پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024

پژوهشگر تاریخ اسلام، از فعالیت گسترده وهابیت تندرو برای شیعه هراسی و انزوای شیعیان در شرایط امروز خبرداد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حسین رجبی عصر امروز در نشست علمی « بررسی وضعیت اهل سنت امروز »که به همت مرکز تخصصی شیعه شناسی در قم برگزار شد، با اشاره به تاریخچه اطلاق اهل سنت و شیعه، در اسلام، اظهارکرد: مسایل اهل سنت را باید از مناظر مختلف مورد بررسی قرار دهیم و اهل تسنن قبل وبعد از انقلاب و همچنین اهل سنت معتدل و افراطی را در این بررسی ها از هم منفک کنیم.

وی افزود: نزاع بین تفکرات شیعه و اهل تسنن از دیرباز وجود داشته است و همواره مکاتباتی بین علمای اهل تسنن و تشیع رد و بدل شده است؛‌ اما پس از پیدایش معتزله در بین مسلمانان، درگیری بین آنان و اهل حدیث که قائل به صور روایات بودند در گرفت و اهل حدیث، معتزله را گمراه و بدعت گر خوانده و خود را نیز اهل سنت و حدیث ذکر کردند و از همان موقع این کلام در ادبیات اهل سنت شکل گرفت.

این پژوهشگر تاریخ اسلام، خاطرنشان کرد: معتزلیون در مساله امامت نیز با شیعه درگیری هایی داشتند که علمای شیعه کتاب هایی  برای رد این مباحث ارایه می کردند؛ در قرن هشتم و با روی کار آمدن ابن تیمیه، تفکر خطرناک ضد شیعی شکل گرفت و او با ظاهر نگری مفرط،شیعیان را کافر نامید و به طور کلی با تاویل و آیات مرتبط با امامت با رویکرد انکار و رد و تکذیب مواجه شد.

وی گفت: همین تفکر باعث به وجود آمدن فرقه افراطی و تندرو و خشن وهابیت شد که همین الان هم در کتاب هایشان چهارمذهب اهل تسنن را رد می کنند و خود را رجال امروز اسلام می خوانند؛‌ درگیری های بسیاری بین این فرق اهل سنت در طول تاریخ بوجود آمده که برخی از آنها به کشتار یکدیگر نیز انجامید.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی خاطرنشان کرد: پس از حدوث انقلاب اسلامی، به طور کلی ترکیب اهل سنت در مقابل شیعه متفاوت شد؛‌یک گروه، گروهی بودند که از همان ابتدا با تندروی خاص خود شیعیان را بدعت کار و کافر معرفی می کردند که نتیجه همین تفکرات ایجاد خیزش علیه تشیع در اوایل انقلاب بود؛ نتیجه تفکر ابن تیمیه در احسان الهی زهیر متجلی شد که در شبه جزیره منجر به تشکیل سپاه صحابه شد.

وی افزود: این اتفاق از آنجا ناشی شد که با قدرت گرفتن شیعه به عنوان یک حکومت ایدوئولوژیک و قدرتمند نبض منطقه را در دست گرفت و‌آنان سعی کردند به هر شکلی که شده با این قدرت نوظهور مبارزه کنند؛‌ در مقابل این گروه، گروه معتدلی نیز بودند که بسیاری از روایات در تایید ائمه(ع) را می پذیرفتند و شان نزول آیات امامت را نیز قبول داشتند.

این پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: این گروه معتدل هم پس از انقلاب اسلامی احساس ترس داشتند و از رویارویی شیعیان با خود در هراس بودند اما مشی علما و بزرگان شیعه در هیچ دوره ای،کوبیدن اهل سنت نبوده است ولی در همین حال به خصوص در ده سال گذشته گروه های تندروی اهل سنت نیز روی افکار این گروه معتدل، تاثیرات بسیار زیادی گذاشتند و امروز دیده می شود که اشخاصی مانند قرضاوی که شخصیت تقریبی بود، امروزه به نوعی دیگر سخن می گوید و برای نابودی سوریه و روسیه و ایران دعا می کند.

وی گفت: این  گروه،جریان خطرناکی است که باید با دقت با آن مواجه شد ولی همانگونه که مراجع و بزرگان و رهبر انقلاب نیز بر آن تاکید دارند، هیچ وقت شیعه برای برهم زدن وحدت و مبارزه با اهل سنت، پیش قدم نشده و هیچ گاه قصد چنین کاری را نیز ندارد و همیشه بر لزوم وحدت جهان اسلام علیه اسلام هراسی تاکید می کند ولی امروز شاهد شیعه هراسی از سوی حکام سعودی و اردن و... هستیم که سعی می کنند به هر نحو ممکن افراد معتدل را نیز علیه شیعه بشورانند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha