یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ |۲۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 2, 2024

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: جای تأسف دارد که با شب قدر به صورت کلیشه‌ای برخورد می‌کنیم و گاهی ارتباط ما با شب قدر، کالبدی بدون محتوای واقعی و روح می باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با گرامی داشت فرا رسیدن لیالی قدر، اظهار داشت:‌ مقوله سرنوشت برای بشریت، مقوله ای پر بها و با ارزرش است که نقش محوری در زندگی انسان دارد.

وی با  بیان این که انسان‌ها در شکل فرد، خانواده‌، جامعه و حتی تمدن‌ها برای سرنوشت هرچه بهتر، تلاش بسیاری داشته‌اند و کوشیده‌اند تا اسباب و لوازم دستیابی به سرنوشت بهتر را فراهم کنند، افزود: امروز نیز مسئله سرنوشت وارد مرحله جدی‌تری شده است، تا جایی که حتی رشته‌ای به نام آینده پژوهی شکل گرفته است تا بر اساس این رشته، ‌مطالعاتی نسبت به آینده صورت گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی، این حرکت را رفتن به سوی سرنوشت بهتر برای فرد، جامعه، مؤسسه، دولت و ملت دانست و با بیان این که سرنوشت، همیشه یکی از دغدغه‌های مهم انسان بوده است، ادامه داد:  در کنار  توجهاتی که نسبت به مسئله سرنوشت می‌شود، اسلام به این مسئله توجه جدی‌تری دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد:‌ اصولا اسلام نیامده که بگوید شما تنها به فکر سرنوشت دنیایی خود باشید، این امری است که در نگاه بشر وجود دارد. بلکه اسلام آمده است تا چند نقطه اساسی را در این عرصه برای بشر بازگوید. نخستین مسئله‌ مهمی که در این عرصه است،‌ توسعه سرنوشت در محدوده زمانی می‌باشد.

وی در تکمیل این سخن گفت: نخستین نکته مهمی که در آموزه‌های اسلامی درباره سرنوشت وجود دارد،‌ توسعه سرنوشت در محدوده زمانی آینده‌ای است که سرنوشت باید در آن تحقق یابد. شاید بشر سرنوشت خود را در این دنبا ببیند، ولی اسلام می‌گوید که جهانی فراتر و اساسی‌تر به نام آخرت وجود دارد که ماندگار است و آنجا هر کدام از شما سرنوشتی دارد که اگر آن را رقم نزنید و به فکر رقم زدن سرنوشت خوبی نباشید، نتیجه نافرجامی برای شما رقم خواهد خورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی با بیان این که بر اساس آموزه‌های اسلامی انسان باید هم به فکر سرنوشت دنیایی و هم سرنوشت آخرت خود باشد، افزود: دیدگاه اسلام دامنه آینده را که ظرف سرنوشت است، وسیع می‌داند.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس افزود: مسئله دیگر که مورد تأکید اسلام در عرصه سرنوشت است،‌ نداشتن نگاه صرفاً‌ مادی به سرنوشت دنیا و آخرت است؛ به این معنی که در این عرصه تنها ساز و کارهای مادی را به میان نیاوریم، بلکه در کنار این سازو کارها، به اسباب تأثیرگذاری به نام معنویت و دعا و کمک خواستن از خدا روی آوریم.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به تأکید دعاهای وارد شده از سوی ائمه معصوم علیهم‌السلام بر سرنوشت آدمی، اظهار داشت:‌ بر اساس آموزه‌های اسلامی، دعا تنها برای رفع مشکلات کنونی نیست، بلکه دعاهایی که برای تعیین سرنوشت است، ‌دعاهای اساسی‌تری می باشد؛ البته محتواهای دعاهای موجود از  اهل‌بیت علیهم‌السلام عمدتاً این گونه می‌باشد و  معطوف به سرنوشت است.

استاد حوزه علمیه قم افزود:‌ اسلام خواسته تا تعیین سرنوشت با ارتباط با خدا گره بخورد تا هرچه بهتر و مسلم‌تر و اساسی‌تر شکل گیرد و به صورت مثبتی تحقق یابد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی به دیگر دیدگاه اسلام درباره سرنوشت اشاره کرد وگفت:‌ مقوله دیگری که اسلام در عرصه سرنوشت به آن توجه دارد، این است که شب قدر را شب سرنوشت برای انسان معرفی کرده است تا بشریت از این شب که در آن فرصت‌های بازاندیشی، بازتصمیم و بازرجوع به سوی خداوند امکان پذیر است، استفاده کند و سرنوشت خود را رقم بزند.

وی با تأکید بر این که این سخن در هیچ دین و مکتبی غیر از اسلام وجود ندارد، ابراز داشت: فرصت شب قدر، اختصاصی اسلام است تا رحمت الهی شامل حال افراد شود و  آینده‌ای‌ مخدوش و پر از مشکلات را برای خود رقم نزنند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: خداوند  شب قدر را به صورت تکوینی برای انسان‌ها قرار داده است تا افراد در این شب جمع شده و همت خود را معطوف سرنوشتشان کنند. انسان باید در این شب خیلی از امور مانند گناهان، غفلت‌ها و.. که مانع رسیدن به سرنوشت او هستند را صفر کند و عواملی که می‌تواند او را به سوی سرنوشت جدی سوق دهد،‌ در خود ایجاد کند.

وی با بیان این که انسان باید در این شب دعا کند تا سرنوشت خوب و سعادت ‌مندانه‌ای در دنیا و آخرت به دست آورد،‌ افزود: ‌اگر کسی منطق شب قدر ودعاهای وارده در این شب را ببیند، می‌فهمد که بیشتر نگاه در این دعاها نسبت به آینده است و اندازه‌های آینده تعیین می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی با ابراز تأسف از برخی بی توجهی‌ها و غفلت‌ها درباره شب قدر، تصریح کرد: بر اساس آنچه گفته شد، اسلام به مقوله سرنوشت یک ارزش افزوده مهم و اساسی به نام شب قدر را افزوده است، ولی جای تأسف دارد که با شب قدر به صورت کلیشه‌ای برخورد می‌کنیم و گاهی ارتباط ما با شب قدر، رفتاری است که کالبدی بدون محتوای واقعی و روح می‌باشد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان این که در شب قدر انسان باید دچار برانگیختگی شود تا بتواند سرنوشت خود را تعیین کند، گفت: این که به صورت کلیشه‌ای ادعیه‌ای را قرائت کرده و کارهایی را انجام داده، آن‌ هم با بی رغبتی و میل تمام شدن آن، نشان دهنده ناشاخته شدن اهمیت آن برای ماست.

وی افزود: شب قدر فرصت فاخر نیست، بلکه فرصت استثنایی است، این فرصتی است که خداوند تمام اسباب خود را در این شب نهاده است و امکان برانگیخته شدن انسان به صورت حداکثری در این شب را فراهم آورده است. مهم‌ترین بعدی که اگر در شب قدر رخ دهد،‌ اتفاق بزرگی را در پی دارد این است که انسان دلش را به خدا بسپارد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی، سپردن دل به خدا را مقدمه تحول و گره‌زدن دل با خداوند دانسته و خاطرنشان کرد:‌ صفاتی که اسلام در این شب از ما خواسته است که ما را به خدا مرتبط می‌کند، صفاتی کارآمد و از سویی شیرینی‌بخش در حیات بشر و تعیین کننده است، حسن ظن به خداوند می‌باشد که در این شب جایگاه محوری دارد.

وی افزود: بنده‌ای که می‌خواهد از این شب قدر بهره‌ گیرید و پشت سر خود را وضعیتی مملو از مشکل و گناه می‌بینید و به شکل طبیعی خود را در یک انسداد و بن‌بست می‌بینید، با حس ظن به خداوند،‌ می‌تواند آن را بشکند و سرنوشت خود را به دست آورد.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی در پایان با تأکید بر این که ما در شب قدر باید منطق نهفته در دعاها را در خود احیا کنیم، افزود: احیای شب قدر این نیست که ما بیدار باشیم، شب زنده‌داری شرط لازم مي‌باشد؛ مهم این است که دل ما احیا شود و دل انسان به خدا گره بخورد و با ابزار حسن ظن به خدا، سرنوشت نیکی برای خود رقم زند.

انتهای پیام  15/ 313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha