چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024

آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزهای علمیه کشور در جمع طلاب مدارس علمیه استان بوشهر گفت: نقش حوزه‌های علمیه در عصر غیبت پیروی از نقش مقدس پیامبر و پرچم‌داری حرکت مقدس امامان معصوم‌(ع) است.

به گزارش سرویس استان‌های خبرگزاری حوزه، مدیر حوزه‌های علمیه گفت: امام باقر و امام صادق(ع) با تلاش و پیگیری به دنبال انتشار معارف دینی جهت نخبه پروری و شایسته سالاری بودند و این رسالت در فضای جامعه دینی و اسلامی امروزه بر دوش حوزه‌های علمیه است.

مدیر حوزهای علمیه کشور با بیان این‌که بر اساس انتظار جامعه دینی وظیفه حوزه‌ها تربیت کردن عالم دینی است تاکید کرد: تربیت عالمان دینی و انسان‌های فقیه، فهیم و مسئولیت پذیر به جامعه از رسالت‌های سنگین حوزه‌هاست.

وی در ادامه اداره کردن مدارس و حوزه‌ها را از مهمترین کارهای کلیدی مدیران مدارس عنوان کرد و افزود: تهذیب نفس و اخلاق نیز باید مورد اهتمام جدی مدیران مدارس باشد زیرا اگر در برخی علوم مثل فقه و اصول به مرحله برسیم که اظهار نظر نماییم اما از رفتار و برخورد مناسب بی‌بهره باشیم اثرگذار نخواهد بود بنابراین اولین چیزی که مردم از یک عالم دینی حتی قبل از دانش و علم انتظار دارند منش اخلاقی است.

وی در ادامه با استناد به سخنی از امیرالمومنین علی‌(ع) که آن حضرت از پیامبر اکرم نقل نموده‌اند، اظهار داشت: هر کس برای خدا به دنبال علم باشد نه برای پست و موقعیت و جایگاه اجتماعی در حقیقت خود را به خدا واگذار نموده و خداوند هم در مقابل، جایگاه و موقعیت اجتماعی او را بالا می‌برد، همچنین چنین شخصی برای خدا از فصلی به فصل دیگر و از کتابی به کتاب دیگر عبور نمی کند مگر اینکه در خود احساس کوچکی کند.

آیت الله حسینی بوشهری گفت: رسالت مهم حوزه‌های علمیه بعد از دانش افزایی و تربیت عالم ایجاد روحیه خدا ترس در وجود طالبان علم است به طوری‌که احساس کنند هرلحظه در معرض دید یک دیده‌بان هستند.

وی در ادامه اظهار داشت: یک عالم دینی خود ساخته، باید به وظیفه دینی و تکلیف خود که همان حضور در میان مردم و جامعه است عمل کند.

مدیر حوزهای علمیه کشور عنصر زمان‌شناسی را برای طلاب مهم دانست و تاکید کرد: طلبه علاوه بر درس و اخلاق و رسالت تبلیغی باید زمان‌شناس باشد زیرا طلبه‌ای که زمان را نشناسد و شرایط زمان را درک نکند علی‌ رغم اینکه طلبه خوبی است ولی به‌درد جامعه امروزی نمی‌خورد بنابراین باید طلبه‌ای را در حوزه تربیت کنیم که هم بتواند پاسخگوی نیاز جامعه امروزی باشد و هم با شناسایی  نیازهای انقلاب آن را راهنمایی کند.

وی در پایان در توصیه‌هایی به طلاب ابراز داشت: کسانی که به تازگی وارد این مسیر شده‌اند لازم است محکم‌تر، قوی‌تر و استوارتر این راه را ادامه دهند.

گفتنی است، در این دیدار مدیر حوزه علمیه بوشهر حجت‌الاسلام خدری گزارشی کوتاهی از فعالیت‌های و پیشرفت‌های عمرانی و چشم‌انداز سخت‌افزاری و نرم‌افزاری حوزه استان را ارائه نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha