یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024

نشست بررسی «جایگاه فلسفه در مکتب شیعه»، به همت مرکز تخصصی شیعه شناسی حوزه علمیه قم با حضور اساتید و طلاب در این مرکز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین معلمی عضو هیئت علمی مجمع عالی حکمت اسلامی، در این  نشست، با اشاره به این که فلسفه را نباید فقط اختصاص به مسائل وجودی داد، اظهار داشت: شهید مطهری نخستین کسی بود که معنای اسلامی بودن یک علم را در کتاب آشنایی با علوم اسلامی متذکر شد.

وی با بیان این که ملاصدرا شاگرد مکتب اهل بیت(ع) است و به سخنان و کلمات آن‌ها یقین داشت، تصریح کرد: مبانی کلامی اهل بیت(ع)، جهت دهنده به ملاصدرا بوده است.

عضو هیئت علمی مجمع عالی حکمت اسلامی با اشاره به این که فلسفه شناسی، مبانی معقول توحید و امام شناسی را مشخص می کند، ابراز داشت: فلسفه معرفت شناسی، هستی شناسی و مباحث مختلف به بسیاری از شبهات در طول تاریخ پاسخ داده است.

حجت الاسلام والمسلمین معلمی با بیان این که فلاسفه مسلمان، دغدغه عام اسلام را داشتند، تصریح کرد: فلاسفه شیعه علاوه بر دغدغه عام اسلام، دغدغه معارف اهل بیت(ع) را نیز احساس می کردند.

وی یکی از اصول فلسفه را دفاع از شبهات وارد به دین دانست و  خاطرنشان کرد: علمای ما از طریق فلسفه به دفاع از دین به بهترین شکل پرداخته اند.

عضو هیئت علمی مجمع عالی حکمت اسلامی با بیان این که فلاسفه ما تلاش داشتند در خدمت دین باشند؛ اما ممکن است اشتباهاتی هم داشته باشند، چرا که مباحث علمی مصون از خطا نیست، تصریح کرد: فیلسوفانی نظیر ملاصدرا بزرگ ترین خدمت را به اسلام داشتند، چرا که از مبانی اهل بیت(ع) در فلسفه استفاده کردند. 

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha