنگی نیاز دارد گفت: آن‌چیزی که در کنترل موالید موفق شد، کارهای فرهنگی بود و آن طور که مطرح می‌شد مشکلات اقتصادی ناشی از افزایش جمعیت آسیبهایی دارد و نمیتوان از آن آسیبها بدون برنامه عبور کرد.

وی با تاکید براینکه کنترل موالید در قالب یک فضای هیجانی صورت گرفت گفت: درست است که در آن موقع مشکلاتی وجود داشت، اما بخشی از این مشکلات به دلیل تبلیغات و هیجاناتی بود که تاثیرات خودش را هم بر جای گذاشت.

نماینده مشهد با تاکید بر اینکه، برای افزایش جمعیت باید بسته های تشویقی تعریف شود گفت: در کنار این بسته‌های تشویقی و خدماتی که به مردم میدهیم، به کارهای فرهنگی هم توجه کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکلات اقتصادی در جهان بسیار است گفت: امروزه بحث کنترل موالید مشکل تمامی کشورهاست و این کشورها با تعریف بسته های تشویقی، مردم را تشویق به زاد و ولد می‌کنند از این رو می‌توان در ایران نیز این برنامه‌ها قابل تعریف باشد.

حجت‌الاسلام پژمانفر با تاکید بر بحث فرهنگی گفت: مردم باید بدانند کنترل موالید یک بحرانی را برای کشور رقم خوهد زد و کنترل جمعیت به نفع خودشان، و نسل آینده نیست.

وی با تاکید بر اینکه افزایش جمعیت به یک بسته جامع نیاز دارد گفت: باید تشویق‌های لازم صورت گیرد، حمایتهای جدی به عمل آید، شغل و مسکن و معیشت تامین شود و در کنار این موارد، به تبلیغ و تشویق فرهنگی هم بپردازیم.

عضو کمیسیون فرهنگی در مورد نقش روحانیون گفت: کار روحانیت، انجام امور فرهنگی است و این قشر تاثیر گذار جامعه می‌تواند مردم را تشویق به افزایش زاد و ولد کند.

حجت‌الاسلام پژمانفر در مورد مشوقها گفت: باید ببینیم شرایط اجتماعی چگونه اقتضا میکند. قوانین حمایتی درستی باید وضع شود و البته نباید این قوانین عجولانه باشد. باید یک عده کارشناس توانمند بنشینند و  افزایش جمعیت را به درستی کارشناسی کنند.

وی با تاکید بر اینکه افزایش جمعیت را باید در خانواده هایی جستجو کرد که توانایی لازم داشته باشند گفت: باید افرادی را تشویق به افزایش جمعیت کرد که هم توان مالی لازم را دارند و هم نسبت به دیگران شرایط بهتری داشته باشند.

نماینده مشهد با تاکید بر اینکه تشویق در افزایش جمعیت ابتدا باید کارشناسی شود، گفت: همانگونه که در کنترل موالید ناپخته عمل شد، امروز نیز باید مراقب باشیم برای اجرای منویات رهبری به گونه‌ای عمل کنیم که نظر معظم‌له را کارشناسی شده و با برنامه‌ریزی اجرایی کنیم و این همت سیاست گذاران را می‌طلبد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha