شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024

قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی گفت: باید رویکرد جنبش دانشجویی به مسایل سیاسی، عالمانه و بر اساس تعقل و اندیشه ورزی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با گرامی‌داشت 16 آذر، روز دانشجو، اظهار داشت: جنبش دانشجویی کشور از آغاز با مقوله استکبارستیزی مواجه بوده و به‌خوبی ضرورت آن را درک کرده است.

وی افزود: در این باره قبل از هر چیز باید توجه داشت که اساساً تقابل اسلام و کفر و به‌طور کلی حق و باطل، حتی پیش از اسلام، همواره در طول تاریخ وجود داشته و نزاعی همیشگی میان حق طلبان با پیروان باطل برقرار بوده است.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در این بین، انقلاب اسلامی ایران نقطه عطفی تاریخی بود که باعث شد جبهه حق، خاکریزی علیه جبهه باطل ایجاد کند و با تاسیس نظام اسلامی و همچنین ارایه الگو و سبک زندگی خاص، در راستای تمدن سازی اسلامی حرکت نماید.

وی با اشاره به منازعه ایدئولوژیک غرب و اسلام که هر دو داعیه جهانی شدن دارند، گفت: نظام غرب داعیه جهانی سازی دارد و نسخه علاج بشر را در لیبرال دموکراسی عنوان می‌کند، حال آن‌که حقیقتاً بشریت را به اضمحلال کشانده است.

حجت الاسلام و المسلمین پیروزمند بیان داشت: امروز جبهه موحدان در مقیاس جهانی در برابر مستکبران عالم، قد علم کرده و البته نوع مواجهه و تاکتیک‌های ما در برابر نظام استکباری متفاوت است.

وی اضافه کرد: از این منظر باید توجه کرد که مشکل اساسی ما با نظام سلطه، بر سر حقوق هسته‌ای و یا بلوکه شدن فلان میزان دارایی‌های ما نزد کشورهای غربی نیست، بلکه یک تقابل ایدئولوژیک، فکری و عقیدتی در این میان وجود دارد.

قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی همچنین در ادامه با اشاره به این‌که جنبش دانشجویی و دانشگاه محیط طراوت و نوآوری و نواندیشی است، گفت: دانشگاه و دانشجو بر اساس این نگاه پیشروانه و نوگرایی، باید بر اساس بصیرت و مسئولیت پذیری بیشتر، در جامعه هدایت‌گر باشد، کما این‌که در تاریخ معاصر به‌ویژه انقلاب اسلامی همین‌گونه بوده و خدمات بسیاری انجام داده است.

وی افزود: امروز جنبش دانشجویی مسئولیت بسیار سنگینی بر عهده دارد و به‌ویژه در مواجهه با جریانات منحرف فکری و عقیدتی، رسالت خطیری دارد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین تاکید کرد: انگیزه حضور در جنبش دانشجویی اگر با رویکرد سطحی سیاسی باشد، این مساله باعث رخوت و رکود می شود.

حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند، لزوم حضور متعادل و به‌دور از افراط و تفریط جنبش دانشجویی، در مناسبات سیاسی را متذکر شد و افزود: محیط دانشگاه به‌جای آن‌که به مسایل سیاسی رویکرد حزبی داشته باشد، باید با دریچه علم، اندیشه‌ورزی و عالمانه به مسایل سیاسی ورود پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha