جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024

حجت الاسلام والمسلمین عزالدین رضانژاد،‌روز گذشته در نشست «جریان‌ها یانحرافی در موضوع مهدویت» که در بخش حوزوی نمایشگاه قرآن برگزار شد به بررسی جریان های انحرافی در موضوع مهدویت در عصر حاضر پرداخت و آسیب‌شناسی مبتلابه این بحث را کالبدشکافی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عزالدین رضانژاد در واشکافی بحث مهدویت و اهمیت آن گفت: مهدویت یکی از مسایل اساسی اسلام و مسلمین است و تنها به شیعیان اختصاص ندارد،‌بلکه دامنه آن بر اساس احادیث متقن پیامبر اسلام (ص) همه جهان اسلام را در بر گرفته است و همه مسلمانان جهان منتظر ظهور حضرت مهدی(عج) در آخر زمان هستند.

او افزود: اندیشه منجی موعود در قرآن هم با قراینی مطرح است و آیاتی در قرآن وجود دارد که بر ظهور حضرت مهدی(ع) دلالت دارند.

این کارشناس قرآن و مهدویت گفت: یکی از آیاتی که می‌توان به آن اشاره کرد، آیه ۲۳ سوره توبه است که در آن خداوند وعده داده است اسلام بر همه ادیان چیزه می‌شود .

حجت الاسلام والمسلمین رضانژاد توضیح داد : در سوره انبیاء آیه ۱۰۵ نیز خداوند وراثت صالحان بر زمین را وعده داده است و این وعده جز با حکومت حضرت مهدی(ع)  محقق نمی‌شود.  همچنین آیه۵۵ سوره نور و آیه‌های ۵ و ۶ سوره قصص از دیگر آیاتی است که به ظهور حضرت مهدی دلالت دارد.

سخنران این نشست تأکید کرد: با توجه به قراین و شواهد موجود، همه مسلمانان جهان به ظهور حضرت مهدی(ع) اعتقاد دارند، اما دامنه اعتقاد به ظهور به دوشکل مهدویت شخصی و مهدویت نوعی تقسیم می‌شود.

*انواع مهدویت

مهدویت نوعی یعنی هر شخصی در هر دورانی به هدایت جامعه دم زند مهدوی است در حالی که شیعیان عثنی عشری معتقد به ظهور حضرت مهدی (عج) حی و زنده هستند که فرزند امام حسن عسگری(ع) است و از نسل امام حسین (ع) است و دو غیبت صغری و کبری دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین  رضانژاد افزود : در طول تاریخ افراد زیادی بوده‌اند که به دورغ ادعای مهدویت کرده‌اند که نمونه آن‌ها افرادی مانند  احمد بن حسین رازی، علی بن محمد سجستانی، درویش رضا قزوینی و علی محمد شیرازی معروف به باب هستند.

 وی ادامه داد: در عصر حاضر و در ۵۰ سال گذشته نیز جریانهایی به نام مهدویت بوجود آمده‌اند که برخی از آن‌ها حتی در۳۰ سال گذشته در کشور خودمان بروز کرده‌اند و با برخورد مقامات مسئول، فتنه آن‌ها خنثی شده است که نمونه آن‌ها ادعای شخصی به نام کاظمینی بوده است که خود را نوه بیست و هفتم امام موسی کاظم(ع) معرفی می کرد.

*ویژگی‌های مدعیان دروغین

وی افزود : ویژگی همه مدعیان دروغین مهدویت، شامل عقل گریزی ،‌خرافه پردازی ، خود محوری ، عالِم گریزی، به کارگیری نصوص متشابه، تعصب و فرقه گرایی، درشت گویی و ادعاهای متناقض ، پیروی از تمایلات نفسانی ،‌تاویل گرایی و سوءاستفاده از وضع و بحران های سیاسی و اجتماعی است که باید بر این اساس این جریان ها شناخته شده و با آن‌ها برخورد شود.

حجت الاسلام والمسلمین  رضانژاد توضیح داد : اکنون در دوره ای به سر می‌بریم که استکبار جهانی قصد ضربه زدن به اسلام ناب را دارد و از بروز جریان های انحرافی مهدویت استفاده می‌کند، بنابراین مؤمنان باید با ثبات قدم ، پیراسته ساختن آموزه مهدویت از دروغ و خرافه ، بازخوانی دوباره آموزه مهدویت، جلوگیری از سیطره نااهلان بر اندیشه مهدویت، تبیین جایگاه و مسؤولیت علما، دشمن شناسی اندیشه مهدویت، رویکرد کیفیت‌گرا به آموزه مهدویت و باز تعریف مکتب انتظار نسبت به حفظ اعتقادات و آموزه های اصیل اسلام ناب محمدی و جلوگیری از بروز جریان های انحرافی اقدام کنند.

نشست بررسی جریان های انحرافی در موضوع مهدویت در عصر حاضر از سوی بخش حوزوی نمایشگاه قرآن جمعه شب ساعت ۲۲ در محل سالن اجتماعات بخش حوزوی نمایشگاه برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha