چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024

رئیس دانشکده علوم قرآن دانشگاه کوفه گفت: متن عروة الوثقی، روشی که معرفت را شامل می شود و نیز همزیستی با معرفت را در برمی گیرد و از این رهگذر هرگونه شبهه ای را برطرف می کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، عبدالامیر کاظم زاهد در مراسم اختتامیه کنگره  بین المللی صاحب عروه،با ارائه مقاله ای  با بیان این که در اروپا و مراکز فلسفی غرب این عقیده وجود دارد که می توان با معرفت صحیح به حقیقت هر شیء یا مفهوم دست یافت اظهار کرد: مرحوم صاحب عروه هم مباحثی را در این حوزه مطرح کرده است.

وی افزود: در روش دوم که مسئله بینه مطرح است، امام موسی صدر عقیده دارد که استدلال بر حجیت بینه برای درک حقیقت روشی دقیق تر و بهتر محسوب می شود؛ مرحوم صاحب عروه معتقد است بینه دارای ویژگی های خاصی است و این خصوصیات در داوری و قضا نمود بیشتری می یابد.

رئیس دانشکده علوم قرآن دانشگاه کوفه با بیان این که شارحان عروه همواره به این مسئله اعتراف دارند گفت: دلیل آنها این است که اگر در بینه اعتماد آرای عمومی را نداشته باشیم هیچ مسئله واقعی بر آن ثابت نمی شد.

وی ادامه داد: سیره عقلایی هم در این میان حائز اهمیت است و باید مورد توجه محققان و پژوهشگران قرار گیرد.

کاظم زاهد عنوان داشت: نتیجه گیری من از این مقاله این است که متن عروة الوثقی سه مسئله را در بر می گیرد؛ نخست روشی که معرفت را شامل می شود و نیز هم زیستی با معرفت و از این رهگذر هرگونه شبهه ای را برطرف می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha