جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024

رییس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با اشاره به ضرورت ارتباط و تعامل دولت با حوزه و روحانیت، پیشنهاد داد: معاونت امور روحانیت ریاست جمهوری تشکیل شود.

حجت الاسلام والمسلمین ناصر سقای بی ریا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با تاکید بر این که لازم است میان دولت و حوزه ارتباط حسنه ای باشد، ابراز داشت: اگر بخواهیم به طور مثال شاهد ارتباط خوب حوزه و دولت باشیم نیازمند تشکیلاتی برای برقراری این ارتباط هستیم.

وی با اشاره به این که در اکثر دولت های گذشته منصبی برای برقراری ارتباط دولت و حوزه وجود نداشت، تصریح کرد: اکثر روسای جمهور نظام درکسوت روحانیت بودند و به همین دلیل نیازی را احساس نمی کردند که مشاور یا معاونتی در راستای ارتباط با حوزه داشته باشند.

رییس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه ادامه داد: بهتر است در راستای برطرف کردن نیازهای وسیعی که میان دولت و حوزه وجود دارد، معاونت یا تشکیلاتی در این زمینه زیر نظر مستقیم رییس جمهور فعالیت کند.

خدمات فراوان حوزه به دولت و نظام  

حجت الاسلام والمسلمین بی ریا یادآور شد: با توجه به این که حوزه علمیه خدمات فراوانی به دولت به ویژه وزارت خانه هایی چون آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه می کند، برای سازماندهی این برنامه ها نیاز به ایجاد معاونت و تشکیلاتی در این زمینه در دولت احساس می شود.

وی با تاکید بر این که در قانون اساسی، معاونت یا تشکیلاتی در خصوص ارتباط دولت و حوزه وجود ندارد، تصریح کرد: تشکیل یا عدم این معاونت بستگی به نظر رئیس جمهور دارد.

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) با بیان این که مشاور امور روحانیت نمی تواند اقدام اجرایی داشته باشد و فقط به رئیس جمهور، مشاوره خواهد داد، خاطرنشان کرد: اگر معاونت امور روحانیت ریاست جمهوری تشکیل شود، توان اجرایی بیشتری را شاهد خواهیم بود؛ البته در هر صورت مهم میزان کار و دایره فعالیت است.

ویژگی های فرد رابط میان دولت یازدهم و حوزه

وی به بیان ویژگی های فرد رابط میان دولت یازدهم و حوزه پرداخت و تصریح کرد: این فرد قطعا باید روحانی باشد و از وضعیت حوزه و روحانیت شناخت داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین بی ریا با تاکید بر این که رابط میان دولت و حوزه باید مورد مقبولیت حوزه های علمیه و علما باشد، خاطرنشان کرد: این فرد باید از عملکرد وزارتخانه ها، استانداری ها و ساختار قوه مجریه اطلاعات و شناخت داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha