پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024

معاون فرهنگی و نشر معارف قرآن و عترت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) به تشریح فعالیت‌ها و ویژه برنامه‌های حرم مطهر در ماه مبارک رمضان پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام سید مصطفی حسینی، امروز در نشستی با اصحاب رسانه که در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، اظهار داشت:‌ ماه رمضان، مقطعی مؤثر در نشر معارف قرآن و عترت است و آستان مقدس قم به عنوان  یک نهاد بزرگ فرهنگی تلاش دارد از ظرفیت‌های این ماه پربرکت برای نشر معارف اسلامی استفاده کند.

وی با بیان این که در ماه بهار قرآن، یکی از شاخص‌ترین برنامه‌های حرم مطهر که بسیار تأثیرگذار بوده است، فعالیت‌های قرآنی می‌باشد، ادامه داد: در رأس برنامه‌های قرآنی، آیین ترتیل خوانی قرآن کریم قرار دارد که به صورت زنده از رسانه ملی پخش می‌شود و با توجه به استقبال گسترده از این برنامه، تلاش می‌شود تا هر ساله این مراسم از نظر کیفی و کمی رشد داشته باشد.

معاون فرهنگی و نشر معارف قرآن و عترت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به آغاز آیین ترتیل خوانی یک جزء از قرآن کریم در ماه مبارک رمضان، همه روزه از ساعت 14:45 در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر، ابراز داشت:‌ مراسم ترتیل خوانی بعد از سخنرانی و تفسیر قرآن حضرت آیت الله مکارم شیرازی برگزار می‌شود، همچنین پیش از آغاز قرائت قرآن توسط قاریان مطرح کشوری، نکات برجسته تفسیری قرآنی پیرامون جزئی که قرائت می شود، به مدت ده دقیقه توسط حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌ابوالقاسمی ارائه می‌شود.

وی به برگزاری مسابقه قرآنی حرم حضرت معصومه(س) به صورت روزانه اشاره کرد و افزود:‌ بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، همچون دو سال گذشته، آیین ترتیل خوانی ویژه نوجوانان نیز همه روزه از ساعت 10:45 دقیقه در شبستان امام خمینی(ره) برگزار می‌شود؛ در این مراسم نیز نکات تفسیری توسط آقای امینی، نوجوان حافظ قرآن تبیین می‌گردد.

حجت‌الاسلام حسینی درباره برنامه ترتیل خوانی روزانه یک جزء از قرآن کریم ویژه خواهران هم گفت: آیین ترتیل‌خوانی ویژه خواهران با بیان نکات تفسیری به صورت اختصاصی در ساعت 10:45 دقیقه رواق حضرت خدیجه(س) برگزار می‌شود.

وی با اشاره به تشکیل کمیته فنی تخصصی برگزاری آیین‌های ترتیل‌خوانی در حرم مطهر حضرت معصومه(س) اظهارداشت:‌ هر کدام از این برنامه‌ها دارای یک کمیته فنی تخصصی می‌باشد که از ماه‌ها قبل با برگزاری نشست‌هایی، قاریان قرآن را مورد ارزیابی قرار داده‌اند؛ در روزهای برگزاری آیین ترتیل‌خوانی نیز این کمیته قاریان را ارزیابی کرده و در صورت لزوم، نکات لازم را به آنها تذکر می‌دهند.

این فعال فرهنگی و قرآنی خاطرنشان کرد: شورای عالی قرآن آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) نیز بر عملکرد کمیته‌های فنی نظارت دارد و با نظارت این شورا، برنامه ترتیل خوانی حرم مطهر برگزار می‌شود.

وی در ادامه به دیگر برنامه‌های روزانه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) اشاره کرد و گفت: در ماه مبارک رمضان، برنامه‌های حرم مطهر از سحرگاه با قرائت دعای سحر پیش از اذان صبح آغاز و با نیایش صبحگاهی با عنوان "طلیعه بندگی" ادامه می‌یابد.

حجت‌الاسلام حسینی ادامه داد:‌ پس از آیین ترتیل خوانی ویژه نوجوانان و بانوان، ویژه برنامه "بحر کرامت" از ساعت 12 در حرم مطهر آغاز می‌شود که این برنامه در نیمه اول ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین فرح‌زاد و در نیمه دوم ماه ضیافت الهی با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حیدری کاشانی برگزار می‌گردد.

وی با اشاره به برگزاری ویژه برنامه عصرگاهی "در سایه سار کرامت"  با سخنرانی حجت الاسلام سید محسن سعیدی، ادامه داد: در شب‌های رمضان، یک ساعت بعد از نماز مغرب و عشا ویژه برنامه "شب‌های آسمانی" با سخنرانی اساتید و فضلای حوزه در حرم مطهر برگزار می‌شود؛‌ در این برنامه حجج الاسلام والمسلمین مؤمنی، میردامادی و ماندگاری در دهه‌های اول تا سوم ماه ضیافت الهی به سخنرانی می‌پردازند.

معاون فرهنگی و نشر معارف قرآن و عترت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به تقارن ماه مبارک رمضان با تابستان و ویژه برنامه‌های قرآنی و فرهنگی حرم مطهر برای سنین مختلف، گفت:‌ مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل بیت(س) در سومین سال فعالیت خود، در ایام تابستان برنامه‌های مختلفی برای 3 هزار نفر از کودکان،‌ نوجوانان و جوانان در دو شعبه خود در شبستان نجمه خاتون و خیابان حجتیه قم برگزار می‌کند.

وی درباره برگزاری دوره‌های کوتاه مدت در حرم مطهر، خاطرنشان کرد: در ایام ماه مبارک رمضان، دوره کوتاه مدت قرآن‌شناسی قبل از اذان مغرب و دوره امام حسن(ع) شناسی بعد از نماز ظهر و عصر، در شبستان نجمه خاتون برگزار خواهد شد، همچنین تفسیر سوره دهر و آغاز دوره‌های تابستانی در رشته‌های روخوانی،‌تجوید، ترجمه مفاهیم و... از دیگر برنامه ها می باشد.

حجت‌الاسلام حسینی به اجرای طرح "در پناه بانوی کرامت" در ایام تابستان و رمضان ویژه خواهران و "به سوی بهشت"، ویژه دانش آموزان مقاطع راهنمایی و دبیرستان اشاره کرد و گفت:  این برنامه شامل حلقه‌های معرفتی، هیئت‌های دانش‌آموزی، جُنگ‌ها، کارگاه‌ها و... می‌باشد.

معاون فرهنگی و نشر معارف قرآن و عترت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) ادامه داد: برای ایجاد فضایی برای استفاده حداکثری خانم‌ها از برنامه‌های قرآنی حرم مطهر، خدمات ویژه‌ای به کودکان آنان ارائه می‌شود.

وی به ویژه برنامه‌های حرم مطهرحضرت معصومه(س) در شب‌های قدر اشاره کرد و افزود: برنامه‌های لیالی قدر از  21:30 با قرائت دعای ابوحمزه ثمالی، سخنرانی، مداحی و قرائت دعای جوشن کبیر و آیین احیا تا ساعت 3 بامداد ادامه خواهد یافت.

حجت الاسلام حسینی افزود:‌ بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان دعای ابوحمزه ثمالی توسط حجت‌الاسلام میردامادی،‌ سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین ‌قاضی عسگر، مداحی و قرائت دعای جوشن کبیر حسینی‌نژاد و آیین احیا نیز توسط آیت الله ‌کریمی جهرمی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری مراسم شب بیست و یکم ماه رمضان با قرائت دعای ابوحمزه ثمالی توسط حجت‌الاسلام ضیائی، سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری، قرائت دعا ‌جوشن کبیر توسط سید مهدی میرداماد و مراسم احیا توسط آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، گفت: در شب 23 ماه مبارک رمضان نیز قرائت دعای ابوحمزه ثمالی توسط حجت‌الاسلام شهیدی، سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری، قرائت دعای جوشن کبیر توسط حاج عباس حیدرزاده و آیین احیای شب قدر توسط‌ حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی برگزار می‌شود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha