یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024

اين نشست به منظور هماهنگي تبليغي و دستيابي به راهبردها و راهکارهاي مناسب تبليغ در ماه مبارک رمضان برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، در آستانه حلول ماه مبارک رمضان علما، روحانيون،ائمه جماعات و مبلغين مراکز اسلامي و مساجد بريتانيا روز شنبه 15 خرداد به دعوت مرکز اسلامي انگليس در لندن، گردهم آمدند تا در پانزدهمين اجلاس ساليانه خود به بحث و تبادل نظر پيرامون موضوع " توجه به نقش زمان و مکان در رساندن پيام اسلام " بپردازند.

اين نشست که با حضور جمع کثيري از روحانيون وائمه جماعات و مبلغين مقيم بريتانيا و روساي مراکز اسلامي ازشهرها و مليتهاي گوناگون ودر محل مرکز اسلامي انگليس در لندن برگزار شد، در ادامه برگزاري جلسات ساليانه گذشته و بمنظور هماهنگي تبليغي ودستيابي به راهبردها و راهکارهاي مناسب تبليغ درماه مبارک رمضان بود.

 

 مسئول مرکز اسلامي گلاسگو: دنیا، دنیای رسانه است

اولين سخنران اين نشست حجت الاسلام سعيد سبحاني مسئول مرکز اسلامي گلاسگو بود که در سخنان خود دنياي امروز را دنياي ارتباطات و رسانه ناميد و با تاکيد بر اينکه بشر امروز از نظر تکنولوژي مشکلي ندارد بلکه مشکل اساسي انسان امروز هدف، ايمان، تبليغات متکي بر عقل و وحي وفطرت است ، گفت: تبليغ، با نقطه آغازين خلقت انسان و هبوط آدم بر زمين پيوند دارد چرا که انسان داراي انديشه و عقل است و تمايل دارد اعتقاد خود را به ديگران منتقل نمايد.

 

* ضرورت استفاده از هنر در تبلیغ

وي افزود: دانشمندان، فلاسفه و شعرا براي تبليغ از هنر بهره مي جستند چرا که کار هنر اين است که آنچه در قالب استدلال و تعقل، دور از دسترس باقي مي ماند را براي ديگران مفهوم سازد و عاليترين تجليّات هنري را مي توان در بلاغت قرآن ، امثال و قصص قرآني يافت.

حجت الاسلام سبحاني اضافه کرد: همانگونه که دو عنصر زمان ومکان تعيين کننده در اجتهاد مي باشند، در محتوا و شيوه خطابه وتبليغ نيز موثرند.

 

* مبلغ درک کاملی از مخاطب داشته باشد

وي عنصر ديگر مهم در تبليغ را مخاطب خواند و گفت: مبلغ بايد درک کاملي از شناخت مخاطب و ظرفيت او وشرايط اجتماعي و افکار و گرايشهاي او داشته باشد تا بتواند پيام تبليغي خود را به او منتقل نمايد.

 

* الگوي تبليغي قرآن کريم در زمينه اثرپذيري بر مخاطبين

وي الگوي تبليغي قرآن کريم در زمينه اثرپذيري بر مخاطبين را نزول تدريجي آيات قرآني در يک دوره 23 ساله بر مي شمارد و تکميل شريعت واحکام متناسب با ظرفيت در زمان ومکان و شرايط مختلف را بيانگر اهتمام پيامبر اکرم به مساله مخاطب شناسي و مقتضيات مخاطبين مي داند.

حجت الاسلام سبحاني به محتواي پيام تبليغ به عنوان عنصر مهم ديگر در تبليغ اشاره کرد و گفت: قرآن ، استفاده از احاديث نبوي وائمه معصومين و استفاده از عقل و وجدان به عنوان کلمه طيبه بر مبناي حکمت ومنطق و همچنين استفاده از الگوي و رفتارصالحان مي تواندبهترين منابع تبليغي براي مبلغان ديني باشد و مبلغ با بکارگيري محبّت مي تواند پيام الهي را از مرز حس و عفل به عمق جان انسانها نفوذ دهد.

 

* تبيين دوره هاي جديد آموزشي کالج اسلامي لندن

سخنران بعدي اين گردهم آيي حجت الاسلام سيد تقي رضوي به عنوان نماينده کالج اسلامي لندن بود که با تاکيد بر اينکه تبليغ معارف ديني يکي از اهداف اصلي کالج اسلامي براي رشد و پرورش جوانان و فرزندان جامعه اسلامي است و از اين راه احکام ديني و اصول اسلامي را به زبان انگليسي به آنان که در اين کشور زندگي مي کنند مي آموزد ، به تبيين دوره هاي جديد آموزشي کالج اسلامي لندن در مقاطع مختلف تحصيلي پرداخت.

وي به مبلغان ديني تاکيد داشت که فرزندان و جوانان مسلمان را تشويق نمايند تا با فراگيري علوم اسلامي به زبان انگليسي بويژه در کالج اسلامي لندن، آنان بتوانند مبلغان آينده ديني براي ترويج وگسترس معارف اسلامي در کشورهاي غير اسلامي باشند.

 

* وحدت ميان مذاهب اسلامي لازمه انتقال پيام اسلام به جهانيان

در ادامه جلسه حجت الاسلام سيد امير حسين نقوي از روحانيون پاکستاني مقيم بيرمنگهام طي سخنان خود بر شناخت کامل روحانيون ومبلغان ديني از شرايط زمان ومکان و مسئوليتها تاکيد مرد وافزود: در عصر غيبت امام زمان ، وظيفه ما مبلغين ديني سنگين تر است و اگر مي خواهيم پيام ورسالت ديني ما اثرگذارتر باشد بايد تبليغ دين را با شناخت شرايط زماني و مکاني مختلف به انجام برسانيم.

وي با اشاره به تبليغات گسترده و فتنه انگيزي دشمنان اسلام ميان جوامع اسلامي بويژه شيعيان ، تاکيد کرد که واکنش تبليغي مبلغان نيز بايد متناسب شرايط زماني و مکاني اين تهاجمات مبتني بر عقل و منطق باشد و در اين ماه مبارک رمضان که ماه تبليغ و ماه قرآن است بايد فرصت را غنيمت بشماريم و از آن استفاده نماييم.

 

* تشکر از رهنمودهای آیت الله العظمی خامنه ای

حجت الاسلام سيد امير حسين نقوي با تشکر از رهنمودهاي حضرت ايت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در هدايت جوامع اسلامي، در شرايط کنوني جهان اسلام بر لزوم وحدت و هماهنگي بيشتر ميان مذاهب مختلف اسلامي شيعه وسني تاکيد ورزيد و گفت : تنها از طريق اين وحدت است که مي توانيم پيام الهي و اسلام را به گوش جهانيان برسانيم و انسانها را از گمراهي نجات بخشيم و علما و روحانيون شيعه بايد پيشقدم باشندوبا ارتباط با روحانيون وانديشمندان ديگر مذاهب اسلامي زمينه ساز وحدت ميان مسلمانان باشند.

 

* مسئول مجمع اسلامي لندن: از مطالب تفرقه انگیز پرهیز شود

سخنران ديگر اين همايش حجت الاسلام و المسلمين عالمي مسئول مجمع اسلامي لندن بود که در سخنان خود به لزوم دقت در محتواي تبليغ اشاره کرد و گفت: مبلغين ديني در خطابه هاي خود بايد از هرگونه مطالب تفرقه انگيز و فتنه انگيز پرهيز نمايند و تلاش نمايند تا جوامع اسلامي را به سوي آرامش و وحدت رهنمون نمايند.

وي افزود: بهترين الگو براي مبلغان ديني در رفتارهاي اجتماعي و شيوه تبليغ مبتني بر شناخت زمان ومکان؛ پيامبر بزرگوار اسلام واميرالمومنين علي (ع) هستند که همه کساني که داعيه تبليغ ارزشها ومعارف اسلامي را دارند براي حفظ شريعت و راه پيامبر و حضرت علي (ع) بايد آنان را الگوي خود قرار دهند و همواره در شرايط زماني و مکاني مختلف ، مصالح اسلامي را مدّ نظر داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمين عالمي اضافه کرد درشرايط کنوني که دشمنان اسلام سعي در ايجاد دشمني و تفرقه ميان جوامع اسلامي را دارند ، بايد روحانيون وانديشمندان و مبلغين ديني هوشيار باشند و به گونه اي عمل کنند که مردم از راه قرآن و مکتب اهل بيت فاصله نگيرند.

 

* تاکید رييس جامعه علماي شيعه اروپا بر استفاده از ابزارهای رسانه ای

در ادامه برنامه اين گردهم آيي حجت الاسلام سيد عليرضا رضوي رييس جامعه علماي شيعه اروپا در سخنان خود بهترين راه شناخت زمان ومکان در تبليغ دين را استفاده از ابزارهاي رسانه اي بر شمرد و افزود: مبلغين ديني با مطالعه و تحقيق بايد به شيوه هاي مختلف هنر تبليغ و استفاده از واژگان گوناگون تبليغي بويژه در عصر کنوني که عصر اطلاعات و ارتباطات براي جوانان است ، دست يابند.

وي افزود: بهترين تبليغ ، تبيين آيات قرآني براي مخاطبين و بويژه جوانان است که بايد تفسير آيات الهي با شيوه ها وروشهاي نوين و به دور از تفسير به راي براي جوانان تشريح شود.

وي بيان نمود : درتبليغ معارف و ارزشهاي اسلامي بويژه در کشورهاي غير اسلامي ، نقش زبان و توانايي تبليغ به زبانهاي ديگر حائز اهميت است و نمي توان آن را در انتقال پيام الهي و اسلامي ناديده گرفت. براي مثال در اين کشور براي يک فرد انگليسي بايد به انگليسي براي او معارف و ارزشهاي اسلامي تبيين شود و لذا ضروري است که روحانيون ومبلغان ديني بايد به اين امر اهتمام ورزند و به فراگيري زبانهاي ديگر بويژه زبان انگليسي براي تبليغ بپردازند.

 

* روحانی لبنانی مقیم لندن: در برهه حساسی قرار داریم

ديگر سخنران اين نشست حجت الاسلام حاتم ابوديه امام مسجد امام حسين که محل تجمع شيعيان لبناني مقيم لندن مي باشد ، بود که در سخنان خود علما و روحانيون ومببلغان ديني را وارثان انبياء و اولياء الهي دانست و گفت : در شرايط استثنايي کنوني که همه دشمنان اسلام هم دست شده اند تا دين اسلام را دين خشونت و چهره اي نامناسب از اسلام را مطرح نمايند ، روحانيون بايد هوشيارانه تر به مسئوليتهاي ديني خود عمل نمايند و وظايف خطيري را که برعهده دارند به انجام برسانند و با بهترين ومناسبت ترين روشهاي تبليغي منطبق با علم روز آشنا شوند وآنها را بکار بندنند تا بتواند بخوبي از اسلام عزيز دفاع نمايند.

وي افزود: يک مبلّغ ديني مي بايستي با سخن خوب و درست وشفاف و متقن؛ عاملي براي رساندن پيام خدا و اسلام به ديگران باشد در غير اينصورت دشمنان دين وبشريت مديريت گمراه کردن انسانها را بدست خواهند گرفت .

حجت الاسلام حاتم ابوديه فرصت ماه مبارک رمضان را ، فرصتي مغتنم براي انتقال معارف وارزشهاي اسلامي خواند و گفت : اين فرصت ، مناسب ترين فرصت براي انجام وظايف ديني است و با روشنگري در اين ماه مبارک مي توان مانع تفرقه و ضعف و پراکندگي امت اسلام شويم و اين برهه کنوني ، برهه حساسي است که همه ما بايد به آن اهتمام بيشتري ورزيم.

 

* سخنرانی نماینده ولی فقیه در انگلیس 

در بخش پاياني پانزدهمين همايش مبلغين، روحانيون ، ائمه جماعات ومسئولين مراکز اسلامي بريتانيا ، حجت الاسلام والمسلمين معزي نماينده حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در بريتانيا و رييس مرکز اسلامي انگليس، ضمن تشکر از شرکت کنندگان در اين نشست، هدف از برگزاري اينگونه همايش ها را بررسي و تحليل مسائل جهان اسلام و تشخيص درست راهکارهاي مناسب تبليغي بويژه در ماه مبارک رمضان و نهادينه کردن فرهنگ قرآني و اسلامي در ميان خانواده هاي مسلمان دانست.

 

* آگاهی از زمان و مکان، شرط موفقیت در تبلیغ

رييس مرکز اسلامي انگليس همچنين با تبريک ماه مبارک رمضان ، اين ماه را يکي از بهترين و با عظمت ترين و با فضيلت ترين ماههاي اسلامي دانست وگفت: اگر بنا داريم که تبليغ موثر و اثرگذار باشد بايد عالم وعارف به زمان ومکان باشيم و از فرصتهاي مغتنم بهره بيشتر ببريم و با تدبّر و تامل بيشتر در هنر تبليغ بويژه در دوران کنوني ، شناخت بيشتر و بهتري را از شيوه هاي تبليغي روزآمد کسب نماييم.

وي افزود: روزگاري دشمنان دين تلاش داشتند تا دين را افيون توده ها معرفي کنند ولي ديدند که دين عاملي براي ساخت جامعه و ايجاد حکومت و مديريت اوضاع اقتصادي و اجتماعي مردم شد.

حجت الاسلام والمسلمين معزي با طرح اين موضوع که تمامي دشمنان دين واسلام درصدند تا نگذارند که اسلام و حکومت اسلامي به سرانجام برسد و پيروز شود، اظهار داشت: امروز ناسيوناليسم ، سوسياليست، کمونيست شکست خورده وديگر نشاني از آنها نيست و چون ديده اند که در اين شرايط اسلام قدرتمندانه آمده و خود را مطرح نموده و بخوبي توانايي هدايت بشريت را دارد، همه دست بدست هم داده اند تا عليه اسلام فعاليت کنند.

 

* تندروهای مصر محکوم به شکست شدند

وي افزود: متاسفانه برخي نيز با انديشه هاي نادرست در کشورهاي اسلامي بويژه مصر، عاملي براي تاييد دشمنان اسلام بويژه آمريکا شدند و حتي از محکوم نمودن به شهادت رساندن يکي از عالمان شيعه و چند نفر مسلمان بيگناه دوري جستند که نهايتاً محکوم به شکست شدند.

رييس مرکز اسلامي انگليس با اشاره به اينکه انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام خميني توانست يک حکومت ديني را ايجاد نمايد که پس از گذشت 34 سال ، مردم با حضور 72 درصدي خود در انتخابات رياست جمهوري شرکت کنند و پيروز شوند، افزود: من به عنوان فردي از جايگاه اسلام و نه ايران، به اين پيروزي افتخار مي کنم و اعلام مي نمايم که مسلمانان مي توانند و قادرند که با اتحاد يکديگر در برابر قدرتها و دشمنان بايستند و حکومت اسلامي را اداره کنند.

 

* انتخابات نشان داد تحریم ها اثری در عزم ایرانیان ندارد

وي افزود: دشمنان دين با ايجاد تحريم هاي گسترده ، که در نوع خود از بزرگترين تحريم هاي اتخاذ شده بوده است ،تصور داشتند که مي توانند مردم را وادار به مقابله با حکومت اسلامي ايران نمايند، ولي مردم غيور ايران با حضور گسترده خود به جهانيان نشان دادند که حامي و پشتيبان حکومت هستند و تحريم ها نيز اثري در تصميم راسخ آنان ندارد.

 

* اسلام، دین منطق و استدلال است

رييس مرکز اسلامي انگليس با اشاره به فعاليت کشورهاي غربي در ايجاد اسلام هراسي ميان مردم خود ، تاکيد کرد : اسلام دين عقلانيت و خردورزي و مکتب شيعه و اهل بيت ، مکتب عقل و عرفان و استدلال و منطق و اجتهاد و عالم به زمان و مکان است و همه روحانيون و مبلغان ديني موظفند در بيان وخطابه هاي خود ، اين وقار و فهم وشعور شيعه را به ديگران معرفي کنند و با وجود جوانان مومن ومتدين وبا بهره گيري از ابزارهاي مدرن تبليغي ، همه بايد تلاش و کوشش خود را بکار بندنند تا چهره واقعي اسلام و مکتب تشيع را به جهانيان عرضه نمايند.

بنابراين گزارش پيش از برگزاري همايش ، روحانيون وائمه جماعات و مبلغين و روساي مراکز اسلامي بريتانيا، نماز ظهر وعصر خود را به امامت حجت الاسلام والمسلمين معزي نماينده مقام معظم رهبري و رييس مرکز اسلامي انگليس اقامه کردند و آغازين برنامه گردهم آيي روحانيون، تلاوت آياتي از قرآن کريم با قرائت زيباي آقاي مصطفي مرجان يکي از قاريان بين المللي قران کريم بود. در پايان اين مراسم نيز کتابهاي ارزشمندي به رسم هديه به روحانيون شرکت کننده در مراسم اهدا گرديد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha