چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ |۲۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 29, 2024

جمعی از طلاب و فضلای شیعه و سنی شبه قاره هند با حضور در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی از نزدیک با فعالیت های این مرکز علمی، پژوهشی و تحقیقاتی حوزه علمیه آشنا شدند.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، در این بازدیدکه در آستانه مبعث حضرت رسول(ص) برپا شد لوح فشرده دانشنامه نبوی توسط مدیر بین الملل مرکز نور تشریح گردید.

محسن مس چی با اشاره به محتوای لوح فشرده چند رسانه ای دانش نامه نبوی اظهارداشت: این لوح دارای 246عنوان کتاب در 894 جلد از منابع معتبر به زبان فارسی و عربی، واژه نامه مرتبط با پیامبر اکرم(ص) و مباحث جانبی، امکان دسته بندی و جمع آوری اطلاعات به صورت نمودار درختی، ده عنوان لغت نامه در 62جلد با قابلیت جستجو از جمله ویژگیهای این نرم افزار است.

وی افزود: ارائه واژه نامه مرتبط با پیامبر اکرم(ص) و مباحث جانبی، امکان دسته بندی و جمع آوری اطلاعات به صورت نمودار درختی، ده عنوان لغت نامه در 62جلد با قابلیت جستجو از جمله ویژگیهای این نرم افزار است.

مس چی ادامه داد: ارائه آیات و کلمات قرآنی مربوط به پیامبر اعظم(ص) همراه با اتصال به تفسیر و شان نزول آنها، نمایش شجره نامه انساب رسول اکرم(ص) و ذریه آن حضرت، متن زیارات و ادعیه مربوط به حضرت و قابلیت ترجمه و پخش صوت و همچنین نمایش و قرائت بیش از 4000 بیت از سروده های شاعران به زبان فارسی و عربی از دیگر ویژگیهای این نرم افزار می باشد.

مدیر بین الملل مرکز نور در بخش دیگری از سخنانش به ارائه توضیحات بیشتری از محتوای نرم افزار دانشنامه نبوی پرداخت و گفت: تنها در بخش کتابخانه تخصصی پیامبر(ص) 246عنوان کتاب در 894 جلد از منابع معتبر به زبان فارسی و عربی گنجانده شده است.

وی افزود: ارائه بیش از 6800کلید واژه، 4100 نمایه و 36هزار موضوع استخراج شده از سخنان حضرت رسول(ص) برگرفته از کتاب بحارالانوار و نمایش 82تصویر و 108 نقشه در بخش نگارخانه از دیگر محتویات این دانشنامه به شمار می رود.

این محقق و پژوهشگر مسائل سیاسی ادامه داد: متن زیارات و ادعیه نبوی به همراه ترجمه و صوت، کتاب شناسی حدود چهار هزار و400 عنوان کتاب، مقاله، دائرة المعارف، مجموعه مقالات و پایان نامه های مرتبط به پیامبر(ص) به همراه تصویر روی جلد آنها در این نرم افزار اسلامی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

مس چی، پژوهش در متون از طریق فهرست کلمات، جستجوی ترکیبی و فهرست سازی را از قابلیت های این نرم افزار دانست و اظهار داشت: تدوین درختواره با بیش از 15هزار مدخل و 35هزار فیش از 19 عنوان کتاب در53جلد درباره زندگی و سیره فردی و اجتماعی حضرت از قابلیت های این نرم افزار می باشد.

وی بیان داشت: گاه شمار تاریخ زندگانی پیامبر و نمایش رخدادها در بستر زمان با امکان اتصال به متون برنامه، ارتباط واژگان متن با لغت نامه های برنامه و ارائه اطلاعاتی درباره نسخه شناسی، کتاب و مؤلف با قابلیت انتقال متن و چاپ از دیگر قابلیت های دانشنامه است.

وی، به قابلیت های پژوهشی این نرم افزار اشاره کرد و افزود: نمایه زنی، حاشیه نویسی، علامت گذاری و رنگی کردن، یادداشت برداری و ذخیره متون با فرمتRtf ، Unicode و یا Ansi و ارسال متن یادداشت شده از طریق پست الکترونیکی از جمله توانایی های پژوهشی این نرم افزار می باشد. 

وی ادامه داد: جستجو، جایگزینی، درج ساعت، تاریخ، تصویر، مقایسه دو یا چند سند، تغییر سبک نمایش، بزرگنمایی متن، تغییر رابط کاربری به سه زبان؛ فارسی، عربی و انگلیسی از دیگر قابلیت های این لوح فشرده است.

وی گفت: نزدیک شدن برنامه به استانداردها و ویژگی های ویندوز به منظور تسهیل استفاده کاربر از برنامه و انتقال مستقیم متن و فهرست انتخابی از برنامه به محیط MS-Word   و برعکس از دیگر قابلیت های منحصر به فرد نرم افزار دانشنامه نبوی می باشد.

انتهای پیام    313/17

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha