شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024

مدیر هسته امید آفرینان 1404 مرکز رشد واحدهای فناور علوم انسانی قم از تولید نمایشنامه های چند رسانه ای و ترکیبی براساس چارچوب های دینی خبر داد.

حجت الاسلام غلامرضا نصرتی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که این هسته از سال 1390 به همت جمعی از هنرمندان و حوزویان تشکیل شد، گفت: روانشناسان از ضمیر ناخودآگاه استفاده می کنند تا بتوانند مفاهیم خود را به ضمیر ناخود آگاه انتقال دهند، ایده ای نیز بر این اساس در این هسته مطرح شد تا براساس نمایش های ترکیبی چند رسانه ای، نمایشنامه هایی را آماده کنیم تا مطالب و ابعاد تربیتی را به ضمیرناخودآگاه مخاطبان منتقل کنیم.

وی با بیان این که بیشتر مخاطبان ما، مخاطبان خاص و دانش آموزان و دانشجویان هستند، ابراز داشت: نمایشنامه های چندرسانه ای "گمگشته1" و با تغییراتی "گمگشته2" و همچنین نمایش "شهید" را در شهرهای ملایر، همدان، قم، تهران و ... اجرا کردیم.

مدیر هسته امید آفرینان 1404 مرکز رشد واحدهای فناورعلوم انسانی قم تاکید کرد: نمایشنامه های "گمگشته" با موضوع تربیتی نقش پدر و مادر و محیط مدرسه در تربیت دانش آموز با بازی پنج بازیگر به روی صحنه رفت.

حجت الاسلام نصرتی ادامه داد: نمایشنامه "شهید" نیز شامل سه قسمت 15 دقیقه ای است که امسال در راهیان نور و سد کرخه و خرمشهر اجرا می شود.

وی افزود: قسمتی از این نمایش، فیلم، قسمتی تئاتر و قسمتی هم یک اجرای زنده روحانی است که مفاهیم تربیتی را به مخاطبان القا می کند.

حجت الاسلام نصرتی با تاکید بر این که هدف ما ایجاد یک رسانه جدید و ترکیبی است که در چشم انداز آینده نیز وارد مدیریت رسانه شویم، گفت: غرب از این رسانه برای انتقال فرهنگ خود استفاده می کند، چرا ما باید وارد حالت تدافعی بشویم، ما نیز باید از این رسانه استفاده کنیم و فرهنگ  خودمان را به دنیا منتقل کنیم.

مدیر هسته امید آفرینان 1404 مرکز رشد انسانی اظهار داشت: هر روز در اروپا تعدادمسلمانان روبه افزایش است و با استفاده از رسانه های چندترکیبی می توان شاهد رشد روز افزون در این زمینه بود.

حجت الاسلام نصرتی همچنین با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب به این نکته اشاره کردند که عرصه هنر و فرهنگ، عرصه و خاکریز فتح نشده انقلاب اسلامی است، عنوان کرد: تلاش ما در این  هسته این بوده که هنر غربی را بومی کنیم، کارمان نیز جهادی بوده، هر چند از سمت کسی هم حمایت نشدیم.

حجت الاسلام نصرتی گفت: اگر حمایت های مرکز رشد نبود، شاید کاری به جایی نمی بردیم؛ موسسه خاتم الاوصیا نیز تحت عنوان تشکل های دینی از ما حمایت می کند.

مدیر هسته امید آفرینان 1404 مرکز رشد انسانی ادامه داد نیروهای هنرمند ما حوزوی نیستند، اگر یک نمایش نامه حوزوی بود تفکرات دینی را بیشتر می توانستیم به مخاطبان القا کنیم، اما به  دلیل کمبود اعتبارات نمی توانیم از نمایشنامه نویسان حوزوی بهره مند شویم.

وی با اشاره به این که استفاده از رسانه های ترکیبی کار جدید و یک نوآوری است، تصریح کرد: هر کار نویی در ابتدا با مقاومت هایی روبه رو می شود، حتی افرادی می گفتند این ها تبلیغ نیست، اما این خود نیز یک تبلیغ است که از طریق هنر،مفاهیم دینی را به مخاطبان انتقال می دهیم، بیان هنری از همه چیز رساتر و ماندگارتر و نافذتر است.

حجت الاسلام نصرتی با بیان این که هنر باید اصالت اسلامی خود را حفظ کند، افزود: بیان هنری در مباحث دینی کمتر دیده شده و از آن استفاده شده است و ما نیز به  این سمت می رویم، حوزه علمیه کمتر از هنر در جهت تبلیغ استفاده می کند.

مدیر هسته امید آفرینان 1404 مرکز رشد انسانی با تاکید بر اینکه هسته های حوزوی از بدنه حوزه علمیه جدا شده است، تصریح کرد: هسته های حوزوی مختلف در مرکز رشد راه اندازی شده که به نهادهای دیگر گرایش پیدا می کنند.

گفتنی است، مرکز رشد واحدهای فناور علوم انسانی ببا هدف بالندگی، خلق ایده ها و کاربردی کردن علوم انسانی مطابق با چارچوب های اسلامی، فعالیت های خود را در قم آغاز کرد. این مرکز درصدد است با تجاری سازی ایده های طلاب جوان در عرصه های مختلف علوم اسلامی و انسانی، به اسلامی سازی علوم انسانی به صورت کاربردی کمک کند.

حمایت های این مرکز در قالب ایجاد فضای مناسب، تجهیزات اداری و ارائه خدمات مشاوره ای در زمینه های فنی، اقتصادی، راهبردی و حقوقی کاملا رایگان است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha